Det låter rätt självklart faktiskt, förvånar mig att jag inte tänkt så tidigare. Man borde dela in Grand Strategy i olika kategorier och sen får man minus för den kategorin som ger mest minus, det måste ju vara rättvisast. T.ex. om man har två scorande enheter som får -2 var och en scoutande enhet som får -4 så ska man ju totalt sätt få -4 och inte -6.Lando skrev: Framför allt ska man inte kunna få minus för olika strategier. Om man har en Dread Knight med Teleporter och en Purgation squad borde man inte få minus för att DK:n kan scouta och Purgation kan scora. Minusen måste förutsätta att man väljer samma strategi.
Nu börjar vi komma fram till något. Och man kan nog mycket väl vilja ha counter-charge om man tycker att man har nog med scoring och inte tjänar på scout/outflank i ett visst mission mot ett visst motstånd. Jag tycker personligen att flexibiliteten i Grand Strategy är det som gör den så intressant, jag vill gärna inte att man tar bort det och gör man något mellan ting är jag rädd för att det lätt kan bli väldigt krångligt.
I okompat skulle jag lätt spela med att man placerar wolf guards innan varje match, men det är omöjligt (nästan iaf) att mallkompa dem rättvist om man gör så tyvärr.