Imperial Guard

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Pholostan
Kontakt:

Re: Imperial Guard

Inlägg av Pholostan »

HeadWar skrev: Jämförde du just 165 poäng med 1300, och konstaterade att de 1300 är bättre?
Jag tyckte det var roligt att de gav ungefär lika mycket komp-minus :) 1300 poäng PBS:er i chimeror blir en nästan 8 stycken. Det är för det första omöjligt och för det andra sisådär en -392 i komp. :D

Som du kanske insett var jag inte helt allvarlig där. En full PBS i en chimera kostar i grund 165 poäng. Det är lika mycket som en Leman Russ med LC i hull. Man vill uppgradera Chimeran PBS sitter i med extra armor (och gärna dozer blade). Det är 15 poäng till (25 med DB). Då landar vi på 180p (190p). Börjar det bli Demolisher-Executioner-nivå. Jag tar nog tanken hellre varje gång faktiskt. Visst kan PBS vara extra roliga i vissa lägen, men de dör såpass lätt att det inte riktigt blir vettigt ändå.
HeadWar skrev:Samtliga IG-listor på ETC i år har minst en PBS, många har två.
Det är en ny och rolig enhet som folk tydligen är livrädda för, givet att man ska ha den! Om något år eller så kommer nog nyhetens behag ha lagt sig. De är inte sådär jättebra. Spräng chimeran och skjut ner de som överlever, alla armeer kan göra det på turn två, de flesta på turn ett. Det är som nob bikers när nya Ork Codexen kom. Och de är nog en rättså mycket bättre enhet på de flesta sätt ändå.

the godfather

Inlägg av the godfather »

lixomn. sluta gnälla.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Kan inte någon göra en battelreport, där PBS visar vad dom går för.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Pholostan
Kontakt:

Inlägg av Pholostan »

Maqisad skrev: Totalt är det 1662 poäng och 42 i komp. Då har jag 88 poäng kvar vilka jag inte är säker på hur jag ska utnyttja. Antingen ta in en techpriest med servitors (inget komp. minus vilket är bra) som kan gå bakom russarna eller så kan man ta in Marbo för -2 komp. och ta in ytterligare 1 stormtrooper. Eller satsa -4 komp. för att ta in två sentineler. Väldigt osäker på hur jag ska göra med de sista 88 poängen.
Jag skullenog köpa några power weapon/fists till de squads som ska ut och åka. De kommer troligen hamna i CC, och då kan det göra skillnaden att de överlever en turn. Det kan det vara värt. I Rules of Engagement kan det betyda att man upphåller en fiendeenhet tillräckligt för att hinna springaiväg med objective.

Marbo är rolig, men inte särskilt effektiv. Man behöver ha lite tur för att han ska betala sig. Två sentinels är ett helt OK val tycker jag. De kan göra outflank tex, det är roligt. Du har några tanks vilket mycket väl kan motivera en Techpriest med servitors, dock är troligen sentinels mer användbara. Techpriest-modellen är dock väldans söt, såjag spelar gärna med den :)

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

svenska40k-konto skrev:Kan inte någon göra en battelreport, där PBS visar vad dom går för.
I en kombination med Chimera så är de riktigt bra. Utan en chimera så tar det en halv turn innan de försvinner.
Och en chimera ligger inte i toppen över fordon som är svåra att ta ut.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

PeterWelzien skrev:Men är det verkligen meningen att specialvapen inte ska ge någon minuskomp i command squads?
Ja, vi ansåg att om de killarna skulle ut och röra på sig för att kunna använda sina special weapons så tappade man mycket utav grundtanken (och därmed grundminuset) för enheten.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

svenska40k-konto skrev:Kan inte någon göra en battelreport, där PBS visar vad dom går för.
Jag postade en strax efter att IG kodexen kommit ut. Det är en kille som provspelade tre matcher med 2xPBS mot en maxad orkbiker lista. Som mest tog det 4 rundor för IG-spelaren att "tabla" orkerna.

http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=375
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Gonka Koff skrev:Jag postade en strax efter att IG kodexen kommit ut. Det är en kille som provspelade tre matcher med 2xPBS mot en maxad orkbiker lista. Som mest tog det 4 rundor för IG-spelaren att "tabla" orkerna.

Han hade bara en PBS...

Användarvisningsbild
Pholostan
Kontakt:

Inlägg av Pholostan »

Katarsis skrev:
PeterWelzien skrev:Men är det verkligen meningen att specialvapen inte ska ge någon minuskomp i command squads?
Ja, vi ansåg att om de killarna skulle ut och röra på sig för att kunna använda sina special weapons så tappade man mycket utav grundtanken (och därmed grundminuset) för enheten.
Det är vettigt. Command Squads vill iofs ut och röra på sig ibland för att kunna ge order till en specifik enhet, särskilt PCS som bara har 6" räckvidd. Då åker de å andra sidan oftast chimera, och den ger ju maffigt minus också.

Jag skulle dock vilja ha en liten förklaring på vad exakt ni menar.

På CCS har ni skrivit:
> -1 each other Heavy Weapon (not including Sniper Rifle)
Samt på PCS och Inf-Squad:
> -1 each other Heavy Weapon (not including Sniper Rifle)

Detdär förvirrade mig en aning. Klassisk har man refererat till "Heavy Weapon" som de heavy weapon teams IG har haft (nuförtiden är de ju endast en modell). Av kommentarerna att döma antar jag att ni menar alla vapen som är heavy i sin profil, och inte alla vapen förutom sniper? Flamer/Grenade launcher/Meltagun/Plasmagun in en Inf-Squad ger alltså inte minus?

Användarvisningsbild
Pholostan
Kontakt:

Inlägg av Pholostan »

Gonka Koff skrev: Jag postade en strax efter att IG kodexen kommit ut. Det är en kille som provspelade tre matcher med 2xPBS mot en maxad orkbiker lista. Som mest tog det 4 rundor för IG-spelaren att "tabla" orkerna.

Den är söt. IG blir inte mosade av en Ork Nobz Biker-arme längre, utan det blir tvärtom om man som IG optar. Inte så konstigt eg. PBS gör att han vinner fort, med PBS+valkyriorna kunde han jaga den gargatuala dyra Nobz-enheten av bordet. Andra armeer kan göra liknande saker. PBS är IG:s "äss i ärmen" mot svårt optade ork-armeer.

Säg att han istället för PBS o Demolisher hade haft ett par Eradicators. Bättre räckvidd, och Nobz får inget save. Ingen instant kill visserligen, dock blir det ju vaken cover eller armor save som sagt. Woundar på 3+. Vill man få instant kill räcker ju en vanlig Russ, och den har räckvidd så det räcker och blir över. Och apropå Russar

EDIT: Här glömmer jag förstås att de har en Dok så de är både cybbade och får invul. Tack till Nefrums som påminnde mig.
I also did much better with the demolisher. (That tank with plasma sponsons was the star of all three games, Im in love with it. We are going shopping for a ring together this weekend )
PBS är en bra enhet, den är helt okej för sina poäng. Mot vissa optade listor är den speciellt bra, Biker-Nobz är den perfekt motmedel mot. Men man måste ju inte ha den, det finns ju gott om annat att ta. Den är inte bland de bästa enheterna i spelet. En Demolisher med plasma sponsons har nog en mer betydande roll, tex.

Han lista var ju en som antingen vinner stort eller förlorar stort, särskilt mot de orker han spelade.

Hans lista skulle väl klocka in på en ca -5 eller så i komp om jag räknar rätt i ett snabbt överslag (PBS står väl för -40 medans sex chimeror blir -32).
Senast redigerad av 1 Pholostan, redigerad totalt 14 gånger.

Låst