Dark Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

MrHungry
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 dec 2009, 00:48

Re: Dark Eldar

Inlägg av MrHungry »

Lite statistik på hur bra melta, dark lance och lascannon är på att döda fordon, alla antas avfyras med BS4 och utan cover. Utläses "antal avfyrade <vapen> som behövs för att döda fordon med AV <AV>". Meltan antas få 2d6. Hoppas det inte blir för kladdigt.

TABELL 1
Destroy.........10.........11.........12.........13.........14
Melta............3,06.......3,13.......3,48......3,86.......4,76
DL................6,75.......9,00.....13,50.....13,50.....13,50
Las...............5,40.......6,75......9,00.....13,50......27,00

ANMÄRKNINGAR TABELL 1
t.ex. behövs i medeltal 13,5 dark lances för att förstöra ett fordon med AV 12, t.ex. en Chimera eller Dread. 27 st om den har cover/smoke.

Det går i snitt 3,08* DL per melta, dvs 15 avfyrade DL ~ 5 avfyrade meltas. Meltan är med andra ord långt mer effektiv än en DL.

*(6,75+9+3*13,5)/(3,06+3,13+3,48+3,86+4,76) = 3,0754...



Ny tabell, fast med stat för att stoppa (=immobilisera el. döda) ett fordon med extra armour.

TABELL 2
Stop.........10.........11.........12.........13.........14
Melta.........2,28......2,30.......2,57......2,79.......3,45
DL.............4,15......5,40.......7,71......7,71.......7,71
Las............3,38......4,15.......5,40......7,71.....13,50

ANMÄRKNINGAR TABELL 2
I och med att detta är det bästa DE har mot fordon så är faktiskt inte 15 DL så fruktansvärt uber mot annat än en massa MC's. För att stoppa en smokad rhino behövs t.ex. 5,4*2=10,8 DL i snitt. Är det orimligt att bygga sin arme så att den kan stoppa en smokad rhino utan att skjuta med hela armén på den?

ÖVRIGT
För övrigt behövs 13,5 DL för att skjuta ihjäl en ig heavy weapon squad med 3 HWTs i cover. 13,5 DL räcker också för att skjuta ihjäl 3 orker i cover.

Ville bara ge lite perspektiv. Reserverar mig för eventuella slarvfel i väntvärdesberäkningarna.

//Kolle

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Dark Eldar

Inlägg av cadelin »

Melta är bäst. Det som bör betänkas att om man får short med melta så kan man alttid bli assaultad av det som sitter i en bil dvs 12" resp 6".

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dark Eldar

Inlägg av HeadWar »

Gjorde du en tabell som visade att ett vapen med 6" range är bättre än ett med 36"? Varför gjorde du det?

Och ja, jag anser att det är ganska "uber" att kunna förstöra en Land Raider/Russ/Predator/Vindicator/Soul Grinder per runda. Det är extremt få andra arméer som klarar det.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Dark Eldar

Inlägg av Mutt »

Det enda som är intressant där är att jämföra Dark Lance med lascannon.

Meltagun/multimelta är ett helt annat sorts vapen och har en annorlunda funktion i armén. Det är som att jämföra hur många bolterskott det krävs för att döda en marine, jämföra med lasgun och battlecannon.

Man kan även göra en tabell som visar hur många skott det krävs för att få vilket resultat som helst (och därmed få ett stridsfordon (ej transport) ur funktion under en runda. Det lär väl hamna på 3-5 dark lances? Tar man en helmechad och farlig lista som kompar hårt så hamnar den väl på 4-5 farliga bilar och lite transporter? Så en lista med 12-25 Dark Lances kan i praktiken få en sådan lista oskadliggjord redan runda 1. En lista som kan kontra en hårdkompad lista borde väl ligga inom ungefär samma komp? Dvs ett escalerande komp, eller i alla fall komp på alla dark lances vore på sin plats.

Dark-lance spam är visserligen en ganska specialiserad lista, men väldigt effektiv på det den ska göra. Sedan har dark eldar tillgång till enheter som kan ta hand om resten.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dark Eldar

Inlägg av HeadWar »

MrHungry skrev:ÖVRIGT
För övrigt behövs 13,5 DL för att skjuta ihjäl en ig heavy weapon squad med 3 HWTs i cover. 13,5 DL räcker också för att skjuta ihjäl 3 orker i cover.
10,8. Räcker även för att skjuta ihjäl fyra Chaos Lords i Terminator Armour.

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Dark Eldar

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Jag är ganska kass på matte och kan egentligen inget om det här men jag passar på att trådkapa lite så ni får välja att se det här som en fråga till magister Hylander och alla andra brainiacs

Det mcHungry bevisar i sin post är att en dark lance har 1 13,5-dels chans att spränga en landraider, men det säger inget om hur många som "krävs" (eftersom man logiskt sätt aldrig kommer att kunna vara 100% säker på att ett visst tärningsutfall kommer att komma oavsett hur många gånger man slår). Kurvan för sannolikheten bör väl på något sätt vara konvex (dvs att sannolikheten proportionerligt ökar mer med de första slagen och desto fler slag man slår desto mindre "skillnad" gör det). När du har slagit 13,5 slag bör därför sannolikheten vara nära 1 eller 100% för att du har pangat bilen men fortfarande inte 1 eller 100% (kan formeln för överlevnad se ut så här 1 skott 1-(12,5/13,5), 2 skott 1-(12,5/13,5)^2, 3 skott 1-(12,5/13,5)^3 osv).

Om nu mitt resonemang stämmer borde det inte vara mer vettigt att för att kolla hur bra ett vapen är på att panga bilar eller var gränsen för vad som är mycket egentligen går kolla på hur snabbt man kommer upp i en hyffsad sannolikhet - säg typ 60-70%, en sannolikhet som det brukar betecknas som otur om man inte uppfyller.

Om jag har fel får jag be om ursäkt för den eventuella förvirring jag har skapat.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Dark Eldar

Inlägg av speedfreek »

Det snabba, något felaktiga, svaret är att dela allt med två.
/han som pangar tre Rhinos per runda

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Dark Eldar

Inlägg av Mutt »

Eftersom man bara jämför vapnen med varandra så spelar det ingen roll om man räknar så som det är gjort här eller om man gör det komplicerat och räknar ut när man med 90% sannolikhet har slagit ut fordonen. Man ska bara akta sig för att säga saker som "garanterat" och "ska ha slagit ut", det är trots allt 50% chans att det krävs mindre och 50% chans att det krävs mer (eftersom man inte kan skjuta 13,5 Dark lances).

MrHungry
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 dec 2009, 00:48

Re: Dark Eldar

Inlägg av MrHungry »

En tabell över slh att ett visst antal DL har slagit ut en Land Raider.

Slh att antal DL dödar landraider (el. Annat 12+ AV)
TABELL 3
1........2........3........4........5........6
0,07....0,14....0,21...0,26....0,32....0,37

7........8........9........10......11......12
0,42....0,46....0,50....0,54....0,57....0,60

13......14......15......16......17......18
0,63....0,66....0,68....0,71...0,73...0,75

19......20.......21.......22.......23......24
0,77.....0,79....0,80....0,82.....0,83....0,84

Det behövs alltså 12 DL för 60% chans att slå ut en Land Raider, samt 16 för att ha 71%. Detta är ju helt ok stats mot en Land Raider, men det behövs lika många för att slå ut en Chimera eller en Dread! Därför fruktar min 13 lans-lista mech-ig.

Här kommer en tabell på vad som krävs för att få antingen en glance eller pen, dvs att "göra något". Jag orkar dock inte formatera den, någon som vet ett smidigare sätt att göra detta än att sitta och göra punkter eller "_"?

TABELL 4
Något 10,00 11,00 12,00 13,00 14,00
Melta 1,50 1,44 1,63 1,68 2,08
DL___1,80 2,25 3,00 3,00 3,00
Las___1,5 1,80 2,25 3,00 4,50

HeadWar skrev:Gjorde du en tabell som visade att ett vapen med 6" range är bättre än ett med 36"? Varför gjorde du det?
MrHungry skrev: Ville bara ge lite perspektiv.
Mutt skrev:Det enda som är intressant där är att jämföra Dark Lance med lascannon.

Meltagun/multimelta är ett helt annat sorts vapen och har en annorlunda funktion i armén. Det är som att jämföra hur många bolterskott det krävs för att döda en marine, jämföra med lasgun och battlecannon.
Den har väl funktionen att slå ut fiendefordon? Om du byter ut dark lance mot blaster i tabellen, blir det intressantare då? Siffrorna blir de samma... Eftersom DE inte kan ta något som är i närheten av så bra mot fordon som en meltagun så är det faktiskt intressant att titta på det då avsaknaden av melta måste kompenseras. Också bra så folk inte får för sig att 3 Reaver jetbikes med 2 blasters är ung som 2 attackbikes med multi-melta.

//Kolle

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dark Eldar

Inlägg av HeadWar »

MrHungry skrev:Den har väl funktionen att slå ut fiendefordon? Om du byter ut dark lance mot blaster i tabellen, blir det intressantare då? Siffrorna blir de samma... Eftersom DE inte kan ta något som är i närheten av så bra mot fordon som en meltagun så är det faktiskt intressant att titta på det då avsaknaden av melta måste kompenseras. Också bra så folk inte får för sig att 3 Reaver jetbikes med 2 blasters är ung som 2 attackbikes med multi-melta.
Ja, det är absolut en mer relevant jämförelse, då kan man se att det inte ska ligga massor med minus på Blasters eftersom de inte är lika bra som sin motsvarighet, meltavapnen. Dark Lances bör däremot, som sagt, snarare jämföras med Lascannons.

Skriv svar