Som jag läser det kan man max få -5 för hela enhetens vapen. Det med tanke på att -3 första PF/TH är en egen rad, sen är PF/TH också uppräknad i -1 raden.Zurken skrev:Det är det totala minuset du kan får för ytterligare vapen utöver den första fisten eller dunder hammaren. Så din enhet får därför -7 i komp.
Blood Angels
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Blood Angels
Ni säger väll samma sak?Bengt skrev:Som jag läser det kan man max få -5 för hela enhetens vapen. Det med tanke på att -3 första PF/TH är en egen rad, sen är PF/TH också uppräknad i -1 raden.Zurken skrev:Det är det totala minuset du kan får för ytterligare vapen utöver den första fisten eller dunder hammaren. Så din enhet får därför -7 i komp.
Vickys enhet kompar -7:
-3 första Fisten med Jump Pack
-2 för 5 närstridsvapen (första räknas bort, och resten cappas vid -2)
-2 för två Storm Shields
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Om kompen för prästerna skall ändras på något sätt så är det för mer minus. Jag skulle aldrig ens fundera på att spela utan präst i en turnering med mallkomp som det ser ut nu.Lunaticman skrev:Prästerna är orimligt högt kompade, får inte in dem i 50 komps listor hur jag än gör, i alla fall inte spelbart.
Får man fråga varför tredje devestator squaden är kompad -8?
Samt att det minuset inte finns i space marines etc.
Jag tror jag får byta codex till min arme som det ser ut just nu...
Och om man inte får in en präst i en komp 50-lista (som ju skall vara en "standardlista") så betyder det att mallen fungerar. För en lista med präst är bättre än en standardlista.
Jag undrar onekligen hur turneringsatmosfären ser ut om man känner att man inte klarar sig utan präster. De hjälper inte alls mot de tunga vapen som kastas mot en, och så länge motståndaren är ens hyfsat påläst kommer de att dö först i närstrid.
Jag håller med Mortarion.
Det är ju skitsvårt att plocka ner marines om man endast kan rå på dem med ap2 eller S8 vapen. Man ska inte glömma heller furious chargen som prästen ger. Den gör dom riktigt farliga på chargen mot andra marines.
Det är ju skitsvårt att plocka ner marines om man endast kan rå på dem med ap2 eller S8 vapen. Man ska inte glömma heller furious chargen som prästen ger. Den gör dom riktigt farliga på chargen mot andra marines.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Kolla på komp60 listan med 8 twinplasma las och 11 missile och 7 hunter killersn00bn skrev:Jag håller med Mortarion.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Håller helt med mortarion, präster ger marines i princip 2+sv(som blir 3+ av S8+ och blir aningen sämre av AP3).
@Seregon
om blood angel spelaren tillåter att sin präst kan bli slagen i närstrid har han gjort fel. (eller blivit utmanövrerad)
@Seregon
om blood angel spelaren tillåter att sin präst kan bli slagen i närstrid har han gjort fel. (eller blivit utmanövrerad)
Alexander Merinen
Prästen måste ju flytta in som senast efter första assaultfasen, så om BA-spelaren inte wipar den lilla squaden (för motståndarsquaden måste i princip vara mindre eller på långt avstånd för att prästen inte ska komma i närstrid) så kommer så många attacker som möjligt hamna på prällen i nästa assaultfas.Zurken skrev: @Seregon
Prästen bör vara i en enhet som står bakom striden, eller ute i en conga-line så att den inte kommer in förän först efter två rundor eller så bör man klara av närstriden utan problem. Du vill verkligen inte ha in prästen i närstrid!
Tänk på att du har ett 12" move innan chargen, det kan vara 12" bakåt för prästen.
Tänk på att du har ett 12" move innan chargen, det kan vara 12" bakåt för prästen.
Alexander Merinen
Förvisso, men då måste du avvara två enheter till den delen av spelbrädet, varav den ena inte gör något annat än att agera cheerleader. Det är långt ifrån alltid man har möjlighet till det, speciellt på 1500 pts och lägre; prästenheten kostar ändå minst sisådär 150 poäng (5 Ass.Mar i en bil plus präst).
Även om man nu lyckas hålla honom borta från striden i två turer, eller har honom bakom så är det ju ett väldigt lockande mål för fi.
Prästen är å ena sidan precis så bra som ni beskriver, men å andra sidan är han trots allt ett rätt ömtåligt ägg och inte jättesvår att kontra.
Edit: Flyttar du prästen 12" bakåt innan din charge så tappar du hela poängen med honom iom att han inte ger någon bonus alls om han inte är inom 6" när slagen väl utdelas.
Även om man nu lyckas hålla honom borta från striden i två turer, eller har honom bakom så är det ju ett väldigt lockande mål för fi.
Prästen är å ena sidan precis så bra som ni beskriver, men å andra sidan är han trots allt ett rätt ömtåligt ägg och inte jättesvår att kontra.
Edit: Flyttar du prästen 12" bakåt innan din charge så tappar du hela poängen med honom iom att han inte ger någon bonus alls om han inte är inom 6" när slagen väl utdelas.