Tyranids
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Tyranids, nya codexet
Utkast finns nu i första posten, kommentera gärna.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Gargoyles skall nog ge mindre minus. -10 per 10 modeller? Kanske blev fel där.
När det gäller det generella minuset för monster bör det nog ligga på -2 på 15+ wounds i armén.
Kanske ett exponentiellt minus på grävande monster? Kanske -3 för andra grävande monstret och framåt?
Venomthropes bör nästan ge plus.
När det gäller det generella minuset för monster bör det nog ligga på -2 på 15+ wounds i armén.
Kanske ett exponentiellt minus på grävande monster? Kanske -3 för andra grävande monstret och framåt?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Harpyn verkar väl hårt kompad. Den straffas i klass med alla andra monsterous creatures trotts att den, till skillnad från alla andra i listan, kan bli instant killed. (T5)
Ett skott av vad som helst med S10 och harpyn är borta. Det finns visserligen ingen officiell modell än men codexet beskriver harpyn som "similar to a trygon" så den lär vara ungefär lika stor. Inte lätt att gömma med andra ord.
Ett skott av vad som helst med S10 och harpyn är borta. Det finns visserligen ingen officiell modell än men codexet beskriver harpyn som "similar to a trygon" så den lär vara ungefär lika stor. Inte lätt att gömma med andra ord.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!
Gargoyles är ju skitbra, förtjänar lätt -1 stycket, eller så blev det fel där... Funderar på grävande monster men det känns som att de då bör klumpas ihop med Deepande (Spores).egge skrev:Gargoyles skall nog ge mindre minus. -10 per 10 modeller? Kanske blev fel där.
Hur många har S10? Man skall fundera på det.Hoffa skrev:Harpyn verkar väl hårt kompad. Den straffas i klass med alla andra monsterous creatures trotts att den, till skillnad från alla andra i listan, kan bli instant killed. (T5)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Snyggt jobbat med mallen. Tycker att det ser lovande ut. Höll på att få hjärtattack i början när man såg hur mycket minus vissa saker gav, men i slutändan hamnade armén som helhet ungefär där jag trodde.
Några synpunkter:
Paroxysm är inte lash. Minus 7 är verkligen att ta i, även om den känns som det bästa valet så är den inte så jävla bra.
Är det verkligen meningen att termagaunts och genestealers ska ge samma minus?
Misstänker stark att snällkompen kommer göra så att folk fortsätter spela med fexar, vilket är bra.
Håller med angående Harpyn, det finns en hel del S10 saker runtom i världen. Dessutom är den ju ganska dålig. Det bästa vore att ge minus om man har flera av den för att förhindra flygande MC spam.
PS. Ni glömde lictors....
Några synpunkter:
Paroxysm är inte lash. Minus 7 är verkligen att ta i, även om den känns som det bästa valet så är den inte så jävla bra.
Misstänker stark att snällkompen kommer göra så att folk fortsätter spela med fexar, vilket är bra.
Håller med angående Harpyn, det finns en hel del S10 saker runtom i världen. Dessutom är den ju ganska dålig. Det bästa vore att ge minus om man har flera av den för att förhindra flygande MC spam.
Om det inte är meningen att 21+ wounds på MC ska ge -3 styck så behöver -1-raden förtydligas. Om det är meningen så behöver det antagligen också förtydligas... 
Håller nog med. Minus 7 är lite..extremt. När jag spelat med den så har den inte varit så het. Är det en gående tyrant så tar det tid innan den kommer fram (vettiga spelare ställer inte sina viktigaste skytte/CC enheter längst fram). De hårda skytte enheterna är längre bak och det är oftast dem som är ett problem. Cc enheterna som är jobbiga är dem som är snabba och dem är snabbare än en gående tyrant och blir därför inte nådda av magin. Den flygande tyranten dör ändå innan den hinner göra något vettigt. Kanske -4?Jacke skrev: Paroxysm är inte lash. Minus 7 är verkligen att ta i, även om den känns som det bästa valet så är den inte så jävla bra.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Check, skall förtydligas.HeadWar skrev:Om det inte är meningen att 21+ wounds på MC ska ge -3 styck så behöver -1-raden förtydligas. Om det är meningen så behöver det antagligen också förtydligas...
1. Tycker den verkar skitbra, om man nu skall jämföra så i närheten utav SW's -7-powers, men jag kan böja mig om fler tycker annorlunda.Jacke skrev:Snyggt jobbat med mallen. Tycker att det ser lovande ut. Höll på att få hjärtattack i början när man såg hur mycket minus vissa saker gav, men i slutändan hamnade armén som helhet ungefär där jag trodde.
Några synpunkter:
2. Jupp, tycker de verkar ungefär lika bra.
3. De verkar ganska opoängvärda just nu så om folk väljer att spela med dem så är det bra.
4. Ok.
5. Nope, de är +/-0.
Ser väldigt bra ut, inget jag reagerar negativt på. Det kommer däremot bli jobbigt om man vill spela med tyrant. Både komp och poängkostnad emot sig. Men smakar det så kostar det...
Är glad över att man kommer kunna slänga in mer än en Trygon utan att man kör sin lista i botten. Var lite orolig över att de skulle bli för hårt kompade men jag tycker det blivit precis lagom.
Bra jobbat!
Är glad över att man kommer kunna slänga in mer än en Trygon utan att man kör sin lista i botten. Var lite orolig över att de skulle bli för hårt kompade men jag tycker det blivit precis lagom.
Bra jobbat!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!
Det största problemet med Harpyn är inte att den kan bli ID:ad (även om det är ett ordentligt problem) utan det är att den bara har T5 4+ save, den är med andra ord rädd för vanliga bolters osv. Ett monster som är stort och så sårbart borde inte ge en massa minus.
Sen måste jag ju också ifrågasätta varför Termagants ens ger minus? Dom skjuter jättedåligt, dör jättelätt, och är allmänt crap.
Det enda som talar för dom är att dom är billiga, hur kan du tycka att dom verkar ungefär lika bra som Genestealers?
. Kanske att dom får minus om dom har Devourers, då blir dom rätt bra.
Sen måste jag ju också ifrågasätta varför Termagants ens ger minus? Dom skjuter jättedåligt, dör jättelätt, och är allmänt crap.
Det enda som talar för dom är att dom är billiga, hur kan du tycka att dom verkar ungefär lika bra som Genestealers?
Senast redigerad av 2 Falkman, redigerad totalt 1 gång.