Grey Knights 6.5

Moderator: Kompmallsansvariga

Anton

Re: Grey Knights 6.5

Inlägg av Anton »

Skånepär ljuger, han tycker egentligen att Karamazov är bäst.

-10 per Psyfleman rakt av skulle vara enkelt och fint annars.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Stämmer. Jag kommer alltid vilja ha med minst en Karamazov...

Användarvisningsbild
MelkerG

Inlägg av MelkerG »

[quote="Tadaotoko"]"MelkerG" wrote: Jag känner bara att DH minus på interceptor squad borde vara -2 ist för -3 på justicar. De dör som rumpnissar, justicaren måste ta perils och den kostar 10pts på en gubbe som kostar 26pts. Termosarna får ju bara -2.

Tycker både jag och nej. Det bästa med gkis är att man alltid kan ligga på 24" och skjuta. Sen kan man teleportera till reararmour.

Dock kan det vara bra att rensa fordo- med dem. Slår man på ett fordon i hans fas så är det kvar i hans nesta. Plus att utan ap 1 så kan det vara bra att slå på imobilisade bilar.[/quote]

Jo visst, shunta och sedan skjuta med PC. Men du kan ju inte shunta o charga (eller har jag fel?).

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

speedfreek skrev:
DHettNeck skrev:(man kommer alltid ha minst en dread)
Betyder inte det att den kompar för bra?

Om något är så bra att man tar med det nästan oavsett vad det kompar, så kan det väl vara värt att tänka att det ska ha mer minus?
-8, -9, -10 eller ännu mer.
problemet är snarare att det saknas alternativ till psyfleman dreaden i GK codexen därför tillför den något unikt som är i princip oumbärligt i de flesta arméerna. de första 2 tycer jag man ska komma ganska resonablet undan men ska man ha 3+ kan man gärna dra på ordentligt i komp det är först när man kommer upp i flera psyfleman dreads som de börjar bli brutet bra.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

speedfreek skrev:
DHettNeck skrev:(man kommer alltid ha minst en dread)
Betyder inte det att den kompar för bra?
Man behöver nödvändigtvis inte ha en Psyflemen bara för att man har en dread ;) Men dreads överlag känns väldigt "lagoma" i en GK-lista.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

dreads och alla andra skytte bilar blir väldigt mycket bättre av att ignorera stun och shaken..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Jag tycker man kan jämföra psyfleman dread med orkernas lootas. Båda arméerna saknar nästan helt långdistansskytte, och det är gult värt att få in en enhet som kan öppna transporter på avstånd. Lootas är väldigt hårt kompade, eftersom dom tillför så mycket till en orkarmé.
Man får in hela 7 lootas på en psyfleman! Tror dom flesta skulle välja psyflemen över lootas med nuvarande komp. kompar snällare, tål mer (iaf om man har liten loota-enhet så dom har kasst Ld), stabilare skytte, kan panga av13 fordon.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

fjugin skrev:Jag tycker man kan jämföra psyfleman dread med orkernas lootas. Båda arméerna saknar nästan helt långdistansskytte, och det är gult värt att få in en enhet som kan öppna transporter på avstånd. Lootas är väldigt hårt kompade, eftersom dom tillför så mycket till en orkarmé.
Man får in hela 7 lootas på en psyfleman! Tror dom flesta skulle välja psyflemen över lootas med nuvarande komp. kompar snällare, tål mer (iaf om man har liten loota-enhet så dom har kasst Ld), stabilare skytte, kan panga av13 fordon.
Lootas är dock extremt hårt kompade och borde snarare få en upplättning. Jag har iaf inte sett lootas på väldigt länge.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Re:

Inlägg av Tadaotoko »

MelkerG skrev:
Tadaotoko skrev:"MelkerG" wrote: Jag känner bara att DH minus på interceptor squad borde vara -2 ist för -3 på justicar. De dör som rumpnissar, justicaren måste ta perils och den kostar 10pts på en gubbe som kostar 26pts. Termosarna får ju bara -2.

Tycker både jag och nej. Det bästa med gkis är att man alltid kan ligga på 24" och skjuta. Sen kan man teleportera till reararmour.

Dock kan det vara bra att rensa fordo- med dem. Slår man på ett fordon i hans fas så är det kvar i hans nesta. Plus att utan ap 1 så kan det vara bra att slå på imobilisade bilar.
Jo visst, shunta och sedan skjuta med PC. Men du kan ju inte shunta o charga (eller har jag fel?).
Du har rätt. poängen är att om du inte har en hammare så är det väldigt lätt att hålla sig ifrån walkers så att de aldrig kan assaulta enheten smtidigt som du kan skjuta. Dock kan det vara sjukt bra i vissa lägen då man kan assaulta bilar som är imobiliserade eller har fått tvåan så kan man slå på dem i motståndarens fas vilket gör att du inte behöver skjuta på bilen i din nästa närstridsrunda då den ändå har fått minst 1 elelr 2 på pentabelen vilket är sjukt bra. Därför bord det kompa minus tre även om det inte är så viktigt att ha den på enheten men kan vara sjukt bra om du har 10pts över som du inte kan lägga på något annat.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
MelkerG

Inlägg av MelkerG »

Min tanke mest är väl att justicaren inte är nämn värt hårdare än en vanlig gkis. Han får smaka perils förs etc. Samma sak gäller väl egentligen purgatons.

Skriv svar