Sida 6 av 8

Re: Allmänt

Postat: 16 aug 2009, 23:29
av imp
Gonka Koff skrev:
Simon Talltorp skrev:Kanske skall det generella fordonsminuset helt enkelt slå in på allting med AV 11 och uppåt?
Jag tycker det finns visst fog för det, eftersom AV10-fordon faktiskt är hanterbara med "anti-infanterield", och på så vis inte tar tunga AT-vapen i anspråk.
Instämmer

HeadWar skrev:För att vända lite på kakan så skulle jag gärna se någon form av motsvarande minus för hord-arméer, även för de codexar som normalt sett inte är speciellt hordiga. T ex kan det vara rätt besvärligt att hantera 70-80 marines, och har man inte några fordon alls blir det en hel del av motståndarens vapen som han betalat dyra poäng och KP för som är nästan helt meningslösa.
Kan nog vara vettigt

Re: Allmänt

Postat: 17 aug 2009, 10:57
av DHettNeck
Jag tycker fortfarande att fron AV-10 + 1 om man kan transportera (och sedan en vettig tabell) ger en mycket vettigare balans än att bara räkna AV 11+. En predator bidrar mycket mer till mech än en whirlwind och det borde visas.

Re: Allmänt

Postat: 17 aug 2009, 12:40
av Jocke Rapp
En predator är inte tre gånger så tuff som en virvelvind och inte oändligt mycket tuffare än en enhet speeders.
Och mech med bara rhinos är sjukt mycket sämre än mech med massor av speeders, så transportminuset är jag tveksam till.

Re: Allmänt

Postat: 17 aug 2009, 14:54
av HeadWar
Ta Front AV minus 8 kanske? (Och anpassa minus-tabellen utifrån det givetvis.)

Re: Allmänt

Postat: 17 aug 2009, 15:56
av Jocke Rapp
Sen är ju även problemet med att för avancerade uträkningar inte alltid är så populärt bland folk som ska använda mallen plus att det ökar risken för fel.
Det vore toppen med en lösning som inte innebär att räkna armour på alla fordon, jämföra med en tabell, multiplicera med en faktor och sedan plocka ut kompvärdet ur ett intervall.

Re: Allmänt

Postat: 17 aug 2009, 18:19
av Simon Talltorp
jag håller helt med Jocke, tabeller och femtegradsekvationer är inte vad kompmallen ska vara, det blir för krångligt, framförallt när jag ska tweaka till det sista lilla på slutet när man vill få upp armen ett eller två i komp och att då ta och byta ut en dakkapred mot en whirlwind ska inte behövas att jag räknar om hela skiten, stoppar in det i tabellen igen, får ut ett värde som ska jämföras med det förra... det blir för jävla jobbigt att tweaka helt enkelt.

Re: Allmänt

Postat: 17 aug 2009, 20:20
av the godfather
men om någon har ork att göra en excelfil för varje arme
där man kan välja ur givna rubriker.

som räknar ut kompen åt en :p

inte svårt att göra, men mycket jobb, och jag antar att ingen orkar lägga ner det jobbet.
(för 10 år sen hade jag kanske gjort det i visualbasic 4, men inte nu längre)

Re: Allmänt

Postat: 18 aug 2009, 06:14
av Hylander
Äh det är ju bara att köra lite överslagsräkning ;)

Re: Allmänt

Postat: 18 aug 2009, 13:05
av imp
Nä, det får inte bli nåt avancerat. Tycker faktiskt att det eskalernade minuset är tillräckligt avancerat som det är.

Att strunta i AV 10 saker för antal fordon tycker jag låter vettigt. Ev. så kan man ju räkna dedicated transports oavsett AV (tas stormen med här så får man väl plocka grundminuse tden fått).

Re: Allmänt

Postat: 25 aug 2009, 19:25
av Booogeyman
Med kombinationsminus för vissa enhet om det finns tillgång till transport, är jobbigt om man inte spelar så.

Skulle det vara okej att välja bort möjligheten att få åka i fordon?

T.ex. Assualt terminators som Deepar istället för att åka Fjortis.