Fan vad bra sagtHalvar skrev:det jag tycker är märkligt är hur master-crafted psycannons inte kompar sämre än vanliga psycannons när alla tycker att psycannons är ett måste i sig. det måste väl betyda att dpe psycannons man faktiskt har måste träffa så mycket som möjligt.
och med s10 fistar tycker jag nog inte man "behöver" psycannons så nedrans mycket att alla squads alltid ska maxa dem.
Grey Knights
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Grey Knights
U
lite som att förlita sig på motorsag präster till antitank i en ig lista mycket bra förslag 
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
jag vet inte riktigt vad det var för förslag jag gav som du tyckte var så bra. det jag sa, lite fördunklat kanske, var att det är löjligt av vissa att se det som en rättighet att ha psycannons i varje enhet. det förslag man kanske skulle kunna tolka mellan raderna blir alltså ett eskalerande anti-tank-vapensminus, men det borde finnas i alla andra codexar isf också (finns redan i nids och necrons men de är speciella eftersom vapnet=hela modellen).
Ja' än't bittä'!
Jag tycker att Grand Strategy-straffen är galna.
Grand Strategy Penalty
Count the two highest if a Grand Master
(incl. Draigo and Mordrak) is present. If
two Grand Masters are present count the
four highest penalties.
-10 each Dreadknight with Personal
Teleporter
-7 each Interceptor Squad
-4 each Dreadknight without Personal
Teleporter
-3 each unit with a dedicated transport
-2 each Dreadnought
-2 each non-scoring unit (only count
units that can become scoring with the
help of Grand Strategy)
Några frågor?
Ska ett Warband med transport verkligen få minus?
Om man bara har GM, troops utan transport och en enda Dev squad med transport straffas Dev squaden både för transport och non-scoring. Är det bra?
För övrigt tycker jag att det nuvarande lösningen för Grand Strategy-minus är tokig. Den förutsätter ju att man väljer det bästa och lämnar ingen möjlighet för att välja en strategi som inte är scout eller scoring. Jag skulle vilja föreslå att man specar på armélistan vilken strategi man väljer (i enlighet med att man delar ut Wolf Guards i enheter i armélistan). Jag skulle dessutom vilja hävda att alla tänker på en specifik strategi när de gör listan så jag tror inte att den pratiska effekten skulle bli särskilt påvisbar. Detta skulle gör Grand Strategy lite sämre men öppnar för möjligheten att faktiskt göra en bra (rättvis?) kompbedömning. När detta sedan står klart kan man ge minus på varje enhet för de relevanta strategierna. Man kan dessutom ha ett minskade minus beroende på hur många enheter man har som kan gynnas av den förvalda strategin. Exempelvis:
Purgation Squad
-2 each Purgation Squad
-2 each Psycannon
-1 first Daemon hammer (-3 if on
Justicar)
-2 Warding stave
-2 Psybolt ammunition (-3 if there is at
least 6 Storm bolters in the unit)
-0,5 master-crafted close combat
weapon
Counter attack: Inga minus
Re-roll: Inga minus
Scoring: -4/-3/-2
Scout: -3/-2/-1
Vad skulle det då betyda? Man får inget minus för denna enhet om man valt counter attack eller re-roll. Man får däremot minus för att man valt scoring och scout. Där finns det tre olika minus och man tillämpar det första om det bara finns en enhet som kan få nytta av strategin, det andra om det finns två och det tredje om det finns fler. Detta för att återspegla att en D3 enheter får nytta av vald strategi. (Nu är de faktiska minusen i mitt exempel bara där för att illustrera min poäng och inte ett förslag på komp).
Det tror jag på.
Grand Strategy Penalty
Count the two highest if a Grand Master
(incl. Draigo and Mordrak) is present. If
two Grand Masters are present count the
four highest penalties.
-10 each Dreadknight with Personal
Teleporter
-7 each Interceptor Squad
-4 each Dreadknight without Personal
Teleporter
-3 each unit with a dedicated transport
-2 each Dreadnought
-2 each non-scoring unit (only count
units that can become scoring with the
help of Grand Strategy)
Några frågor?
Ska ett Warband med transport verkligen få minus?
Om man bara har GM, troops utan transport och en enda Dev squad med transport straffas Dev squaden både för transport och non-scoring. Är det bra?
För övrigt tycker jag att det nuvarande lösningen för Grand Strategy-minus är tokig. Den förutsätter ju att man väljer det bästa och lämnar ingen möjlighet för att välja en strategi som inte är scout eller scoring. Jag skulle vilja föreslå att man specar på armélistan vilken strategi man väljer (i enlighet med att man delar ut Wolf Guards i enheter i armélistan). Jag skulle dessutom vilja hävda att alla tänker på en specifik strategi när de gör listan så jag tror inte att den pratiska effekten skulle bli särskilt påvisbar. Detta skulle gör Grand Strategy lite sämre men öppnar för möjligheten att faktiskt göra en bra (rättvis?) kompbedömning. När detta sedan står klart kan man ge minus på varje enhet för de relevanta strategierna. Man kan dessutom ha ett minskade minus beroende på hur många enheter man har som kan gynnas av den förvalda strategin. Exempelvis:
Purgation Squad
-2 each Purgation Squad
-2 each Psycannon
-1 first Daemon hammer (-3 if on
Justicar)
-2 Warding stave
-2 Psybolt ammunition (-3 if there is at
least 6 Storm bolters in the unit)
-0,5 master-crafted close combat
weapon
Counter attack: Inga minus
Re-roll: Inga minus
Scoring: -4/-3/-2
Scout: -3/-2/-1
Vad skulle det då betyda? Man får inget minus för denna enhet om man valt counter attack eller re-roll. Man får däremot minus för att man valt scoring och scout. Där finns det tre olika minus och man tillämpar det första om det bara finns en enhet som kan få nytta av strategin, det andra om det finns två och det tredje om det finns fler. Detta för att återspegla att en D3 enheter får nytta av vald strategi. (Nu är de faktiska minusen i mitt exempel bara där för att illustrera min poäng och inte ett förslag på komp).
Det tror jag på.
Problemet är att det går inte direkt att använda det systemet eftersom du inte väljer vilken strategi du använder förens det är dags att spela.Lando skrev:Vad skulle det då betyda? Man får inget minus för denna enhet om man valt counter attack eller re-roll. Man får däremot minus för att man valt scoring och scout. Där finns det tre olika minus och man tillämpar det första om det bara finns en enhet som kan få nytta av strategin, det andra om det finns två och det tredje om det finns fler. Detta för att återspegla att en D3 enheter får nytta av vald strategi. (Nu är de faktiska minusen i mitt exempel bara där för att illustrera min poäng och inte ett förslag på komp).
Det tror jag på.
Håller inte heller med om att man bestämmer strategi när man skapar armén, utan att man faktiskt väljer det beroende på scenario och motståndare i många fall också. Att man däremot tar hänsyn till en viss strategi vid skapandet är en helt annan sak.
Och nej, jag tror inte direkt det skulle fungera med att "förbjuda" strategierna som du inte "betalat" för med kompen. Det finns alltid dom som skulle försöka kringgå detta, och motståndaren kanske inte alltid har koll på vad du kompat för. Och imho, det ska han inte behöva heller.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Hela tanken med förslaget är att man just MÅSTE välja på armé-listan. Detta kanske inte är regelmässigt korrekt men jag håller med om att kompmallen skulle bli mycket bättre då. Sjukt trist att inte kunna ta en GM som det är nu bara för att man vill ha en dread knight i samma lista.EyeGuy skrev:Problemet är att det går inte direkt att använda det systemet eftersom du inte väljer vilken strategi du använder förens det är dags att spela.Lando skrev:Vad skulle det då betyda? Man får inget minus för denna enhet om man valt counter attack eller re-roll. Man får däremot minus för att man valt scoring och scout. Där finns det tre olika minus och man tillämpar det första om det bara finns en enhet som kan få nytta av strategin, det andra om det finns två och det tredje om det finns fler. Detta för att återspegla att en D3 enheter får nytta av vald strategi. (Nu är de faktiska minusen i mitt exempel bara där för att illustrera min poäng och inte ett förslag på komp).
Det tror jag på.
Håller inte heller med om att man bestämmer strategi när man skapar armén, utan att man faktiskt väljer det beroende på scenario och motståndare i många fall också. Att man däremot tar hänsyn till en viss strategi vid skapandet är en helt annan sak.
Och nej, jag tror inte direkt det skulle fungera med att "förbjuda" strategierna som du inte "betalat" för med kompen. Det finns alltid dom som skulle försöka kringgå detta, och motståndaren kanske inte alltid har koll på vad du kompat för. Och imho, det ska han inte behöva heller.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Vet inte riktigt vad du med att förbjuda strategier? Menar bara att man väljer på förhand. Det går ju bra för SW, de ska ju egentligen dela ut WG innan slaget. Strategi ska väljas innan deployment.EyeGuy skrev:Problemet är att det går inte direkt att använda det systemet eftersom du inte väljer vilken strategi du använder förens det är dags att spela.Lando skrev:Vad skulle det då betyda? Man får inget minus för denna enhet om man valt counter attack eller re-roll. Man får däremot minus för att man valt scoring och scout. Där finns det tre olika minus och man tillämpar det första om det bara finns en enhet som kan få nytta av strategin, det andra om det finns två och det tredje om det finns fler. Detta för att återspegla att en D3 enheter får nytta av vald strategi. (Nu är de faktiska minusen i mitt exempel bara där för att illustrera min poäng och inte ett förslag på komp).
Det tror jag på.
Och som jag sa ovan, visst blir det lite sämre för GK men i det stora hela så öppnar det många fler möjligheter till att bygga listor som faktiskt kompar ok. Där man inte straffas för det man skulle kunna göra utan för det man faktiskt gör.
Efter lite tänkande på vad ni båda sagt så får jag hålla med om att det finns viss poäng med det ni säger.
Dock skulle jag nog fixat kompen på ett lite annat sätt, lite som en blandning mellan hur det är nu och hur Lando föreslår.
Du "betalar" komp för den eller de strategier du vill kunna använda dig av när du skapar armén (välj själv hur många eller hur få), som även beror på andra enheter du har med. (jag ska dock inte gå in på siffror)
Att du kompar för två enheter som det är nu borde det dock fortfarande vara då det är ett medel för antalet enheter som kommer få en strategi (istället för 3 som Lando föreslog).
När det är dags att välja strategi så får du välja fritt bland dom du valt när du skapade armén. Du måste även vara tydlig med vilka strategier som du får använda på din armélista (eller motsvarande)
Detta skulle göra att du kan köra med en GM utan att behöva kompa otroligt mycket om du inte tänkt använda vissa strategier tillsammans med vissa enheter. Det gör också att du behåller den flexibiliteten som finns nu och inte är låst vid en strategi (kanske inte är så roligt att göra scoring units när man inte behöver dom för uppdraget, t ex).
Jag är dock osäker på hur bra det skulle fungera eller för att arbeta fram kompen, eller om det skulle bli för krångligt. Är även osäker på om vad jag skulle tycka om det i kompen. d:
Men om det är någon som tycker om idén så... varsågoda. (;
Dock skulle jag nog fixat kompen på ett lite annat sätt, lite som en blandning mellan hur det är nu och hur Lando föreslår.
Du "betalar" komp för den eller de strategier du vill kunna använda dig av när du skapar armén (välj själv hur många eller hur få), som även beror på andra enheter du har med. (jag ska dock inte gå in på siffror)
Att du kompar för två enheter som det är nu borde det dock fortfarande vara då det är ett medel för antalet enheter som kommer få en strategi (istället för 3 som Lando föreslog).
När det är dags att välja strategi så får du välja fritt bland dom du valt när du skapade armén. Du måste även vara tydlig med vilka strategier som du får använda på din armélista (eller motsvarande)
Detta skulle göra att du kan köra med en GM utan att behöva kompa otroligt mycket om du inte tänkt använda vissa strategier tillsammans med vissa enheter. Det gör också att du behåller den flexibiliteten som finns nu och inte är låst vid en strategi (kanske inte är så roligt att göra scoring units när man inte behöver dom för uppdraget, t ex).
Jag är dock osäker på hur bra det skulle fungera eller för att arbeta fram kompen, eller om det skulle bli för krångligt. Är även osäker på om vad jag skulle tycka om det i kompen. d:
Men om det är någon som tycker om idén så... varsågoda. (;
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Waaat?
sry, men detta låter rätt galet i mina ögon...
Varför skulle någon INTE spela på det mest optimala sättet? Man tar en Grandmaster för att kunna scora eller scouta, de två andra strategierna kan vara bra ibland i vissa missions, men jag tror de sällan kommer användas. Om man inte tänkt scora eller scouta kan man väl lika gärna ta en Brother-Captian?
Varför gimpa sig själv i onödan?
Sen förstår jag att man kan dra paralleller till Wolf Guards, men det är inte riktigt samma grej. Wolf Guards fungerade på det sättet som de gör nu i förra codexet också, vi har helt enkelt hållit kvar den gamla regeln för att enklare kunna kompa dem, man tjänar ganska lite på att kunna flytta Wolf Guards mellan matcher om man inte byggt sin lista runt det ändå. Alla grey knight listor tjänar på att kunna variera sin "Grand Strategy" däremot.
Jag tror att det bara blir krångligt och tråkigt att behöva ändra reglerna och begränsa sig. Dessutom tror jag inte riktigt jag förstått argumenten emot det nuvarande systemet...
sry, men detta låter rätt galet i mina ögon...
Varför skulle någon INTE spela på det mest optimala sättet? Man tar en Grandmaster för att kunna scora eller scouta, de två andra strategierna kan vara bra ibland i vissa missions, men jag tror de sällan kommer användas. Om man inte tänkt scora eller scouta kan man väl lika gärna ta en Brother-Captian?
Varför gimpa sig själv i onödan?
Sen förstår jag att man kan dra paralleller till Wolf Guards, men det är inte riktigt samma grej. Wolf Guards fungerade på det sättet som de gör nu i förra codexet också, vi har helt enkelt hållit kvar den gamla regeln för att enklare kunna kompa dem, man tjänar ganska lite på att kunna flytta Wolf Guards mellan matcher om man inte byggt sin lista runt det ändå. Alla grey knight listor tjänar på att kunna variera sin "Grand Strategy" däremot.
Jag tror att det bara blir krångligt och tråkigt att behöva ändra reglerna och begränsa sig. Dessutom tror jag inte riktigt jag förstått argumenten emot det nuvarande systemet...
Det är förstås lite galet, en miss från min sida. En enhet ska inte kunna få mer än ett minus såklart.Lando skrev: Om man bara har GM, troops utan transport och en enda Dev squad med transport straffas Dev squaden både för transport och non-scoring. Är det bra?
Alexander Merinen
Om henchmens ska ha ett eget minus för radgranades (vilket jag inte tycker) borde inte det också ha ett minus om man sätter en ic med dem som kan kasta hamaren på dem??? tänker man så så borde karaktärer som kan kasta hamare också ha ett större minus då den är nästan lika bra som radgranads. (tycker egentligen inte att det ska vara så men om radgranads ska kompas som de gör borde andra saker som ger samam bonus kompas lika hårt)
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Varför skulle det finnas ett enda optimalt sätt att spela? Min lista kanske bygger på att jag gör Paladins scoring men kompmallen hindrar mig från att ta en Dread Knight för att mallen antar att jag kommer att ge den scout.Varför skulle någon INTE spela på det mest optimala sättet? Man tar en Grandmaster för att kunna scora eller scouta, de två andra strategierna kan vara bra ibland i vissa missions, men jag tror de sällan kommer användas. Om man inte tänkt scora eller scouta kan man väl lika gärna ta en Brother-Captian?
När man kan låta mallen gimpa sig? Kunde inte låta bli.Varför gimpa sig själv i onödan?
Jag lovar att jag hade flyttat runt min WG efter motstånd om jag fått det. Var vill jag ha HW, vill jag ha extra scoring, var vill jag ha fistar? Men det du skriver är mycket riktigt min poäng, man gör så för att kunna kompa dem enklare.Sen förstår jag att man kan dra paralleller till Wolf Guards, men det är inte riktigt samma grej. Wolf Guards fungerade på det sättet som de gör nu i förra codexet också, vi har helt enkelt hållit kvar den gamla regeln för att enklare kunna kompa dem, man tjänar ganska lite på att kunna flytta Wolf Guards mellan matcher om man inte byggt sin lista runt det ändå. Alla grey knight listor tjänar på att kunna variera sin "Grand Strategy" däremot.
Jag anser det vara alldeles för begränsande. Jag tycker man ska få spela med counter attack om man vill, nu får man inte det. Inte om mallen ska balansera listor mot varandra i alla fall.Jag tror att det bara blir krångligt och tråkigt att behöva ändra reglerna och begränsa sig. Dessutom tror jag inte riktigt jag förstått argumenten emot det nuvarande systemet...
Framför allt ska man inte kunna få minus för olika strategier. Om man har en Dread Knight med Teleporter och en Purgation squad borde man inte få minus för att DK:n kan scouta och Purgation kan scora. Minusen måste förutsätta att man väljer samma strategi.Det är förstås lite galet, en miss från min sida. En enhet ska inte kunna få mer än ett minus såklart.Lando skrev: Om man bara har GM, troops utan transport och en enda Dev squad med transport straffas Dev squaden både för transport och non-scoring. Är det bra?