Imperial Guard

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Imperial Guard

Inlägg av speedfreek »

Nefrums skrev: Vilket vapen är det som tar bort 4+ armour save, 5+ inv save, 3+ cover save och FnP?
Partajas och deras krixlie!

Användarvisningsbild
Pholostan
Kontakt:

Inlägg av Pholostan »

HeadWar skrev:Utan Chimera får en sådan enhet mycket riktigt bara -8 i komp.
Problemet där är att de inte behöver ha nån chimera för att få -20. Det räcker om det finns en chimera någonstans i armen. Så åker nån HQ runt i en chimera men gänget psykers snällt får använda apostlahästarna är det fortfarande löjligt mycket minus. Samtidigt måste man ju göra så om man vill vara säker på att en PBS i chimera straffas hårdare.

Jag har funderat på alternativa kompsystem för PBS med eskalernade minus för hur många de är i squad:en oavsett om de har en chimera eller inte. Dock vet jag inte om jag har nåt bra att komma med. Dock tycker jag fortfarande att -49 för en full squad i en chimera är för mycket. Jag skulle nog vilja se att 6 st är märkbart dyrare än 5, samma sak med 8 jämfört med 7. Styrka 8 är ju inte så dumt, kan man instant kill:a det mesta. -8 eller -6 i Ld har inte såå stor betydelse, det är troligen rätt kört för den som ska testa ändå.

Tror ingen kommenterat varför medi-pack ger -3? Iofs är det inte nåt man tar eftersom den är ohemult dyr, men det känns ändå rätt löjligt att ge -3 för den. FNP är inte så mycket värt för T3-nissar. Två bodyguards kostar lika mycket och räddar garanterat commander:n ifrån ett par wounds. Dessutom kan de slåss lite i CC om det skulle behövas.

Creed och Yarrick ger samma minus, här tycker jag Creed borde ge mer minus än Yarrick. Hjälten ifrån Armageddon är mest bara en svårdödad Commissar Lord som kostar massor med poäng medans Creed har rätt massiva fördelar för stora delar av armen. Man måste iofs köpa en CCS till Creed, och då får han ju automatiskt -3 till och blir dyrare, så det kanske jämnar ut sig lite. Man iallafall mycket mer nytta av Creed än av Yarrick. Dubbla command radius och en utflankande enhet man väljer själv är inte fy skam. Lägg till detta att han kan ge fler order än nån annan samt har en unik order som är obetalbar i ett trängt läge. Sen är han inte så svår att döda då iofs, men det verkar ju inte spela nån roll annars.
eldoriath skrev:Sedan bör deathstriken snarare vara plus i komp minus, det är ett en-skottsvapen som du inte ens vet när det kommer avfyras för 150-ish poäng som annars bara är en heavy bolter som bäst.
Det håller jag helt med om. Gratispoäng för motståndaren. Å andra sidan vill jag ha en för att distrahera folk. Lär inte funka på särskilt många, men kan ju vara kul de gånger den faktiskt skjuter och förhoppningsvis träffar fienden också :)

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

sluta tjata om att PBS inte är brutna. Ingen kompetent spelare i hela världen kommer någonsin att hålla med dig..
Och att säga att PBS andra power skulle ha nåt med kompen att göra är ungefär som att säga att en chaos sorcerer med lash borde få bättre komp om han inte har boltpistol..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

bjorn

Inlägg av bjorn »

Vad kostar en psyker gubbe styck?

//Björn

Användarvisningsbild
Pholostan
Kontakt:

Inlägg av Pholostan »

bjorn skrev:Vad kostar en psyker gubbe styck?
Du får fyra stycken + en overseer för 60 poäng, overseern är inte en psyker. Varje psyker har samma profil som en guardsman med skillnaderna: Ld9, S2 och WS2. De har pistol och närstridsvapen. Man kan köpatill max fem extra psykers för 10 poäng styck.

Argos

Inlägg av Argos »

Det här kanske redan har förklarats nånstans, men jag orkar inte leta, så jag frågar ändå: Vad räknas som Heavy weapons i IG-armén?

Jacke

Inlägg av Jacke »

Lascannon, missile launcher, autocannon, heavy bolter, mortar

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

allt som har 2 wounds och en 60mm bas..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Pholostan
Kontakt:

Inlägg av Pholostan »

Varför inte skriva "Heavy Weapons Team" resp "Veteran Weapons Team" som det står i codex för att undvika förvirring?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det hade varit för enkelt..

Låst