Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Lantto

Re: Eldar

Inlägg av Lantto »

Man kan väl säga att jag, som egentligen föredrar snabba och mechaniserade listor, valde att spela 3 wraithlords på BSK bara för att jag tycker båtarna är på tok för högt kompade och wraithlords något för lätt kompade.

I helhet behöver dock snittkompen för nästan alla typer av eldarlistor upp om de ska mäta sig med marines och annat runt komp 50 (vilket verkade vara snitt på BSK), men den interna balansen behöver fixas, då det nu var nästan helt omotiverat att spela mech istället för monster som kompen låg.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det jag framförallt märkte var att avataren kom för lindrigt undan. Eller egentligen guardiansen som han vaktade.

Jag föreslår -1 each guardian unit if Avatar present eller nått sånt. Avataren känndes väldigt överrepresenterad.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

RobinF

Inlägg av RobinF »

Tycker snarare inte han är för hårt kompad, han ligger lagom.

Däremot utklassar Avataren både Farseer och Autarch som val i kompmallen.

Tycker för övrigt inte att Swooping Hawks ska ge något +, möjligen +3 för första squaden. Det är lätt en av de bästa enheterna i min armé, när de kombineras med Doom.

Wraithlords borde i mitt tycke antingen ha eskalerande minus eller räknas till fordonsminus.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

RobinF skrev:Tycker för övrigt inte att Swooping Hawks ska ge något +, möjligen +3 för första squaden. Det är lätt en av de bästa enheterna i min armé, när de kombineras med Doom.

Wraithlords borde i mitt tycke antingen ha eskalerande minus eller räknas till fordonsminus.
1. Swooping Hawks får ligga kvar där de är tills någon annan i Sverige spelar med dem (du är den första som jag hört talas om skulle tycka att de tillförde något till armén).

2. Vi skall kolla på det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

När vi satt och skissade på våran eldar lista till BSK klurade vi sjukt mycket på om man kunde få in hökarna för att få en "hög-komp" lista. Men i alla builds var dom sjukt kassa/oanvändbara. Jag tycker dom ligger väldigt lagom där dom ligger i plus. Det känns som att dire avengers alltid är bättre då dom är scoring.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Lantto

Inlägg av Lantto »

Innan man tittar för mycket på att öka kompstraff på det som var överrepresenterat på BSK tror jag snarare man ska tänka på att sänka det på det som var underrepresenterat, alt. höja startvärdet. Annars kommer det knappt att gå att få ihop en spelbar eldarlista över 30 i komp...

Sen om man ska börja gå över till 1750 kommer det snabbt gå riktigt åt helvete om allt har eskalerande minus eller inte får plus för andra enheten osv.

mtz

Inlägg av mtz »

Sen kanske man inte skall titta allt för noga på vad som spelades med på BSK, eftersom det är en lagturnering, så har förmodligen de flesta lagen gjort listor som skall klara av en viss sak och dom listorna skulle inte klara sig speciellt bra i en vanlig turnering där man inte kan matcha motståndet på samma sätt

loesh

Inlägg av loesh »

Lantto skrev:Innan man tittar för mycket på att öka kompstraff på det som var överrepresenterat på BSK tror jag snarare man ska tänka på att sänka det på det som var underrepresenterat, alt. höja startvärdet. Annars kommer det knappt att gå att få ihop en spelbar eldarlista över 30 i komp...

Sen om man ska börja gå över till 1750 kommer det snabbt gå riktigt åt helvete om allt har eskalerande minus eller inte får plus för andra enheten osv.
Håller verkligen med här, känns som att det är svårt nog som det är att få till en vettig eldar lite som inte kompar riktigt kasst.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Alla lag på topp-6 utom de som kom trea hade en eldararmé...

Delirium

Inlägg av Delirium »

mtz skrev:Sen kanske man inte skall titta allt för noga på vad som spelades med på BSK, eftersom det är en lagturnering, så har förmodligen de flesta lagen gjort listor som skall klara av en viss sak och dom listorna skulle inte klara sig speciellt bra i en vanlig turnering där man inte kan matcha motståndet på samma sätt
Det är mycket möjligt att många lag tänkte så men vi gjorde det inte, vi hade fyra listor som skulle klara i stort sett vad som helst och följaktligen vara med på singelturneringar också.

Håller med Lantto om att man får se upp lite med höjningar, det är den interna balansen som behöver fixas till, Eldar kompar ganska lågt, det är nog riktigt, men BSK visar på en lätt likriktning, vi vill nog gärna undvika det. Ska fundera lite över dan och komma med konkreta förslag.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Skriv svar