Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av speedfreek »

Både Trygon och "dödsstjärnan" hade för lite minus i förra versionen av mallen.
Om dina listor blev ospelbara med mallen nu beror det snarare på att ett gammalt hål är tilltäppt...

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Det handlar inte om att "mina listor blir ospelbara", jag berättar bara vilka listor och spelsätt jag tycker det är synd att de blivit oanvändbara.
Listan jag spelar oftast har fått bättre komp och jag tycker själv om den mycket mer än både deathstaren och trygonerna.
Sen som jag sagt tycker jag även att det är bra att nya listor (tex mawloclistor) har blivit spelbara.

Deathstaren har jag förstått att de flesta verkar tycka är alldeles för hemsk, men tycker alla att 3 trygons förtjänar -41 komp?
Och tycker alla att lictors är värdelösa och ska ge +komp?
Pekar ut de saker jag tycker är orimliga för att få reda på hur andra tycker och även få reda på varför kompen blivit satt på dem som den blivit.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Malleus

Inlägg av Malleus »

Jag skulle kunna tänka mig att fielda lite lictors om de ger +komp.. kanske.. eller.. jo fan, det är ju fräcka modeller, sen att det är svårt med elite luckor får man skita i, och det ju just därför som de behöver ett +komp

sen hade jag gillat om det faktiskt fanns en maxgräns på minuset för warriors, -21 eller vad det är för 2x9 warriors är lite majs med tanke på vad de kostar och vad man får offra, men där lär det nog inte ändras något gissar jag ^_^

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Klus skrev:Deathstaren har jag förstått att de flesta verkar tycka är alldeles för hemsk, men tycker alla att 3 trygons förtjänar -41 komp?
Trygonen är den överlägset bästa dödsmaskinen i codexen och förtjänar komp därefter.
Klus skrev:Och tycker alla att lictors är värdelösa och ska ge +komp?
liktors är värdelösa.. oftast.. och de tar plats från nåt bra i armen.

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Nefrums skrev:
Klus skrev:Och tycker alla att lictors är värdelösa och ska ge +komp?
liktors är värdelösa.. oftast.. och de tar plats från nåt bra i armen.
Skönt, får speltesta dem som fan och se om jag till slut kommer fram till samma sak, om inte så blir jag glad :)
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Katarsis skrev:
Skulliz skrev:Genestealers Brood Lord bör ge -3 istället för -1

Antagandet att normal komp är -1 per 30p innebär att en broodlord bör ligga på -2 för att ha normal komp. Sedan det faktum att han är en sk "Force Multiplier" bör ge honom ytterligare minus. Alltså, han absorberar wounds vanliga stealers inte har save mot och i regel står han kvar när allt skytte är brännt och resten av hans vänner är döda. Utöver det har han vettiga psycic powers, att disabla en modell i baskontakt i närstrid är cepe-bra, då det innebär att det i regel krävs dedikerade närstrids-enheter för att spöa på honom i närstrid med sin T5 och 4+ save
Det antagandet är, än en gång, inget vi jobbar utifrån. Som det ser ut nu så ger en enhet med Stealers och Broodlord -3, jämfört med endast en enhet med Stealers som ger -2. D.v.s. enheten med Broodlord ger 50% mer kompminus, nog för att en Broodlord är ganska bra men han är i mitt tycke inte lika bra som hela enheten i övrigt.
"ok"

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Måste bara säga att jag tycker nids-kompen är mycket bättre nu än förut.
Finns några alternativ som blivit lite för hårt bestraffade (imo).

Men, det har öppnats så mycket fler alternativ.
Har funnit ett mycket större utbud av enheter tillgängliga nu än förut!
Dejag testat hittils som inte ens fanns i åtanke förut och hittils givit tilltalande resultat är: Harpys, Lictors, Mawlocs och spikerifles.
Spikerifles är jag dock lite emot, 10pts för +1komp är lite för billigt.

alla nidspelare känner kanske inte likadant, men gantskytte är lite skitsamma, vill man döda så har man /FC/posion/CA/ i närstrid.
skyttet är enbart en bonus och för 10pts finns det ingen anledning att inte köpa +1kp, såvida man nu inte ha riktig brist på pts.

Men just nu ser jag många fler enheter i codexen som användbara alternativ i listan än förut, bra jobbat!

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Tack, positiv feedback är alltid roligt för något man lägger ner mycket tid på!

Halvar

Inlägg av Halvar »

Klus skrev:så det blir ca 7 str 6 träffar mot av 10 vilket innebär 3-4 resultat. Det räcker med stunned för att man ska kunna slå ihjäl bilen den kommande rundan i CC om man nu inte blivit mördad.
2x2 Hive Guards får istället in 5-6 str 8 träffar mot oftast AV11/12 så även det blir 3-4 Resultat fast begränsade på 2 targets.
Hive Guards är även möjliga att outrangea 1 runda om man skulle önska.
det första problemet med den kalkylen jag ser är att du bara listat en enda runda. i runda två (om lictors kommer in då och man startar mawlocs på bordet) får man de siffrorna om man inte får scatter och mishap, i runda tre måste mawlocs ner i jorden igen. i runda tre är lictors dödade av flamers eller assaultmarines (t4 med 5+ save är inget att hurra för enligt mig). i runda fyra har du alltså tre mawlocs som kanske kommer träffa något. om de överlevde runda två.
rätta mig om jag har fel men mawlocs största styrka är väl att putta trupper från objektiv? att använda TftD till att döda fordon utan att helt stänga in fordonet först känns lite som att köpa bugg för femhundralappar. smaken sitter fortfarande inte i nå' länge.

jag vet att jag sagt att jag inte skulle skriva mer här men jag måste hålla med om att komp6.0 är mycket bättre genomarbetad än 5.6 för nidsen. att betala extra för varje wound redan på första monstret var lite bakvänt när samma vapen används för att sänka fordon som för att sänka monster (och många listor med både monster och fordon inte blev bestraffade för monstret).
nu när andra listor har lite minus för de första fordonen kan man klara sig utan hive guards mer och då bör de straffas som de förtjänar också så man kan ha lite variation i eliteslots. riktigt bra och ett genomtänkt jobb som inte verkar vara enbart grundat på första reaktionerna.
Ja' än't bittä'!

the godfather

Inlägg av the godfather »

ehm, är det något fel på min skärm eller ger verkligen en hive tyrant inget minus i denna mallversion?
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Skriv svar