Det jag menar är att jag inte håller med om påståendet att det finns positiva synergieffekter i upprepningar bara för att det gör det i AV. Borde nog sagt det lite tydligare, så går det när man bara sover 3,5 h efter att ha bakat en hel dag och lite till.HeadWar skrev:Ok, och varför bara AV?imp skrev:Nä, AV håller jag med om. Syftade på "varför skulle det inte gälla något annat?"
Förslag på kompmall
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Förslag på kompmall
En bild säger mer än 1000 kaniner
Så istället för att identifiera alla hål i mallen och täppa igen dem för att få en bra mall så skall vi istället införa generella minus för att vi inte orkar rätta till felen? Verkar enligt mig som att ta den lätta, men dåliga, vägen ut.HeadWar skrev:(...)poängen är att varje gång som det uppstår ett "hål" i mallen så blir det betydligt värre av att man ostraffat kan ta tre stycken av den saken.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Nej, givetvis inte istället för, men som nödbroms.
-
Simon Talltorp
Jag har verkligen svårt att se detta enorma hål som ni talar om. Jag tycker att mallen i mångt och mycket är välballanserad och genomarbetad.
Givetvis finns det hål men att dom skulle behöva nödbromsas med en tillfällig lösning som slår brett och hårt mot allting vad upprepning heter har jag jättesvårt att se en motivering till. kom istället med en lista på vilka enheter som blir galet bra om dom slipper stegrande komp, en lista med vilka enheter som blir bättre men inte galna och en lista med enheter som faktiskt blir sämre.
ett exempel på en enhet som inte blir bättre för att dom är många är grots. 1*11 är bra, 2*11 är fortfarande bra, 3*11 börjar bli lite sämre och med 6*11 så har du en riktigt kass grund till din arme. om man däremot tar 6*33 så börjar det kunna bli något, fortfarande inte bra men det är 720p, 198 gubbar och -0 i komp. då har man poäng över till att kitta armén med något som faktiskt gör skada också och ändå komma på bra komp.
mot den här builden så skulle en generell kompstegring kanske slå rätt men mot den första slår den fel då den första är värd men den andra och tredja aldrig kan vara värda -4 och -6 (-12 totalt för tre) i komp till skillnad från -6 som det är nu. den är inte värd -6 och tre troops nu heller om man inte kör med typ två mongonobsbikers och det räcker som bekant inte kompen till iallafall...
Givetvis finns det hål men att dom skulle behöva nödbromsas med en tillfällig lösning som slår brett och hårt mot allting vad upprepning heter har jag jättesvårt att se en motivering till. kom istället med en lista på vilka enheter som blir galet bra om dom slipper stegrande komp, en lista med vilka enheter som blir bättre men inte galna och en lista med enheter som faktiskt blir sämre.
ett exempel på en enhet som inte blir bättre för att dom är många är grots. 1*11 är bra, 2*11 är fortfarande bra, 3*11 börjar bli lite sämre och med 6*11 så har du en riktigt kass grund till din arme. om man däremot tar 6*33 så börjar det kunna bli något, fortfarande inte bra men det är 720p, 198 gubbar och -0 i komp. då har man poäng över till att kitta armén med något som faktiskt gör skada också och ändå komma på bra komp.
mot den här builden så skulle en generell kompstegring kanske slå rätt men mot den första slår den fel då den första är värd men den andra och tredja aldrig kan vara värda -4 och -6 (-12 totalt för tre) i komp till skillnad från -6 som det är nu. den är inte värd -6 och tre troops nu heller om man inte kör med typ två mongonobsbikers och det räcker som bekant inte kompen till iallafall...
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....
Det kanske är en fråga om vad man tycker att huvudsyftet med kompmallen är. Jag anser att det viktigaste är att det inte är möjligt att få för hög komp, för då går det att utnyttja och få orättvisa fördelar. Det kan då hända att vissa listor får för låg komp, men det kan man som individ undvika genom att inte använda de saker som man anser kompar för lågt. Försöker man göra en mall som aldrig ger för låg komp kommer den att bli antingen oerhört komplicerad eller fylld med hål.
Att tycka att för låg komp inte är någon föra gör ju att nybörjare och mindre erfarna spelare, som inte vet riktigt hur man komp-malls optar sin lista, kommer få oförtjänt dålig komp., och då spelar det helt plötsligt roll hur bra man är på att anpassa sin lista efter kompmallen.
Så kommer det ju alltid att vara när man har en mall inblandad. Finns det en mall har man ju en fördel om man vet hur man utnyttjar den på bästa sätt. Det är väll då bättre att de mest brutna mall-optade listorna (som oftast svåra att komma på, absolut ingenting en nybörjare tänker på) får den låga komp de förtjänar än att ganska snälla listor får något lägre komp.
Inget av det är bra, men jag tycker att det förra är mycket värre.
Om man vill vara nybörjarvänlig kan man ju göra en liten introduktionstext till kompmallen där man beskriver vad man ska undvika för att slippa att få för låg komp.
Inget av det är bra, men jag tycker att det förra är mycket värre.
Om man vill vara nybörjarvänlig kan man ju göra en liten introduktionstext till kompmallen där man beskriver vad man ska undvika för att slippa att få för låg komp.
Alexander Merinen
-
Simon Talltorp
problemet som blir med mallen är ju att den ska slå hårt mot bra enheter och vara snäll mot sämre enheter, eller snarare poängvärda och poängovärda enheter, för det är egentligen bara det mallen ska göra, se till att korrigera obalanserna som finns i GWs codexar. om någon som gör en lista som kompar lågt men man inte tycker att armén är särskilt bra så hänger det nog mest på att man inte förstår hur enheterna skall spelas bäst eller för att kombinationen mellan dom inte funkar. Bara för att man har alla dom hårdaste enheterna så vinner man inte alltid. en komp 20 lista vinner inte alltid över en komp 80 lista.
Mallen förutsätter ju att man spelar spelet kompetetivt och optimerat. Ska man spela friendly games med happycrazyarméer så bör man ju skita i mallen helt för i dom sammanhangen funkar den inte. vill man köra en speedfreakslista till orkerna så kommer den kompa lågt och ha kanske under noll i komp men det spelar ju ingen roll om motståndaren också spelar med en udda lista som inte heller är malloptad.
Mallen förutsätter ju att man spelar spelet kompetetivt och optimerat. Ska man spela friendly games med happycrazyarméer så bör man ju skita i mallen helt för i dom sammanhangen funkar den inte. vill man köra en speedfreakslista till orkerna så kommer den kompa lågt och ha kanske under noll i komp men det spelar ju ingen roll om motståndaren också spelar med en udda lista som inte heller är malloptad.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....
Det där är ju intressant iofs. Är det verkligen det mallen ska göra? Bara rätta till poängsättningen, enhet för enhet, utan hänsyn till hur armén är sammansatt?Simon Talltorp skrev:problemet som blir med mallen är ju att den ska slå hårt mot bra enheter och vara snäll mot sämre enheter, eller snarare poängvärda och poängovärda enheter, för det är egentligen bara det mallen ska göra, se till att korrigera obalanserna som finns i GWs codexar.
Jag kan iofs se poängen med den sortens mall, men då måste nästan alla former av eskalerande minus bort, möjligen med undantag för saker som Fire Prisms, där det finns en direkt regelteknisk fördel av att ha mer än en.
-
Simon Talltorp
i grund och botten är det så att kompen finns för att listorna inte är ballanserade från början. hade dom varit det hade inte kompen behövts. behov nummer två (jag sa behov nummer två, tihi
) är att bedöma hur mycket en spelare har valt att utnyttja en listas (brist på) ballans och därmed straffa listan med låg komp. om man skulle ha gått in och bedömt varje enhet på fyra sätt så skulle man kunna se det såhär:
1: grundförutsättningar - vilka stats och beväpningar har dom i grund?
har enheten grundförutsättningar som är bättre än liknande trupper och hur påverkar det förhållandet mellan dom?
2: förändringar - vilka förbättringar kan jag göra med beväpning eller liknande tillval?
kan jag kitta multiwound infanteri individuellt så att jag kan sprida wounds utan att ta casualties? Kan jag ha en eller fyra meltaguns? kan jag ge hela squaden poisoned attacks? osv...
3: specialregler - vilka regler förändrar förutsättningarna jämfört med en enhet utan specialregeln?
om en enhet har eller kan skaffa sig en specialregel som gör dom jättebra så kan man bedöma om dom är obalanserade.
4: poängvärde - hur många poäng kostar allt detta?
ett poängvärde skall vara representativt för hur bra enheten är i ovanstående tre kriterier.
En enhet kan bedömas som obalanserad om någon eller flera av dom fyra kriterierna är uppfyllda. några exempel:
* en karaktär som kostar 1500p och har specialregeln "i win" är obalanserad trots att han kostar så mycket då han automatiskt vinner så snart han är utställd på banan.
* PBS har en normal statline och beväpning, kan inte direkt utrustas vidare (men med lite enkelt spelande kastas in i en chimera i runda 1), har en mycket bra specialregel eller snarare psychic power och kostar galet lite poäng. problemet med den här enheten är att om dom skulle poängsättas till det fyrdubbla så skulle dom fortfarande inte bli av med sin psychic power som är det obalanserade och därmed ändå vara fel. det skulle bli bättre men inte bra.
lite seg i huvet nu men något åt det hållet iallafall...
1: grundförutsättningar - vilka stats och beväpningar har dom i grund?
har enheten grundförutsättningar som är bättre än liknande trupper och hur påverkar det förhållandet mellan dom?
2: förändringar - vilka förbättringar kan jag göra med beväpning eller liknande tillval?
kan jag kitta multiwound infanteri individuellt så att jag kan sprida wounds utan att ta casualties? Kan jag ha en eller fyra meltaguns? kan jag ge hela squaden poisoned attacks? osv...
3: specialregler - vilka regler förändrar förutsättningarna jämfört med en enhet utan specialregeln?
om en enhet har eller kan skaffa sig en specialregel som gör dom jättebra så kan man bedöma om dom är obalanserade.
4: poängvärde - hur många poäng kostar allt detta?
ett poängvärde skall vara representativt för hur bra enheten är i ovanstående tre kriterier.
En enhet kan bedömas som obalanserad om någon eller flera av dom fyra kriterierna är uppfyllda. några exempel:
* en karaktär som kostar 1500p och har specialregeln "i win" är obalanserad trots att han kostar så mycket då han automatiskt vinner så snart han är utställd på banan.
* PBS har en normal statline och beväpning, kan inte direkt utrustas vidare (men med lite enkelt spelande kastas in i en chimera i runda 1), har en mycket bra specialregel eller snarare psychic power och kostar galet lite poäng. problemet med den här enheten är att om dom skulle poängsättas till det fyrdubbla så skulle dom fortfarande inte bli av med sin psychic power som är det obalanserade och därmed ändå vara fel. det skulle bli bättre men inte bra.
lite seg i huvet nu men något åt det hållet iallafall...