Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Space Marines

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Jag fortsätter min rant om vad jag tycker bör göras under elitsektionen.

LotD - är så vansinnigt överprisade att jag vet inte vad jag skall ta mig till. Dock finns det som anförts en funktion de kan fylla mitt förslag är därför +1,5 per legionär och minus 2 för mm/LC/mg och fist

Sternguards är imo den mest svårkompade enheten i marinelistan eftersom de kan vara både sjukt bra och sjukt dåliga. mitt förslag är att höja grundminuset med ett och ge minus 0,5 för de första två specialvapnen. vidare tror jag det hade varit en bra ide att ge ytterligare minus 1 om man har fyra eller fler av samma vapen/c-vapen (dvs potential att panga 4 eller fler plasma/meltaguns på en runda)

teminators ligger ganska bra, dock tycker jag att CML skall höjas till -2 för den första och minus 3 för den andra och minuset för 10-manasquads skall höjas till två dvs tot -17 för 10 terminators med 2 CMLenheten kostar ändå 460p

Dreads lite väl högt minus jag skulle gärna se -3 i grund, -1 för dread CCW och -1 för venerable (inte mer, med tanke på hur löjligt dyr en ven dread är).

Ass termies, ligger ganska ok, dock tycker jag fortfarande att SS är för snällt kompad. Har man en raider räcker 2 SS väldigt längt och jag skulle nog gärna se ytterligare minus på första två eller tre och ävenhorribla minus på riktigt stora enheter, annars är det bara en tidsfråga innan jag målar upp 10 TH/SSterminatorer.

Techmarine. Bör ge någon slags plus. som det är nu finns det ingen som helst anledning (utom the rule of cool) att köpa en techmarine istället för en TFC

troops
Tacticals helt ok skulle dock vilja minska LC till -1 och lägga PC och ML till -0,5. sänk combiweapon till 0,5. jag är osäker på om fisten och PW behöver ligga kvar så pass högt som de gör, jag tror att man kan sänke dem och istället höja rhionminuset

scouts lägg till ytterligare -1 för Powerweapon. Personligen tycker jag iofs att scouts med shotguns eller bolters kan vara kompneutrala. höj storm minuset om till -2, -4 om squaden innehåller PW, fist, MB eller combiweapon.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Marines

Inlägg av HeadWar »

Jösses, det är bara en multi-melta... Dread- och Whirlwind-poddarna är brutna på riktigt.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Space Marines

Inlägg av Nefrums »

det är priset på den som är fel.. en multimelta ska inte vara 25p billigare än en heavy flaimer..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Marines

Inlägg av HeadWar »

Givetvis är den för billig, men den är ju inte "bruten". Hade man kunnat köpa dem i skvadroner om tre och fyllt tre heavy-slots med dem, då hade de kanske varit brutna, men som det är nu så måste man ju ha en enhet som kan köpa dem också.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Jag måste hålla med om att det ska vara en rejäl kompskillnad på MM och dom andra. Den är sjukt mycket mer prisvärd. Om en HB razorback ska ge -4 borde en MM ge -6.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Space Marines

Inlägg av Hylander »

Bengtsson den yngre skrev: teminators ligger ganska bra, dock tycker jag att CML skall höjas till -2 för den första och minus 3 för den andra och minuset för 10-manasquads skall höjas till två dvs tot -17 för 10 terminators med 2 CMLenheten kostar ändå 460p
Du gillar verkligen inte min lista ;)

Men lite mer allvar. Som det ser ut nu med -13 för 10 killar med 2 CML så börjar klart tveka på dem.. Jag skulle kunna få in 2x2 Typhooner för det priset tex.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Space Marines

Inlägg av Bengtsson den yngre »

jag har inte kommit till fast än... ;)

och ja din lista är stenhård
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Space Marines

Inlägg av Nefrums »

termenators ger bra komp.. de ger ju mycket mindre än -1 per 30p...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Space Marines

Inlägg av Hylander »

Nefrums skrev:termenators ger bra komp.. de ger ju mycket mindre än -1 per 30p...
Inte mycket mindre. -13 för en enhet på 460p ger ju snäppet under 34p per minus. Tycker dom ligger bra om det är riktmärket.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Space Marines

Inlägg av imp »

Mortarion skrev:Det stycket som du har plockat mitt citat ur handlar just om mechaniseringsminuset, dvs minus för många fordon, inte minus för fordon generellt.
Tyckte det lät som både och
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar