Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Re: Grey Knights

Inlägg av Tadaotoko »

Yautja skrev:
Tadaotoko skrev:-1,5 each Paladin if an Apothecary is present in the unit tycker inte apotekaren är så bra man vill ändå alltid skjuta s8 på dem
Nej.
lite matte på det. för att göra ett wond med en bolter måste du skjuta 22,5 skott 11 bolters. 45 bolterskott för att en ska dö då ger inte fnp så stor bonus då det redan från början är lönlöst. Men skjuter du där emot med misillauncher behöver du bara skjuta 10 skott för att en ska dö. Sjukt mycket bättre skytte samma sak med melta och plasmavapen som är mer optade att skjuta med och som okså tar bort fnp.

I närstrid är det samma sak det enda man kan hoppas på att skada på riktigt är fistar eller hammare. ett pw ska göra 0,5 wonds så det är inget att lita på. (räknar på en kille med ws5 eller lägre som har s4 vilket typ är standard)

Så enda gången som fnp är värt är mot saker som ädå knappt kan skada dem och det kostar 75pts för något man knappt får nytta av.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Låt mallen spelas lite, efter Lincon så kommer man tydligt se vad som funkar och inte funkar. Mallen kommer antagligen ses över efter Lincon.
Alexander Merinen

Halvar

Inlägg av Halvar »

Tadaotoko skrev:
Yautja skrev:
Tadaotoko skrev:-1,5 each Paladin if an Apothecary is present in the unit tycker inte apotekaren är så bra man vill ändå alltid skjuta s8 på dem
Nej.
lite matte på det. för att göra ett wond med en bolter måste du skjuta 22,5 skott 11 bolters. 45 bolterskott för att en ska dö då ger inte fnp så stor bonus då det redan från början är lönlöst. Men skjuter du där emot med misillauncher behöver du bara skjuta 10 skott för att en ska dö. Sjukt mycket bättre skytte samma sak med melta och plasmavapen som är mer optade att skjuta med och som okså tar bort fnp.

I närstrid är det samma sak det enda man kan hoppas på att skada på riktigt är fistar eller hammare. ett pw ska göra 0,5 wonds så det är inget att lita på. (räknar på en kille med ws5 eller lägre som har s4 vilket typ är standard)

Så enda gången som fnp är värt är mot saker som ädå knappt kan skada dem och det kostar 75pts för något man knappt får nytta av.
så, enligt din kalkyl krävs det ungefär 5 bolters för att få in ett wound på en paladin. och eftersom det enbart verkar finnas space marine motståndare måste jag få tänka tillbaka på alla gånger då jag sett en missile launcher i en space marine armé. i space wolves sitter de på long fangs, på resten av arméerna sitter de i 5manna squads där enbart en person har en missile launcher och de fyra övriga har bolters. rätta mig om jag har fel, men en missile launcher har väl ungefär AP3 och en paladin 2+ save? betyder inte det att de fyra boltersarna har större chans att skada en paladin som finns någonstans inom 17" (walk + rapid fire range) av paladinerna? så varför är FnP så värdelöst om det halverar den mattehammar-farliga delen av de enda motståndarna du verkar möta?
hinner tyvärr inte fippla med siffror eftersom jag är på jobbet.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Zurken skrev:Låt mallen spelas lite, efter Lincon så kommer man tydligt se vad som funkar och inte funkar. Mallen kommer antagligen ses över efter Lincon.
+1
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker också att apotekaren är lite meningslös på saker med 2W 2+ save. Jag skulle aldriga lägga 75p på det iaf, inte äns om det var kompneutralt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Schmii

Inlägg av Schmii »

Jag säger bara en sak, höj startkompen till 110 så löser det väldigt många problem, alla minus för hammare och psycannons kan man leva med.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Paladinapotekaren känns fullkomligt meningslös i mina ögon. Klart att det finns teoretiska situationer där han kan vara användbar, men gissar att nästan alla Paladiner kommer plockas av bordet efter att ha blivit nermejade av AP2 vapen eller mött powerweapons i närstrid.

Faktumet att de har 2+ save och 2 wounds samt kan kittas unikt gör ju att dom redan är "immuna" mot småskott. Apotekaren kommer inte att få chansen att ge speciellt mycket FNP, eftersom inte en käft kommer att slösa skott som inte har ap2 eller bättre på dom ändå.

Man måste tänka på att enheten på sätt och vis faktiskt blir BÄTTRE av att tappa en del wound här och var, eftersom det gynnar dom i combat-res mot fistar.

Paladinerna överlag borde inte ge negativ komp, de är snarast presenter till motståndaren; att slänga på ytterligare 75 poäng till gör bara presenten litet finare. Allt annat krafs som gör dom "bättre"; banner, psybolt, falchions är ganska meningslöst, eftersom man skall ha en förbannad röta om man lyckas få in dom i en närstrid man verkligen vill ha. Visst, dom kommer att bli en aning bättre på att döda de enheter med 10 guardsmen och flamer som motståndaren skyfflar fram, men det vinner man ju inga matcher på direkt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

ja det kommer nog bli så..

+5 på startkompen och -5 till till purifiers. Så att man nästan inte skall kunna spela purifiers i kompat, precis som psyker batte squad, lash mm.

Gonka Koff skrev: Faktumet att de har 2+ save och 2 wounds samt kan kittas unikt gör ju att dom redan är "immuna" mot småskott. Apotekaren kommer inte att få chansen att ge speciellt mycket FNP, eftersom inte en käft kommer att slösa skott som inte har ap2 eller bättre på dom ändå.
du har helt fel, mina meganobs dör av dakka hela tiden och de har inte ens inv save.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Schmii

Inlägg av Schmii »

Håller inte med att purifiers ska ha ännu mer minus för den första uniten. Ha dom som de är just nu och ge ett mycket högre minus för nästa unit (och nästa efter det etc).

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Nefrums skrev:
Gonka Koff skrev: Faktumet att de har 2+ save och 2 wounds samt kan kittas unikt gör ju att dom redan är "immuna" mot småskott. Apotekaren kommer inte att få chansen att ge speciellt mycket FNP, eftersom inte en käft kommer att slösa skott som inte har ap2 eller bättre på dom ändå.
du har helt fel, mina meganobs dör av dakka hela tiden och de har inte ens inv save.
Förbluffande! (och konstiga motståndare som har så enormt mycket dakka att det räcker till både horder med boys samt de 200 bolterskott / 400 lasgunskott som krävs för att få ner en 5:a meganobs)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Låst