Förslag på kompmall

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av HeadWar »

Helt riktigt, men inte det jag frågade. ;)

Den stora frågan, som jag gärna ser ett svar på från Mattias och Jocke, är; ska listan som helhet bedömas, eller enhet för enhet?

Jag kan ta fordonsminusen som ett exempel. Vill man att hela listan ska bedömas (vilket är det normala vid subjektiv kompbedömning) så behövs det (antagligen) ett eskalerande fordonsminus, eftersom de flesta listor kan ta hand om några enstaka fordon utan allt för mycket besvär, medans de allra flesta något så när "balanserade" listor får problem mot en motståndare som har nästan uteslutande fordon i sin lista. Om man istället bedömer enhet för enhet (vilket är det codexarna försöker göra, men för det mesta misslyckas med) så konstaterar man att fordon fick en rejäl boost i 5th Ed, och därmed ofta är för billiga i poäng räknat, och alltså förtjänar ganska mycket minus per fordon, men antalet fordon som ingår i listan är helt upp till spelaren själv.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

om man bara bedömmer enhet för enhet och inte hela listan så är kompmallen helt meningslös...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Kanske inte meningslös, men åtminstone något som är helt annorlunda än subjektivkomp.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Det är listan som helhet som skall bedömas, dock inom rimliga gränder, annars skulle vi ju i stort sätt behöva göra ett dokument med alla möjliga varianter på arméer och sätta en komp på dem.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

HeadWar skrev:fordon fick en rejäl boost i 5th Ed, och därmed ofta är för billiga i poäng räknat
De billiga fordonen är dock ett aber i KP missions. Vilket vi ser fler och fler av nu. Att inte kunna spela aggressivt med poddar och stormar gör dem rejält värdelösa. Jag är inte bitter...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Katarsis skrev:Det är listan som helhet som skall bedömas, dock inom rimliga gränder, annars skulle vi ju i stort sätt behöva göra ett dokument med alla möjliga varianter på arméer och sätta en komp på dem.
Tack, då kan vi åtminstone prata om samma saker. :)

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Nu är jag kanske enormt lat och bekväm av mig.
Men borde inte komplistan finnas med på förstasidan i varje tråd (där det bara står "Diskussion om komp")? Då slipper man hålla på med alt-tab...

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Silversixx skrev:Nu är jag kanske enormt lat och bekväm av mig.
Men borde inte komplistan finnas med på förstasidan i varje tråd (där det bara står "Diskussion om komp")? Då slipper man hålla på med alt-tab...
Vad är det för rövadmins på det här forumet egentligen?!

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Nej, det blir osmidigt. Tyst.
:)

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Jocke Rapp skrev:Nej, det blir osmidigt. Tyst.
:)
Jag ska starta mitt egna forum!

Skriv svar