Blood Angels

Moderator: Kompmallsansvariga

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Re: Blood Angels

Inlägg av cadelin »

öööh , nä dom suger för 150 pts

Mutt

Inlägg av Mutt »

Frågan berör ett intressant ämne, hur många poäng kostar ett komp?

En enhet som kostar 40p stycket kan anses dålig och ge plus i komp. Hade samma enhet kostat 30p kanske den varit mer prisvärd. Kostar +1 i komp bara 10p? Är det rättvist att vissa codex kan köpa komp på detta sättet när andra inte kan?

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Seregon skrev:Jag undrar onekligen hur turneringsatmosfären ser ut om man känner att man inte klarar sig utan präster. De hjälper inte alls mot de tunga vapen som kastas mot en, och så länge motståndaren är ens hyfsat påläst kommer de att dö först i närstrid.
Det är klart att man klarar sig utan präst men eftersom han knappt kostar några poäng och inte ger så mycket kompminus (i förhållande till vad han gör för armén) känns det givet att ta honom. Han är sjukt prisvärd helt enkelt.

Och om motståndaren får en chans att döda prästen har något gått väldigt fel eller så har man tagit en medveten chansning. Alternativt att motståndaren har satsat mycket energi och väldigt många fler poäng än vad prästen kostar på att slå ut honom. Men då har resten av armén förmodligen klarat sig bra.

Lunaticman

Inlägg av Lunaticman »

Så antingen kommer samma form av eskalerande minus läggas till SM och de andra motsvarande codexarna annars minskar ni minuset, allt annat ser jag som diskriminering emot BA :P

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

varför det? Devs i SM är kass och inte prisvärt, devs till BA och SW är hyffsat ok och prisvärt.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Lunaticman

Inlägg av Lunaticman »

Jag hänvisar även till Mutt:s kommentar.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Fear of Darkness förtjänar mer minus, typ -10. Den var för mig match avgörande i två matcher och till väldigt stor hjälp på två andra på BSK. Iaf om man kombinerar den med en Rhino. Det är faktiskt inte vanligt med arméer där ALLT är fearless.
Alexander Merinen

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Efter att ha spelat BA på BSK kom jag på att jag ansåg att nästan allt i min lista förtjänade mer minus. Jag skall fundera lite på exakt hur mycket men preliminärt så kan jag tycka så här:

Mephiston - mer minus
Präst - ok minus med JP, men skall kosta mer att kunna sitta i bil
tacticals - ligger bra
ass. marines med JP - ligger ganska bra, något extra minus kanske
transporter - mer minus
AC/LC preds - mycket mer minus, gärna eskalerande
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Bengtsson den yngre skrev:Efter att ha spelat BA på BSK kom jag på att jag ansåg att nästan allt i min lista förtjänade mer minus. Jag skall fundera lite på exakt hur mycket men preliminärt så kan jag tycka så här:

Mephiston - mer minus
Präst - ok minus med JP, men skall kosta mer att kunna sitta i bil
tacticals - ligger bra
ass. marines med JP - ligger ganska bra, något extra minus kanske
transporter - mer minus
AC/LC preds - mycket mer minus, gärna eskalerande
Jag håller delvist med

Mephiston (enligt mig) funkar bara bra om man har något annat som kan hjälpa honom att binda upp fiender i närstrid (speciellt fistar) så att han inte tar alla attacker själv. Ett -20 som förut kanske är vettigt, jag tycker främst fleet som är det bästa med honom, det gör att man kan bryta dödlägen och får en första charge som man sedan kan följa upp nästa tur med resten av armén.

Präst, har man få bilar är han bättre med JP. En transport är enkel att skjuta ut och då blir han slö och långsam, men det är sant, har man inte en väldigt aggressiv armé så är detta kanske inget större problem.

Transporter - Fast är grymt bra, skulle säga -0,5 eller -1 extra per transport.

AC/LC - Grymt bra kombo, men LCx3 är väll tekniskt sett lika bra (kostar bara mer) och borde därför kompa likvärdigt. -2 för första Lascannon sponsonen och sen -4 för andra och -6 för tredje kanske är rätt?
Alexander Merinen

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Mephiston och andra special characters är alltid lite svåra att bedöma, eftersom omständigheter i matchen drastiskt kan förbättra eller försämra deras effektivitet. Bara för att exempelvis Mephiston gjort bra ifrån sig ibland, kan han säkert ha presterat illa i andra matcher. SC alltid kluriga att bedöma, tycker jag.

Assault Marines till BA kompar redan sämre än Tacticals, trots att de kostar mer, vilket ju betyder att de anses mer prisvärda. Men är de verkligen så mycket bättre att de ska kompa ännu lite sämre (och därmed få i princip dubbelt så mycket minus som en tactical)?

När det gäller BAs fast heavys och transporter är det bra att de testats lite ordenligt. BA fast fordon har ju fått -1 i komp jämfört med SM motsvarigheter, men det låter ju absolut rimligt att det framför allt är sponson upgradsen som gynnas allra mest av att fordonen är fast till BA. Har ingen codex framför mig, men jag antar att sponsons upgraden kostar samma som till SM och att hela prishöjningen för att vara fast ligger på predatorn i grund, och i så fall måste ju nästan komp minusen för sponsons vara högre för BA än för andra. Kostar sponsons däremot mer för BA än för andra är det inte lika säkert.

Har dock noterat att BA rhinos bara fått ett halvt extra minus jämfört med andra rhinos, trots att fast måste vara sjukt effektivt på just transporter. Har ju spelats väldigt många matcher med BA involverat på BSK så både de som spelat med och mot dem borde ju kunna ge en uppfattning om hur stor skillnad det gjort för rhinos att vara fast. Om jag minns rätt kostar de ju bara 15p mer än en vanlig rhino, och hade alla kunnat köpa fast för 15p hade nog många gjort det utan att tveka...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Skriv svar