Kompmall v6.1

Moderator: Kompmallsansvariga

Da Man
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 dec 2008, 21:38
Ort: Uppsala

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av Da Man »

Hur räknas kompminuset på Locator beacon på scoutbikes när listan har en librarian med gate of infinity och tio terminators? Får man minus 0.5 för varje enhet i listan som librarian kan joina och räknas 10 terminators som två enheter pga combat squad-regeln?

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av Jocke Rapp »

paintner skrev:'starting WITH the 5th' är faktiskt fel. då detta indikerar att man man startar MED den 5e ... och därigenom borde den 5e också få -0.5. 'starting FROM the 5th' borde vara mer rätt.

diskuterade precis formuleringen av meningen med brorsan som ska bli engelsklärare och han menade på att 'starting WITH' så räknar man med den 5e också.

på svenska blir det väl '-0.5 var 3e börja räkna med den 5e' när det egentligen ska vara 'börja räkna FRÅN den 5e'.
Eftersom det är precis det som menat och detta nu bekräftats av engelskaläraren så blir jag sugen på att inte ändra formuleringen... :)

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av Silversixx »

Men, den engelska formuleringen försvinner i den mentala översättningen då den baseras på andra premisser.
From må vara fel, men det är minst risk att det missuppfattas...

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av Katarsis »

Da Man skrev:Hur räknas kompminuset på Locator beacon på scoutbikes när listan har en librarian med gate of infinity och tio terminators? Får man minus 0.5 för varje enhet i listan som librarian kan joina och räknas 10 terminators som två enheter pga combat squad-regeln?
Du får minus .5 för att du har en enhet med Terminators (möjligheten till Combat Squads tas inte med), samt minus .5 för att du har en Librarian med Gate (möjligheten till joining tas inte med).
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av Nefrums »

Det kommer att komma en kompmall 7.0, som är lite omarbetad för att vara lättare att använda, innan årets slut.

Innan dess kommer det antagligen komma en 6.1.1 där inget är ändrat förutom Dark Eldar.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av DHettNeck »

Låter bra.

Ett önskemål till nästa mall från min sida är att många fler enheters kompminus blir storleksbaserat så som berzerkers/warp spider/hormaguants och liknande då storleken på enheterna oftast är direkt avgörande för hur bra dom är. Tex chaos terminators skulle kunna få -0,5styck och sen minus för vapnen som vanligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av Serpent »

Jag vill ha så få -0,5 som det bara är möjligt... :evil:
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av Katarsis »

Serpent skrev:Jag vill ha så få -0,5 som det bara är möjligt... :evil:
Vi kommer att ändra skalan så att .5-orna försvinner, men det kommer fortfarande att finnas motsvarande exakthet.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av Katarsis »

DHettNeck skrev:Ett önskemål till nästa mall från min sida är att många fler enheters kompminus blir storleksbaserat så som berzerkers/warp spider/hormaguants och liknande då storleken på enheterna oftast är direkt avgörande för hur bra dom är. Tex chaos terminators skulle kunna få -0,5styck och sen minus för vapnen som vanligt.
Det är på G.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av Johannesson »

Jag skulle vilja påstå precis tvärtom att halvpoängerna är det bästa som hänt mallen. Precisionen blir nästan mer än dubbelt så fin. Klart man kan börja på 200 och ge -2 för allt som ger -1 nu, men...

Skulle däremot inte påstå att enheter oftast blir ondare genom att bli större. I de allra flesta fall så kompenseras detta tillräckligt genom att enheten helt enkelt kostar mer. Enda gången det inte är så anser jag är med riktigt stora enheter eller riktigt tuffa enheter och det är de som redan har eskalerande minus.

I vissa fall finns det däremot gränsvärden, som exempelvis enheter med combat squads som ju uppenbarligen blir mycket bättre av att vara 10 än 9. Och vad gäller exempelvis chaos terminators så får det bara plats 5 i en land raider, så jag antar det är därför de har ett gränsvärde vid fler än 5 som ju då måste gå eller deepa (det finns däremot en annan fördel med att ta större chaos terminator enheter istället för flera små, och det är att kostnaden för eventuella ikoner slås ut över fler figurer och därmed blir väsentligt mer kostnadseffektiv). Till skillnad från chaos marines som iaf får fler attacker i närstrid än deras sm motsvarighet som istället får ett par bra sm special regler, så får chaos terminators inga extra attacker. Det de får är möjlighet till individuella vapenkombinationer (dock inte th/ss kan ju tilläggas...) och därför är det ganska naturligt att det är det som ska kompas. En chaos terminator för 30p utan upgrades är ju inte mycket att hänga i julgranen...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Skriv svar