Blood Angels
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Blood Angels
Jag skulle nog säga att jag uppfattar 4+ som 4ggr bättre än 5+. 5+ är något man aldrig räknar med medans 4+ räknar man ska skydda mot hälften. Ofta avrundar nog folk hälften till "första".
4+ 50% bättre än 5+ medan 5+ bara är 2/3 så bra som 4+.Mutt skrev:Jag skulle nog säga att jag uppfattar 4+ som 4ggr bättre än 5+. 5+ är något man aldrig räknar med medans 4+ räknar man ska skydda mot hälften. Ofta avrundar nog folk hälften till "första".
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- Jimmy Johansson
Ah, underbara sannolikhetslära 
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()
Pff, det är simpelt. Men jag håller fast vid att 5+ cover save på 1 landraider, ev. 2. och några rhinos är värt mer än -4. Just saying.
Man kan bygga en taktik på att en drös fordon får 4+ save, men inte på att några stycken får 5+. Därför tycker inte jag att de två olika är jämförbara.
Vad menas egentligen detta stycket under Vanguards?
-1 each Power Weapon / Lightning Claw / pair of Lightning Claws / Relic Blade / Blade Encarmine / each Power Fist or Thunder Hammer after the first (up to a maximum of -2)
Är (up to a maximum of -2) det totala minuset man kan få för vapnena förutom de första -3 för hammare/handske alltså oavsett mängd fistar och power weapons så stannar minuset på -5. Eller få¨r man -3 för första fisten, -2 för fist nr 2 och 3 och sen ytterligare minus för varje powerweapon utöver det?
Funderar på en 10 manna enhet (med jump packs) med 2 fistar, 1 hammare, 2 svärd och 2 stormshields och hoppas min komp blir -7 och inte -9. 455pts för en fin liten enhet.
-1 each Power Weapon / Lightning Claw / pair of Lightning Claws / Relic Blade / Blade Encarmine / each Power Fist or Thunder Hammer after the first (up to a maximum of -2)
Är (up to a maximum of -2) det totala minuset man kan få för vapnena förutom de första -3 för hammare/handske alltså oavsett mängd fistar och power weapons så stannar minuset på -5. Eller få¨r man -3 för första fisten, -2 för fist nr 2 och 3 och sen ytterligare minus för varje powerweapon utöver det?
Funderar på en 10 manna enhet (med jump packs) med 2 fistar, 1 hammare, 2 svärd och 2 stormshields och hoppas min komp blir -7 och inte -9. 455pts för en fin liten enhet.
Det är det totala minuset du kan får för ytterligare vapen utöver den första fisten eller dunder hammaren. Så din enhet får därför -7 i komp.
Alexander Merinen
-
Gonka Koff
När blev skillnaden på 4+ och 5+ så stor?
På 6 pen/glance räddar ett 4+ Dave 3 st, och ett 5+ 2 st. Skillnaden är inte större än så hur man än vrider och vänder på det.
Hur sjysst är det att kunna få ett coversave på 5+ på sina fordon under motståndarens första skytterunda? Hur ballt är det att kunna deploya sina mekaniserade hammarenheter längst fram, istället för bakom massa terräng och skit?
Nästan samtliga BA-listor på ETC hade shield, det säger väl åtminstånde att det är en av de bästa powersarna?
Men visst, kanske är den ändå något sämre än KFF, eftersom den går att blocka med hoods.
Jag röstar för att shielden skall ge 50% av ett KFF.
På 6 pen/glance räddar ett 4+ Dave 3 st, och ett 5+ 2 st. Skillnaden är inte större än så hur man än vrider och vänder på det.
Hur sjysst är det att kunna få ett coversave på 5+ på sina fordon under motståndarens första skytterunda? Hur ballt är det att kunna deploya sina mekaniserade hammarenheter längst fram, istället för bakom massa terräng och skit?
Nästan samtliga BA-listor på ETC hade shield, det säger väl åtminstånde att det är en av de bästa powersarna?
Men visst, kanske är den ändå något sämre än KFF, eftersom den går att blocka med hoods.
Jag röstar för att shielden skall ge 50% av ett KFF.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Just att den går att blocka med hoods är en rätt rejäl skillnad, förutom 4+/5+-skillnaden.
4+ coversave på 6+ vanlig save är dessutom en fruktansvärd skillnad mot 5+ cover save på 3+ armor save.
Att det bör vara eskalerande minus för antalet fordon i listan håller jag annars med om.
4+ coversave på 6+ vanlig save är dessutom en fruktansvärd skillnad mot 5+ cover save på 3+ armor save.
Att det bör vara eskalerande minus för antalet fordon i listan håller jag annars med om.
Dock är det bara 5+ save på dom som har 6+ armor save...Seregon skrev:Just att den går att blocka med hoods är en rätt rejäl skillnad, förutom 4+/5+-skillnaden.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.