Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Eldar

Inlägg av theWatchman »

Visst är eldars båtar bra, inget snack om det. Men de är också väldigt dyra. Enligt min mening förtjänar dom absolut inte så mycket minus man får nu för mekat.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Eldar

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att minusen ligger rätt lagom som de gör utan dom eskalerande. Överlag tycker jag att listorna som fått eskalerande minus har tappat väldigt mycket i komp utan nån form av kompensation. Men det kanske jämnar ut sig tills nästa verision av mallen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Joey_Boy
Inlägg: 251
Blev medlem: 09 nov 2008, 22:22

Re: Eldar

Inlägg av Joey_Boy »

Förtjänar värkligen warwalkers att buntas ihop med båtar när det gäller eskalerande fordons minus? Du kan ju boltra sönder dom. Och det känns inte som att dom drar eld från det som är viktigt, kan man skjuta båt gör man det snarare än warwalkers, eller?

LordTengil
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 aug 2009, 06:27

Re: Eldar

Inlägg av LordTengil »

Joey_Boy skrev:Förtjänar värkligen warwalkers att buntas ihop med båtar när det gäller eskalerande fordons minus? Du kan ju boltra sönder dom. Och det känns inte som att dom drar eld från det som är viktigt, kan man skjuta båt gör man det snarare än warwalkers, eller?
naah, oftare vettigt att skjuta på warwalkers. Lätt utskjutna och en massa offensive firepower gör dem targets i början. Drar eld gör de väl, men de dör också illa kvickt.

Men de bör ändå inte räknas till fordonen, då fordonen straffas extremt hårt i eskalationen.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Eldar

Inlägg av Asplund »

Flankande fordon är inte ball, hur mjuka dom än är. Se Marinetråden om Stormar t.ex. Att warwalkers dessutom binder upp bös i närsstrid är ju lagom fest.

Lantto
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 aug 2009, 18:44

Re: Eldar

Inlägg av Lantto »

Oavsett tycker jag nog att eldarfordon är lite väl hårt kompade. Även om man helt skippar vypers och WWs är till och med enstaka wave serpents och falcons/prismor hårt kompade.

Till exempel kompar 2 WS + en falk -29 ungefär...

Jämför det med 2 battle wagons och en truck för -29 eller en land raider och 4 rhinos för -28.

Tycker ni verkligen att eldarfordonen är så hårda? deras egenskaper som fast och skimmer kompenseras ju ändå av att de tål förhållandevis lite och kostar mycket.

-5 för wave serpents tycker jag känns bra, men jag tycker minuset är väl stort på falcons prisms iom att de är så beroende av holo-fields för att ens komma i närheten av land raiders, russar och battle wagons i överlevbarhet vs. kostnad. Att eldar sen dessutom ovanpå det har det överlägset största eskalerande minuset (-3 redan på tredje, isf -1 på femte som marines och orks...) på fordon och att även vypers och war walkers är inräknat där känns bara helt fel.

Bortsätt från det tycker jag dock ni är helt rätt ute på eldarkompen! (utom möjligen på harlequins och phoenix lords som känns rätt hårt kompade, men de har jag så lite erfarenhet både med att spela med och mot att jag har svårt att säkert uttala mig)

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Eldar

Inlägg av Nefrums »

ska du jämföra saker måste du använda kompstraff per poäng.. annars blir jämförelserna helt meningslösa...

en rhino ger -0.086 vilket är betydligt mer än waveserpenten som ger ca -0.05..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Eldar

Inlägg av DHettNeck »

Håller inte med jeppa i detta fallet. En rhino har väldigt dyrt och snällt kompat innehåll som kompenserar för dess billiga kostnad. Att jämföra transporter över listor rakt av är däremot aldrig speciellt vettigt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Lantto
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 aug 2009, 18:44

Re: Eldar

Inlägg av Lantto »

Helt sant, helt sant... motsvarande ger ju dock iofs att en falcon är hårdare kompad än en land raider.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Eldar

Inlägg av Gonka Koff »

DHettNeck skrev:Håller inte med jeppa i detta fallet. En rhino har väldigt dyrt och snällt kompat innehåll som kompenserar för dess billiga kostnad. Att jämföra transporter över listor rakt av är däremot aldrig speciellt vettigt.
Det hela blir ju otroligt struligt om transporterna skall kompensera eventuella felaktigheter i komp hos de enheter de kan transportera.

En Wave Serpent är helt fantastiskt mycket bättre än en Rhino om man skiter i vad de kostar och vad de transporterar.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Låst