Blood Angels

Moderator: Kompmallsansvariga

Lunaticman

Re: Blood Angels

Inlägg av Lunaticman »

Jag tror Snots förslag låter bäst då man kan kompensera med smoke launchers och finlir om man har en land raider och nyttja sitt 4+ save till max. Jag ser inte hur den kommer hjälpa tillräckligt mycket för att vara värd det.

Men om man istället spelar med razorbacks las/plasma och bara kör static gunline med fordon är det en annan sak, därav eskalerande minus.

Personligen tror jag att det bästa man kan spela med i en static gunline är prästen, men det är en helt annan femma.

Den är bra, men det är ingen strategiskt förändrande ability inte på samma sätt som för t.ex. Orkerna.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

mja jag vet inte riktigt, jag spelade utan shield på ETC det gick skitbra, och jag skulle aldrig byta bort min fear of darkness. Men å andra sidan så spelade de flesta andra helmechat och det tjänar väl mer på den. Men i efterosm mechat redan är kompat som satan i mallen för BA (alla fordon kostar mer i komp, plus attt fordonsminuset las in) så ger väl nettot att om man inte spelar med typ 5-6 bilar att man inte ska ta den. För 5+ save på en 3+ marine är väääärdelöst. Ge den en enklare lösning. -3 if viechles are present. så har vi en enkel lösning.

Lunaticman

Inlägg av Lunaticman »

Det fungerar också Cadelin, jag spelar BA själv men har inte alls samma
erfarenheter av armen som dig så whatever you say.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Måste säga att Assault Marines med Jump Pack borde få mer minus, nu när fordon är så hårt kompade borde även andra sabba scoring enheters komp också få hårdare komp. Jag tror det skulle ligga bra med ett visst eskalerande minus på alla Jump Pack-modeller (möjligen undantaget Death Company), kanske -1extra för var 10:e modell och -2 efter 30. Minuset ökar om man samtidigt har minst en blood-chalice i listan.

Vet inte hur bra idé det är, kanske bara krånglar till saker. Men jag tycker att något borde göras, man kan nu göra riktigt hårda listor på komp 50-60 genom att bara dissa fordon.
Alexander Merinen

Mutt

Inlägg av Mutt »

Man kan inte sänka kompen på annat bara för fordon är hårdare kompade, då har man bara generellt sänkt kompen och vad är meningen med det?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag kanske inte var så tydlig med det, men jag menar att assault marines med jump pack ersätter assault marines i rhino ganska bra och kompar ganska mycket bättre (även om man har en blood chalice).
Alexander Merinen

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

nja
6*5 assmarines med PF och en melta i razorback med lasplasma 1110 pts kompar 48+9 57komp

4*10 assmarine med jp och pf samt 2*melta ger 940 pts med 32 i komp addera då en präst för 90 pts och 16 i komp men egentligen för att få samma skydd behöver dom 2 präster. Så jag väljer hellre assmarines i bilar med nya kompen med tanke på hur prällen är kompad.

Det nya tilllägget på prästen gör den ospelbar igen.

Lunaticman

Inlägg av Lunaticman »

Prästerna är orimligt högt kompade, får inte in dem i 50 komps listor hur jag än gör, i alla fall inte spelbart.

Får man fråga varför tredje devestator squaden är kompad -8?
Samt att det minuset inte finns i space marines etc.

Jag tror jag får byta codex till min arme som det ser ut just nu...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

BA devestators är mycket billgare (vapnen) än vanliga marines, därav det eskalerande minuset.

Jag håller med om att prästen kompar lite i överkant. Blir mycket minus väldigt snabbt och ska man utnytja honom måste man spela väldigt kompakt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag bygger finfina omechade prästlistor på komp 50+, men över 60 är svårt. Men prästen gör ju effektivt att alla dina marines får 2+ save medans de närmar sig fienden, det ska kompa dåligt!
Alexander Merinen

Skriv svar