Nya Necrons

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Lillen

Re: Nya Necrons

Inlägg av Lillen »

Jag har läst igenom min bok nu ett par gånger och jag känner armén överlag känns okej.

Och allt klus skriver känns vettigt. Jag håller med förslagen som han kommer med och hans tankar runt armén.

Mvh

Lennart

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Kanske ge Warriors samma typ av minus som Tacticals:

-1 each Warriors unit (only if the unit has dedicated transport)

Antar gående Warriors inte är alls lika bra som att åka open-topped AV 13 och skjuta från den istället...

Även vanliga marines får ju inget minus för att traska rundor för sig själva. Och tycker absolut inte man ska hålla på med något gränsvärde för Warriors. De enda troops som har det är enheter med Combat Squads (av förklarliga skäl), Ork Boyz (också av förklarliga skäl) samt Daemons (också av särskilda anledningar).
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Johannesson skrev:Kanske ge Warriors samma typ av minus som Tacticals:

-1 each Warriors unit (only if the unit has dedicated transport)

Antar gående Warriors inte är alls lika bra som att åka open-topped AV 13 och skjuta från den istället...

Även vanliga marines får ju inget minus för att traska rundor för sig själva. Och tycker absolut inte man ska hålla på med något gränsvärde för Warriors. De enda troops som har det är enheter med Combat Squads (av förklarliga skäl), Ork Boyz (också av förklarliga skäl) samt Daemons (också av särskilda anledningar).
Angående transporten har du nog rätt, känndes ändå som att ghost arken i sig kanske behövde ett extra minus. AV 13 är ju inte kul för någon att skjuta på.

Är tveksam till att de inte ska få något extra minus i större enheter dock med tanke på RP och Ghost Arkens möjlighet att laga dem. Det säger sig självt att 5 Warriors enklare flyr/blir bortskjutna än 10, och om man blir bortskjuten/flyr kan man inte ressa eller lagas.

Som eyeguy sa borde ju gränsen gå vid 9 istället, eller eventuellt bara skriva "five or part of five".
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Fast när det gäller risken att bli bortskjuten finns den ju för precis alla scoring enheter i spelet, och de får ju med 2 undantag (Ork Boys och Daemons) (plus scoring Terminators förstås, som har samma eskalerande som övriga Terminators) inget extra minus för att vara flera även om det alltid gör enheten svårare att skjuta bort.

När det gäller just Resurrection Protocols är de lite luriga, för alla Necron enheter har säkert betalt en hel del poäng för det, och att skjuta bort vilken enhet som helst blir avsevärt svårare, särskilt större enheter. Så med tanke på det kan Warriors minuset även skrivas som (vilket jag känner blir lite hårt):

-0,5 every five of part of five Warriors in each unit

Eller så sätter man så enkelt som möjligt:

-1 each unit of Warriors

Då kan man ha det i åtanke när man sätter kompen för Ghost Ark, eftersom endast Warriors kan ta den och de bara får åka 10 stycken. Så en enhet med Ghost Ark ska ha en rimlig total komp för det. Enheter större än 10 förtjänar istället sina -1 eftersom de blir så jobbiga att helt få bort. Man slipper då gränsvärden (och medföljande kompoptning) eftersom enheten alltid förtjänar det, om än av olika anledningar. Till och med en minimum enhet utan transport kan för enkelhets skull förtjäna -1, då de är väldigt billig scoring, knappast lättare att döda en motsvarande enhet icke-Tactical marines, som också kompas -1 för 5 gubbar, som aldrig reser sig igen. Warriors har ju dessutom Ld 10, så lär inte springa så ofta. Dessutom kan en femma fungera som extra wounds åt en Cryptek. Summa summarum, jag tror man kan börja med att ge -1 för varje Warrior enhet rakt av.

Egentligen gäller det problemet med RP för alla enheter som har regeln. Den är också en anledning till att jag tycker man kan ha större eskalerande minus på både Lychguards och Praetorians, typ:

Lychguards/Praetorians
-0,5 each model

Framför allt Lychguards är ju S7, T5, 2A, 3+Sv med i princip 5++. Om Warscythes kompas -2 på andra ställen borde en hel enhet med sådana kompa lite mer än -1 totalt. Även Praetorians får ju 2A PW om de bytar vapen och är då hoppande S5, T5, 2A (som förmodligen får chargen), 3+Sv, 5++. Jag tror det kan vara en idé att inte kompa stora enheter med 40p modeller alltför lätt, speciellt inte till en början. Personligen tror jag de kommer att vara jobbiga att ha att göra med. Kom också ihåg att de ställer sig upp i varje phase, så skjuter man först på dem för att sen assaulta dem så kan de resa sig i två omgångar.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Kimich

Inlägg av Kimich »

Johannesson skrev: Även Praetorians får ju 2A PW om de bytar vapen och är då hoppande S5, T5, 2A (som förmodligen får chargen), 3+Sv, 5++. Jag tror det kan vara en idé att inte kompa stora enheter med 40p modeller alltför lätt, speciellt inte till en början. Personligen tror jag de kommer att vara jobbiga att ha att göra med. Kom också ihåg att de ställer sig upp i varje phase, så skjuter man först på dem för att sen assaulta dem så kan de resa sig i två omgångar.
Nu är det ju inte PW dom får ifall dom byter ut bössan som är ett inbyggt pw utan rending och entropic vilket gör dom både kassare och bättre beroende på vilken situation.

Tycker det är lite konstigt att Necron Overlorden inte fick byta sin Staff of light mot Hyperphase sword och pistol eller voidblade och pistol, hade ju get det alternativen en mening iaf.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Så går det när man inte har en bok nära tillhands :) Det var därför de inte var så bra, ja. Får 1A PW eller 2A rending, så var det ja... Fast S5, AP2 skott är väl inte helt kass, trots 6" range, tanken är ju liksom ändå att assaulta efteråt.

Då ändrar jag mig till följande:

-0,5 every second Praetorean

För övrigt, angående 40p Necron modellernas tuffhet. T5, 3+Sv är exakt lika bra som T4, 2+Sv (Terminator) mot S3 vapen (lasguns..) eller S3 CC-attacker. När det gäller S4 attacker resulterar 1/9 av alla träffar i en död Lychguard/Praetorian medan bara 1/12 av alla träffar resulterar i en död Terminator. Till detta bör dock läggas Reanimation Protocols (som de visst heter när man har boken till hands...), vilket så länge inte alla dör gör Lychguards/Praetorians lika tåliga som Terminators mot knatter och icke-pw cc-attacker.

Användarvisningsbild
speedfreek

Nya Necrons

Inlägg av speedfreek »

Jag tycker Klus post är mycket genomtänkt och vettig.
Jag håller med om alla ändringar till hårdare komp och nästan alla sänkningar utom de på S8+skyttet.
Tycker inte S5T5-killarna är färdiga och inte heller scarabs, men resten börjar kännas ok.
Förutom alla halvpoäng som helst ska gallras bort.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

speedfreek skrev: Förutom alla halvpoäng som helst ska gallras bort.
Samt + komp-enheter som oxå bör gallras bort.

Sen tycker jag att Doomsdaybössan bör ha mer smisk och spindlarna lika så.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

bahh... Solar pulse är ju spelets mest brutna item. Den är ju lätt bättre än valfri mongoenhet eller förmåga. Mindre än -20 för solar pulse är fel.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

theWatchman skrev:bahh... Solar pulse är ju spelets mest brutna item. Den är ju lätt bättre än valfri mongoenhet eller förmåga. Mindre än -20 för solar pulse är fel.
instämmer, den är ju 100ggr så värd som Jaws så kompa bort skiten ordentligt...

Skriv svar