Eldar
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Eldar
Här kommer lite synpunkter på eldarerna utifrån synpunkterna hör:
http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 409#p12409
Ett HQ som dök upp en hel del på BSK var Yriel. Yriel är en riktigt bra karaktär, och han kan nog kompas hårdare. Fast Man bör nog se över alternativen. Sänk minusen för en Autarch. Hur ofta ser man en autarch, förutom möjligen kryssningsmissilen på jetbike? Skippa minus för powerweapon och eventuellt mandiblasters. Eller ge plus för Autarch till fots. Avataren anser jag dock kan få mer kompstraff än vad den får nu. Han är sjukt bra och kommer rätt billigt undan. Fearless-förmågan är värd väldigt mycket.
Sen borde det efter BSK vara rätt uppenbart att minuset för Wraithlords borde ändras. Tre WL:s var väl i princip standard i eldarlistorna. Men som folk har sagt innan är det möjligt att det beror på alternativen. Dock borde WL:s antingen få eskalerande minus eller räknas med i fordonsminus.
http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 409#p12409
Ett HQ som dök upp en hel del på BSK var Yriel. Yriel är en riktigt bra karaktär, och han kan nog kompas hårdare. Fast Man bör nog se över alternativen. Sänk minusen för en Autarch. Hur ofta ser man en autarch, förutom möjligen kryssningsmissilen på jetbike? Skippa minus för powerweapon och eventuellt mandiblasters. Eller ge plus för Autarch till fots. Avataren anser jag dock kan få mer kompstraff än vad den får nu. Han är sjukt bra och kommer rätt billigt undan. Fearless-förmågan är värd väldigt mycket.
Sen borde det efter BSK vara rätt uppenbart att minuset för Wraithlords borde ändras. Tre WL:s var väl i princip standard i eldarlistorna. Men som folk har sagt innan är det möjligt att det beror på alternativen. Dock borde WL:s antingen få eskalerande minus eller räknas med i fordonsminus.
Gillade förslaget att straffa fearlessförmågan istället för honom själv. Sätt ett minus för varje guardian-enhet som han gör fearless. Då kan man ta avataren i en mechad lista, där han inte gör så mycket nytta utan att få extra minus, men ska man verkligen utnyttja hans förmåga så blir det en del minus.Mortarion skrev:Avataren anser jag dock kan få mer kompstraff än vad den får nu. Han är sjukt bra och kommer rätt billigt undan. Fearless-förmågan är värd väldigt mycket.
hel-mechat (iofs i mina händer) åstadkom inte speciellt mycket under bsk, borde gjort som de andra från LKPG o spelat BestFriendsForever-listan....
jag tycker nog inte att WL's borde ge mer kompminus, tror problemen ligger bland fordonskompen.
Dire avengers är nog lite hårt kompade nu oxo, dom ger fort farligt mycket minus för en enhet.
nåt som jag faktiskt var lite emot men som jag nu tycker är bra är farseerns komp, den ligger i mitt tycke väldigt bra.
yrvädret ligger nog bra på 8 han oxo, T3 o ingen eternal warrior gör han till ett one-hit-wonder vanligtvis, speciellt om man vill använda ögat.
guardians borde nog bara få minus för sitt heavy weapon, precis som storm guardians får minus för sina special, kanske med det föreslagna minuset för avatar.
jag tycker nog inte att WL's borde ge mer kompminus, tror problemen ligger bland fordonskompen.
Dire avengers är nog lite hårt kompade nu oxo, dom ger fort farligt mycket minus för en enhet.
nåt som jag faktiskt var lite emot men som jag nu tycker är bra är farseerns komp, den ligger i mitt tycke väldigt bra.
yrvädret ligger nog bra på 8 han oxo, T3 o ingen eternal warrior gör han till ett one-hit-wonder vanligtvis, speciellt om man vill använda ögat.
guardians borde nog bara få minus för sitt heavy weapon, precis som storm guardians får minus för sina special, kanske med det föreslagna minuset för avatar.
Winning is a theme!
twitter: xdanskx
twitter: xdanskx
Låter bra. Mindre minus på guardians i grund, men extra minus för varje enhet om avataren är med.fjugin skrev:Gillade förslaget att straffa fearlessförmågan istället för honom själv. Sätt ett minus för varje guardian-enhet som han gör fearless. Då kan man ta avataren i en mechad lista, där han inte gör så mycket nytta utan att få extra minus, men ska man verkligen utnyttja hans förmåga så blir det en del minus.Mortarion skrev:Avataren anser jag dock kan få mer kompstraff än vad den får nu. Han är sjukt bra och kommer rätt billigt undan. Fearless-förmågan är värd väldigt mycket.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Ja, många listor som kändes för hårt kompade innan bör ha blivit lättade nu. Helmechat är fortfarande ganska straffat, men "halvmechat" fick för dålig komp förut.xdanskx skrev:ser ut som att kompen blivit lättad för eldar (iaf för hel-mechat), skall bli intressant o se hur dom fungerar nu.
-
Leidermark
Varför kompar en okittad Dire Avenger enhet -2 när en vanlig tactical kompar -1 (under tio man). Tycker personligen att 5 marines mot 5 dire är autowin för marinesen. Dire borde bara kompa -1 om man jämför dem mot marinesen, eller så borde marinesen kompa värre?
Sen så kompar en Wave Serpent minst -5.5, vilket är riktigt hårt enligt mig, visst dom är bra men är dom -5.5 bra? Dom är ju dyrare i komp än en okittade Falcon! Borde dra ner dem ett steg åtminstone.
Sen så kompar en Wave Serpent minst -5.5, vilket är riktigt hårt enligt mig, visst dom är bra men är dom -5.5 bra? Dom är ju dyrare i komp än en okittade Falcon! Borde dra ner dem ett steg åtminstone.
Håller med om det. Nakna DA känns inte som att dom förtjänar så mycket straff?Leidermark skrev:Varför kompar en okittad Dire Avenger enhet -2 när en vanlig tactical kompar -1 (under tio man). Tycker personligen att 5 marines mot 5 dire är autowin för marinesen. Dire borde bara kompa -1 om man jämför dem mot marinesen, eller så borde marinesen kompa värre?
- speedfreek
Jo, men bara om de har en ledig falk.
(gäller Rangers också)
(gäller Rangers också)