Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Eldar

Inlägg av Nefrums »

jag tycker att avangers ligger bra där dom gör på +-0 för små enheter och lite plus för stora.. att taktikal marines ger så mycket plus som de gör kan ju diskuteras...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Fan vad du tjatar om ditt "supersätt" att räkna komp.

Kan du inte göra om alla mallar till det, så slipper alla andra förstå vad du säger...

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Det är inget super sätt, men det är det enda sättet man ser vad som ger mer plus och minus än nåt annat..

Detta är en nackdel med att börja på 100 och bara ge minus. Det blir svårare att se vad som ger bra och vad som ger dålig komp..

Men för att göra det enkelt lägg till poäng / 30 i komp på alla enheter så ser man hur det egentligen är..

Och jag började facktiskt skriva om ig mallen till det systemet, men det var jobbigt..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

speedfreek skrev:Fan vad du tjatar om ditt "supersätt" att räkna komp.

Kan du inte göra om alla mallar till det, så slipper alla andra förstå vad du säger...
Det finns för- och nackdelar med båda systemen.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Vad har det att göra med att jag vill få Jeppa att merarbeta?

LordTengil

Inlägg av LordTengil »

Tycker den här saken med Dire Avengers belyser något konstigt här.

Hur kan en full squad med vanilla tacticals med sina specialregler, missile launcher och flamer kompas snällare i komp/poäng än en full enhet vanilla dire avengers och det rätt rejält?

Om dire avengers ligger rätt så borde tacticals ligga på -3. Det ger ungefär samma poäng/kompminus, och tacticals är fortfarande det bättre valet per poäng.

Nåja, kanske inte spelar jättestor roll i en 1500p-armé, men något skevt är det ändå här.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

ja det skulle fungera utmärkt om man kunde ge tacticals fortune eller guide. Avengers är kompade för sin roll i eldarlistan. I marinelistan skulle dom antagligen ge plus. Tacticals har sin plats i marines och avengers sin i eldar, ska man börja jämföra tvärs över listor så blir allt pannkaka.
Listorna är olika, därför kompas olika bra enheter i olika listor lika.

Edit tog bort missförstånd från mig

LordTengil

Inlägg av LordTengil »

all right, fair n square

Gmats

Inlägg av Gmats »

Tycker dom här trådarna om komp, är skitroliga, alla gnäller över att man får för mycket minus för enheter...

Därför tycker jag Eldar alltid får för mycket minus.

Massa trådar som är som skitsnacks-trådar.

Har precis börjat med denna armen & bara spelat 2 slag, då vet väl man allt..

ZimmeZitron

Inlägg av ZimmeZitron »

Jag tror det hade varit en bra idé att lägga till ytterligare minus för många båtar, kanske att båt nr 5+ skall ge -3. Som det är nu så går det att göra en helmechad lista med riktigt bra komp. Speciellt om man kastar in lite kompplusenheter som swooping hawks.

Swooping hawks tycker jag nog ger lite väl mycket kompplus för vad de kostar i poäng och att ta en enhet är ett väldigt smidigt sätt att ge en hård lista bättre komp än vad den förtjänar. Kanske att man inte skulle ge något kompplus för de två (tre?) första modellerna i en enhet men sedan ge +1 i komp för alla ytterligare modeller i denna.

Sen räcker det nog med +-0 för Autarchen, visst han är inte speciellt vanligt förekommande men i mech- och reservlistor är han ju bra så plus känns lite väl...
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."

- Sergio Ramos

Skriv svar