Space Wolves

Moderator: Kompmallsansvariga

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Space Wolves

Inlägg av Mutt »

Halvar skrev:0.5 första, 1.5 andra, 3.5 tredje osv. kan tänka mig att man ibland vill ha mer än tio guards i en guardsarmé. så du har rätt, men bara i ett vakuum.
Det är bara om man har en commissar som de minusten är aktuella.

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Space Wolves

Inlägg av Skulliz »

Mutt skrev:IG betalar väl inget?

IG betalar väl bara 0,5, eller är det en gammal mall jag kollar i?

10 gubbar som tar Go to ground är väl bättre än 5? Särskillt om de tio kostar 50 poäng och de fem kostar 75.
Det är möjligt att jag tänker fel, -1 kanske det är. Det jag menar är att -1 komp för en så stabil objective-camper enhet som 5 Bloodclaws inte känns illa. 3+ save, T4 och okej i närstrid gör dem värda det imo. (Jag trodde faktiskt du var ironisk ^^)

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Space Wolves

Inlägg av Mutt »

Skulliz skrev:
Mutt skrev:IG betalar väl inget?

IG betalar väl bara 0,5, eller är det en gammal mall jag kollar i?

10 gubbar som tar Go to ground är väl bättre än 5? Särskillt om de tio kostar 50 poäng och de fem kostar 75.
Det är möjligt att jag tänker fel, -1 kanske det är. Det jag menar är att -1 komp för en så stabil objective-camper enhet som 5 Bloodclaws inte känns illa. 3+ save, T4 och okej i närstrid gör dem värda det imo. (Jag trodde faktiskt du var ironisk ^^)
Jag tror aldrig jag har sett en femma blood claws utan wolf guard. Finns helt enkelt ingen anledning att ta dem när grey hunters kostar samma, är lika bra eller bättre i närstrid, får bolter som de faktiskt får skjuta med. Allt detta skiljer 1 i komp. Om grey hunters är bland spelets bästa troops så är blood claws bland de sämsta inom marine-varianterna.

Och hur stabil är en femma blood claws i närstrid? Deras lägre BS gör stor skillnad då de plötsligt träffas på 3+.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Space Wolves

Inlägg av Halvar »

så nio marines med ett power weapon är alltså sämre än tio hormagaunts? på vaddå? är det det där hemska atsknf som alla marinespelare bara hatar? t4? 3+ save? de är väl ändå bättre än en tia hormagaunts? ja, de kostar mer, men de kan uträtta mer, och framförallt överlever jävligt mycket mer. och det andra som måste köpas in för att få in fler scoring units för att ha en chans att spela lika kostar också komp, efter ett tag mer än bara -1 per tio (tredje enheten eller fler, inte bara av scoring units).
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Space Wolves

Inlägg av Zurken »

Du använder aldrig 10 hormagaunts, du använder runt 20 stycken gärna flera stycken för att överrumpla och svärma fienden och för att ge cover till mer viktiga enheter. 10 Hormagaunts som man bara köper för att scora kanske inte är värt -1, men den enheten finns inte, Hormagaunts spelas inte så.

Jag som marinespelare skulle aldrig lägga 177p på en enhet som inte kan göra någonting (förutom att scora och kanske överleva i närstrid mot något skräp), då lägger jag hellre 180p på 30 Hormagaunts för -3 i komp som kan uträtta mycket mer med sin snabbhet och mängd attacker och dessutom funkar i synergi med resten av tyranidarmén.

Det är lurigt att jämföra enheter mellan codex, då det är lika viktigt vad enheten gör för armé som vad enheten gör på egen hand. Det gäller för poäng och ännu mer för komp. Det är viktigt att alla enheter inom ett codex kompar vettigt så att alla val blir attraktiva och det är viktigt att listor ur olika codexar med liknande komp är av liknande styrka.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Space Wolves

Inlägg av LillePer »

Du tittar nog på comissar blobbar Mutt. 0.5 styck ska det vara.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Space Wolves

Inlägg av Mutt »

LillePer skrev:Du tittar nog på comissar blobbar Mutt. 0.5 styck ska det vara.
Halvar, inte Mutt.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Space Wolves

Inlägg av LillePer »

My bad :P

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Space Wolves

Inlägg av DHettNeck »

Väktaren skrev:Men en enhet Hunters som man vill ha till samma sak startar på -2.
Det som jag tycker är mest tråkigt med Hunter minsuen är att det är lika hårt kompade oavsett hur många de är. En 5;a med melta och flagga kompar lika mkt som en 10 och då är en full squad så oerhört mkt bättre på alla sätt. Har spelat en hel del nu med 6 manna grupper och de har inte "staying power" så det räcker men kompas som om de vore livsfarliga och tål hur mkt som helst.
Jag känner som dej, men känner mer att:

10*GH är bättre än 5*GH. Så dom kanske ska ha ytterliggare -1 om dom är 7+.
Flaggan är asbra, speciellt om man är många. Den ska nog ha ytterliggare -1 om man är 7+.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Space Wolves

Inlägg av Ancalagon »

Det är dock skillnad på 10 GH och 9GH+WG. Det lär man ta med i beräkningen i så fall :)

Skriv svar