Dark Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dark Eldar

Inlägg av HeadWar »

Det man också behöver beakta när man räknar på sannolikheterna för att slå ut fordon är om man måste skjuta alla skotten i en salva eller inte. Kan man skjuta dem ett och ett har man en markant fördel eftersom man aldrig "slösar bort" något skott på ett fordon som redan har blivit sprängt. Dessutom kan man ju för det mesta nöja sig med en Stunned/Shaken och gå vidare till nästa mål.

GLinus
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 nov 2008, 10:09
Ort: Gamlestaden

Re: Dark Eldar

Inlägg av GLinus »

Nu är ju DL inte bara bra mot fordon. En armé med säg 16 DL har minst så många skott som är en mardröm för 3+ och 2+ modeller. I måna fall kombineras denna mängd DL också med några Desintegrators och listan utgör då något som skrattar hånfullt åt t.ex en DW-lista. Att ha som sämst 50% chans att få effekt på ett fordon, upp till 36" bort, som det träffar kan ju bara inte ses som dåligt det heller. Det sämsta som händer i de fallen är ju att den onda Landraidern eller vad det nu må vara får svårt att skjuta tillbaka nästa runda, vilket i mina ögon fortfarande är toppen. Varje träff har dessutom som sämst 1/3 att penetrera sitt mål oavsett AV vilket är allt annat än dåligt. En laserkanon har bara 1/6 att göra det mot AV14.

Att meltavapen är de mest suveräna vapnen på att knäcka fordon som är inom halva vapnets räckvidd och att en DL är sämre än det gör inte på något som helst sätt en DL till något annat än ett grymt bra vapen. Bortsett sin räckvidd så är de överlägsna eller jämbördiga med i stort sett alla andra vapen på att knäcka bilar.

En lista med 15 laserkanoner hade folk varit löjligt överens om att det är i överkant. En DL är inte sämre, i många avseenden är den bättre och alltså bör den betraktas på minst samma premisser.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: Dark Eldar

Inlägg av Michael Carl »

Dark Lances (count all Dark Lances carried by infantry models)
-1 each of Dark Lance 1-3
-2 each of Dark Lance 4-5
-3 each of Dark Lance 6-7
-4 each of Dark Lance 8-9
-5 each additional Dark Lance

Vehicles
-3 each Raider

Vehicles
-1 each of vehicle 5-6
-2 each of vehicle 7-8
-3 each additional vehicle
Så ser minusen för DL ut just nu. Någon av er som håller på och gnäller som vill komma med ett konstruktivt förslag istället? ;)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dark Eldar

Inlägg av HeadWar »

Dark Lances
-1 each of Dark Lance 1-3
-2 each of Dark Lance 4-5
-3 each of Dark Lance 6-7
-4 each of Dark Lance 8-9
-5 each additional Dark Lance

Vehicles
-3 each Raider

Vehicles
-1 each of vehicle 5-6
-2 each of vehicle 7-8
-3 each additional vehicle
Problem solved. ;)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dark Eldar

Inlägg av HeadWar »

Eller kanske lite mer balanserat:

Dark Lances (count those on Ravagers as one Dark Lance)
-1 each of Dark Lance 3-5
-2 each of Dark Lance 6-8
-3 each of Dark Lance 9-11
-4 each of Dark Lance 12-14
-5 each additional Dark Lance

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Dark Eldar

Inlägg av Mutt »

Nu tycker jag det tas i lite väl. -5 för varje dark lance över 15? Jag tycker att man kan stanna på -3 eller -4.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dark Eldar

Inlägg av HeadWar »

Oj, kolla vad jag spred ut det, det var faktiskt inte meningen.

Dark Lances (count those on Ravagers as one Dark Lance)
-1 each of Dark Lance 3-5
-2 each of Dark Lance 6-7
-3 each of Dark Lance 8-9
-4 each of Dark Lance 10-11
-5 each additional Dark Lance

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: Dark Eldar

Inlägg av Michael Carl »

Tycker nog att det som finns i mallen nu är bättre, i ditt system så straffas Raiders för hårt jämfört med vanliga infanterister. Det är från infanteristerna det kommer fler säkra skott, Raiders försvinner ganska snabbt från spelbrädet i de flesta fall men infanteristerna är mer pålitliga.

En lans på en Raider har minst -3 före den kommer in i din tabell, medan en lans på en Warrior bara har -0,5/-1.

MrHungry
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 dec 2009, 00:48

Re: Dark Eldar

Inlägg av MrHungry »

HeadWar skrev:Eller kanske lite mer balanserat:

Dark Lances (count those on Ravagers as one Dark Lance)
-1 each of Dark Lance 3-5
-2 each of Dark Lance 6-8
-3 each of Dark Lance 9-11
-4 each of Dark Lance 12-14
-5 each additional Dark Lance
Helt vansinnigt =/

Det speglar inte över huvud taget hårdheten på listan... om jag skulle köpa en raider ytterligare till min armé (nu med 13 DL(3 på ravager), 8 "fordon") ger det -10KP, och detta för 55p dvs -0,18KP per poäng. Jämför med att ta sin 2a eller 3e land raider med multi-melta, -24KP för ~270p, -0,09KP per poäng. Du anser alltså att min raider levererar dubbelt så mycket ost/hårdhet per poäng som en andra/tredje land raider med multi-melta?

För övrigt:
Varför premiera Ravagern, den ger ju fler DL per poäng än raidern? Tillsammans med wyches och lorden är denna i mitt tycke den bäst i hela DE listan.

Konkreta förslag på mallen:
-Ge Wyches -1 each squad, -1 if taken as troops, -3 wych weapons. Ändra terrorfexen till -1; de måste charga det de skjuter på och om denna unit är inom 12" från Raidern är det i 9/10 fall bättre att hoppa ut och fleeta för att nå in i närstrid och då spelar pinning ingen roll.
-Warriors/Raiders: ändra terrorfexen till -1.
-Reaver Jetbikes: ändra terrorfexen till -1. Ge -1 om den innehåller 2 blasters/shredders istället för -1 för varje.
-Hellions: -1 för 2 blasters/shredders
-Ravager: -6 el. -7 istället för -5.
-Ge grots +2.

10 warriors med 2 dark lances ger -3 för första squaden, -4 för andra och -7 för tredje. Det är redan ganska mycket minus :p.

Dessa ändringarna ger mer minus till:
-Wyches
-Ravagers

...och mer plus till:
-Reavers
-Hellions
-Terrorfex
-Grots
GLinus skrev: En lista med 15 laserkanoner hade folk varit löjligt överens om att det är i överkant. En DL är inte sämre, i många avseenden är den bättre och alltså bör den betraktas på minst samma premisser.
En lascannon är 25% bättre mot AV 10, 33% bättre mot AV 11 och 50% bättre mot AV 12. Den är likbördig mot AV 13 men är 50% sämre än en Dark Lance mot AV 14. Med tanke på att den dessutom har 12" längre range än dark lance så jag skulle jag nog vilja säga att den är en bra bit bättre. Dessutom behöver inte en marin eller IG spelare lägga lascannons på AV 14, då de har meltavapen som tar hand om det. Det har inte DE.
HeadWar skrev:Oj, kolla vad jag spred ut det, det var faktiskt inte meningen.

Dark Lances (count those on Ravagers as one Dark Lance)
-1 each of Dark Lance 3-5
-2 each of Dark Lance 6-7
-3 each of Dark Lance 8-9
-4 each of Dark Lance 10-11
-5 each additional Dark Lance
Jag tolkar detta som ett skämt ;)

//Kolle

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dark Eldar

Inlägg av HeadWar »

Såja, nu börjar vi få lite diskussion på riktigt. :)

Vad händer om man helt tar bort det eskalerande fordonsminuset då? Det brukar behövas för att stävja massor med svårdödade fordon, men Raiders kan man ju faktiskt ta ner med bolters om man ger sig fan på det, och det finns egentligen ingenting annat (utom möjligen Talos) som suger i sig den tunga elden så att de klarar sig på grund av det.

Ta bort -5-steget helt? Redan vid -4 bör man väl börja fundera på om det är värt att lägga in fler lansar.

Ravagern är förvisso prisvärd, men det kan man straffa direkt i dess egen komp, att lägga in den på tre steg i DL-listan kan förmodligen slå lite konstigt, eftersom det fortfarande bara är ett open-topped-fordon, och alltså nästan lika lätt att slå ut som en Raider.

Eller så kan man helt enkelt sänka grundkompen för DE, men det kanske mest straffar listor som inte spammar DL.

Skriv svar