Grey Knights
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Nya Grey Knights (work in progress)
Jag tycker att egge gör rätt när han jämför Dreadknighten med en Trygon. En Dreadknight är mer tålig mot small-arms (4W 2+ vs. 6W 3+), precis lika tålig mot AP2 (4W 5++ vs. 6W ingen save) och 4 ggr så tålig mot just Missile Launchers (lycka till att få avancera med en Trygon och få cover på den).
Offensivt har de samma WS och I men Trygon har 6A, S6 med re-rolls to hit medan DK har 4A (dubbla doomfists), S10. Inte helt jämförbart, Trygon är bättre på att hacka sönder Marines medan DK är bättre med fordon och multi-wound-killar, men ändå rätt så jämförbar potential. För 200 pts vs 130 pts.
Det finns ju en del andra skillnader också, men jag tycker knappast att DKs ska kompa snällare än Trygons, speciellt inte när den är så billig.
Offensivt har de samma WS och I men Trygon har 6A, S6 med re-rolls to hit medan DK har 4A (dubbla doomfists), S10. Inte helt jämförbart, Trygon är bättre på att hacka sönder Marines medan DK är bättre med fordon och multi-wound-killar, men ändå rätt så jämförbar potential. För 200 pts vs 130 pts.
Det finns ju en del andra skillnader också, men jag tycker knappast att DKs ska kompa snällare än Trygons, speciellt inte när den är så billig.
De borde få mer minus för att vara 10. De tjänar mycket på att combat squada. Två femmor som chargar en enhet är sjukt mycket bättre än en nia som chargar eftersom deras power dubblas. Straffet för att vara lika mycket som grundenheten. Kanske mer eftersom det inte ges minus per modell, vilket innebär att varje modell man lägger till enheten ger pluskomp.Zurken skrev:Purifier squad
each squad -4
If taken as troop -2
If 10 models -3
every 2nd Halberd -0,5
Each psycannon -1
First Daemonhammer -1
Psybolt ammunition -1
Trygons har fleet, vilket är rätt grymt bra. Man kan inte helt jämföra GKs enda monster mot ett monster i ett codex med massor av monster, de fyller lite olika funktion.
Men jag visst, jag förstår vad du menar.
Alexander Merinen
För den poängen som en Trygon kostar så får Dreadknighten jump pack. Och som jag sa tidigare 1 mot 1 så äger Dreadknighten i stort sett alla andra monstrous creatures inte ens Nightbringer har en chans mot S10 Force weapon.Zurken skrev:Trygons har fleet, vilket är rätt grymt bra. Man kan inte helt jämföra GKs enda monster mot ett monster i ett codex med massor av monster, de fyller lite olika funktion.
Ja, den är bättre mot stora saker, men sämre mot småJacke skrev:För den poängen som en Trygon kostar så får Dreadknighten jump pack. Och som jag sa tidigare 1 mot 1 så äger Dreadknighten i stort sett alla andra monstrous creatures inte ens Nightbringer har en chans mot S10 Force weapon.Zurken skrev:Trygons har fleet, vilket är rätt grymt bra. Man kan inte helt jämföra GKs enda monster mot ett monster i ett codex med massor av monster, de fyller lite olika funktion.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Överlag tycker jag fortfarande allting kompar egentligen för mycket. Vad man än väljer på en 1750 poängs lista så hamnar man på c:a 30 i komp vilket är väldigt lågt. Jag tror man måste öka start kompen ännu mer (c:a 115) och minska mer på standardvalen Strike Squads och Terminators. Blir väldigt svårt att få ihop någon sorts mellankomps lista annars. NU går det bara inte ska man ha 10 terminators med lite psycannons blir det genast 17 i komp. Strike Squads är bättre men kanske räcker med -1 om man är 10 istället för -2.
Om man gör en spacemarinelista med standardvalen så hamnar man på komp 25kombat skrev:Överlag tycker jag fortfarande allting kompar egentligen för mycket. Vad man än väljer på en 1750 poängs lista så hamnar man på c:a 30 i komp vilket är väldigt lågt. Jag tror man måste öka start kompen ännu mer (c:a 115) och minska mer på standardvalen Strike Squads och Terminators. Blir väldigt svårt att få ihop någon sorts mellankomps lista annars. NU går det bara inte ska man ha 10 terminators med lite psycannons blir det genast 17 i komp. Strike Squads är bättre men kanske räcker med -1 om man är 10 istället för -2.
ska den vara som de andra listorna så ska man ta gimpade val för minst 500-750 poäng för att komma upp i komp.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Tyvärr fimms det inga gimpade val i GK kompen vilket leder till att vad man än väljer så landar listorna runt 30 strecket och det gpr knappt att få in något som kompar hårt, för det fin s inget gimpat att kompensera med...cadelin skrev:Om man gör en spacemarinelista med standardvalen så hamnar man på komp 25kombat skrev:Överlag tycker jag fortfarande allting kompar egentligen för mycket. Vad man än väljer på en 1750 poängs lista så hamnar man på c:a 30 i komp vilket är väldigt lågt. Jag tror man måste öka start kompen ännu mer (c:a 115) och minska mer på standardvalen Strike Squads och Terminators. Blir väldigt svårt att få ihop någon sorts mellankomps lista annars. NU går det bara inte ska man ha 10 terminators med lite psycannons blir det genast 17 i komp. Strike Squads är bättre men kanske räcker med -1 om man är 10 istället för -2.
ska den vara som de andra listorna så ska man ta gimpade val för minst 500-750 poäng för att komma upp i komp.
jag tror jag gärna skulle se ett litet extra minus på paladiner som kan vara troops och vanliga terminators om det finns en chimera i armén. chimeran kanske är viktigare för imperial guard men den offensiva och framförallt defensiva fördelen med att ha 2+ armour gubbar med relentless och lasguns som skjuter storm bolter och psycannon skott, kan åka lite väl långt för att koma i rätt skjutande position och bli "immun" mot närstridsvapen är ganska bra för en scoring unit, i mina ögon. land raiders och storm ravens är ganska dyra i både poäng och komp redan, speciellt med tanke på bristen av fire points.
offensivt är förvisso terminators ungefär lika bra som tacticals i en chimera nu när jag kommer ihåg deras beväpning, mest bara psycannons som blir bättre för termosar. men paladins som är troops blir mycket hårdare att ta kål på.
offensivt är förvisso terminators ungefär lika bra som tacticals i en chimera nu när jag kommer ihåg deras beväpning, mest bara psycannons som blir bättre för termosar. men paladins som är troops blir mycket hårdare att ta kål på.
Ja' än't bittä'!
30! Kommer inte ens i närheten av så högt när jag gör en lsita som nog borde ligga över 30kombat skrev:Tyvärr fimms det inga gimpade val i GK kompen vilket leder till att vad man än väljer så landar listorna runt 30 strecket och det gpr knappt att få in något som kompar hårt, för det fin s inget gimpat att kompensera med...cadelin skrev:Om man gör en spacemarinelista med standardvalen så hamnar man på komp 25kombat skrev:Överlag tycker jag fortfarande allting kompar egentligen för mycket. Vad man än väljer på en 1750 poängs lista så hamnar man på c:a 30 i komp vilket är väldigt lågt. Jag tror man måste öka start kompen ännu mer (c:a 115) och minska mer på standardvalen Strike Squads och Terminators. Blir väldigt svårt att få ihop någon sorts mellankomps lista annars. NU går det bara inte ska man ha 10 terminators med lite psycannons blir det genast 17 i komp. Strike Squads är bättre men kanske räcker med -1 om man är 10 istället för -2.
En bild säger mer än 1000 kaniner