Orks
Moderator: Kompmallsansvariga
- speedfreek
Re: Orks
Det är väl bara att "flytta" ett minus till bikers, så blir alla nöjda?
Meganobs har inte tillgång till bosspole. Om inte man köper det med ett HQ. Och där får man minus för det med. Plus att den bosspole som sitter på HQ:et är mycket lättare att singla ut i närstrid än de som sitter på vanliga nobs. Så bosspole minuset på meganobs borde vara mindre. Annars straffas deras pole två gånger och hårt.
Bosspole borde kanske inte ha minus alls. Icon of chaos glory, saga of majesty och embolden kompar ju t.ex. ingenting, och är väldigt lika.
Visst att orkerna kan ha sin reroll Ld på fler ställen än andra, samt har lite sämre Ld i grund. Men dom är ju samtidigt fearless ibland samt måste döda en kille för att få rerolla. Är det verkligen motiverat att orkerna ska få minus men inte någon av dom andra? Jag tycker ja på vissa enheter (meganobs, bikernobs) och nej på andra.
En sådan ändring borde resultera i en generell höjning av orkernas komp, något som dom nog kan behöva. Vore också ett bra sätt att få lite bättre komp på många av dom lite sämre enheterna (ur kompsynvinkel) som rätt få spelar me, t.ex. warbikes, boyz i trukk, kommandos, nobs utan bikes, då dessa mindre enheter nästan måste ta bosspole medan stora 20+ boyz enheter kan klara sig utan bosspole.
Visst att orkerna kan ha sin reroll Ld på fler ställen än andra, samt har lite sämre Ld i grund. Men dom är ju samtidigt fearless ibland samt måste döda en kille för att få rerolla. Är det verkligen motiverat att orkerna ska få minus men inte någon av dom andra? Jag tycker ja på vissa enheter (meganobs, bikernobs) och nej på andra.
En sådan ändring borde resultera i en generell höjning av orkernas komp, något som dom nog kan behöva. Vore också ett bra sätt att få lite bättre komp på många av dom lite sämre enheterna (ur kompsynvinkel) som rätt få spelar me, t.ex. warbikes, boyz i trukk, kommandos, nobs utan bikes, då dessa mindre enheter nästan måste ta bosspole medan stora 20+ boyz enheter kan klara sig utan bosspole.
Embolden är väldigt dyr, men jag tycker nog mer att de andra valen är felkompade och inte bosspole. Bosspole är en självklar uppgradering så man bör få bonus om man väljer bort det.
Alexander Merinen
- The Gretchin
Håller med fjugin och skullis. Ge folk plus om dem spelar med små enheter utan bosspoles, men inget minus med.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).
Saken är väl att skillnaden mellan bosspole och exempelvis icon of chaos är att det finns alternativ som är likvärdiga eller bättre än icon of chaos. Bosspole är i det närmaste självklart av det lilla jag sett i de få matcher jag spelat mot orker. Självklara val bör alltid ge minus.
Du är inne på rätt spår men missar att betona den viktigaste poängen:Seregon skrev:Saken är väl att skillnaden mellan bosspole och exempelvis icon of chaos är att det finns alternativ som är likvärdiga eller bättre än icon of chaos. Bosspole är i det närmaste självklart av det lilla jag sett i de få matcher jag spelat mot orker. Självklara val bör alltid ge minus.
Man väljer inte bosspole istället för något annat. Icon of chaos konkurerar till exempel ut alla andra ikoner man vill ha.
Saga om majesty kan du bara ta på redan dyra independent characters, och dessutom bara en.
Embolden är väl en spell, dvs med lite otur så dödar den sig själv plötsligt.
Jag förstår inte ert resonemang. Varför skulle bosspole straffas för att den inte konkurrerar med något annat? Den har väl ändå samma effekt och kostnad, och tillför därför lika mycket, oavsett om den skulle omöjliggöra andra val eller inte. Saker kompas väl efter vad dom gör på spelbordet, inte efter vilka val man inte längre kan ta.
Det jag ogillar med bosspole minust är att det gör större enheter mer optade att spela, då dom klarar sig utan bosspole, medan mindre enheter "måste" ta bosspole och får minuset. Tycker kompmallen ska uppmuntra små enheter, och ett sätt att göra detta vore att skippa minuset på bosspole.
En annan sak jag tänkt på är det vanliga boyz minuset. Är det inte hemskt elakt mot boyz som vill åka i trukks (12 platser) att räkna varje påbörjad 5:a med boyz? De där sista 2 killarna i trukken är ju inte värda ett helt minus. Tycker det vore bättre att räkna varje påbörjad 6:a istället, och som kompensation höja horde-minuset lite (så dom stora enheterna inte kompar bättre).
Det jag ogillar med bosspole minust är att det gör större enheter mer optade att spela, då dom klarar sig utan bosspole, medan mindre enheter "måste" ta bosspole och får minuset. Tycker kompmallen ska uppmuntra små enheter, och ett sätt att göra detta vore att skippa minuset på bosspole.
En annan sak jag tänkt på är det vanliga boyz minuset. Är det inte hemskt elakt mot boyz som vill åka i trukks (12 platser) att räkna varje påbörjad 5:a med boyz? De där sista 2 killarna i trukken är ju inte värda ett helt minus. Tycker det vore bättre att räkna varje påbörjad 6:a istället, och som kompensation höja horde-minuset lite (så dom stora enheterna inte kompar bättre).