Kompmallen 6.5

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Kompmallen 6.2

Inlägg av imp »

Jättebra att ni fixar en 6.2.1 :wub:

En sak ni gärna får göra om ni orkar är att förenkla Dreads för BA, separera dem gärna (som redan skrivits).
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Kompmallen 6.2

Inlägg av Katarsis »

Gjorda ändringar:

-Big Mek får alltid minus för Bike
-Commissar Lord får minus för antal Conscripts och inte för "Squads in Platoon"
-Orks får Vehicle-minus för MCs
-Initiates får inte minus för Pair of Lightningclaws
-Dela upp BA's Dreadnoughtminus (pågående)

Mer?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

ErikJohannesson
Inlägg: 154
Blev medlem: 09 feb 2010, 13:11
Ort: Göteborg

Re: Kompmallen 6.2

Inlägg av ErikJohannesson »

Två saker:
1. Uppdatera CSM Vindicator minus:

Space Marine mall
Vindicator
-4 each Vindicator

Chaos Space Marine mall:
Vindicator
-5 first Vindicator
-8 each Vindicator after the first
-1 Daemonic Possession

-----------------------------
2. Jag tycker att (en engelsk översättning av) det syfte ni haft när ni skapat mallen borde vara med, om inte annat så kan det hjälpa till att öka förståelsen.
-----

Målet med RT-kompmallen är följande tre punkter:

- Balansera alla codexar mot varandra.
- Balansera alla val i respektive codex mot varandra
- Belöna även listor som inte är byggda optimalt. Detta är dock det svåraste arbetet och även om vi i dagsläget inte alltid kan följa den principen är det ändå en av huvuduppgifterna.

Mallen ska balansera enheter genom att ge högt kompstraff för de enheter som är väldigt poängeffektiva och som bidrar mycket till att göra armén bättre. På samma sätt ska mallen ge lågt straff eller bonus till enheter och kombinationer som är uppenbart dåliga, ineffektiva eller oprisvärda.
Vidare är det meningen att mallen ska ta hänsyn till synergieffekter och att vissa enheter är mer effektiva i vissa typer av armélistor.
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

Doc Sniksnak
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 okt 2010, 20:51

Re: Kompmallen 6.2

Inlägg av Doc Sniksnak »

Jag håller med om att målen ska stå i mallen.

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Kompmallen 6.2

Inlägg av paintner »

Doc Sniksnak skrev:Jag håller med om att målen ska stå i mallen.
trodde det var meningen med målen som Rapp skrev upp i en annan tråd där det efterfrågades. att de skulle vara med i mallen och inte bara finnas på forumet.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Kompmallen 6.2

Inlägg av L3go »

ser inte riktigt förtjänsten med att målen skall stå med i mallen. räcker det inte med att de finns på forumet om de senare skulle efterfrågas?

tycker det snarast skulle ge ett manifest-liknande intryck av mallen.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Kompmallen 6.2

Inlägg av Halvar »

Katarsis skrev:Gjorda ändringar:
blablabla
Mer?
ja. parasite of mortrex -tyranids- är inte elite.

tyrant guards tycker jag ska ha någonting om antalet hive tyrants med armoured shell. har man två tyranter och sex guards, men bara ena tyranten har armoured shell så bör kanske inte tre av dem få -4 utan bara -2 eftersom de inte kan joinas av samma tyrant... om hans guards inte dör och han känner för att jona dem långt senare i spelet. det går juh att tänka så, men det skulle inte vara värt det imo.

och jag tycker även att adrenal glands är bättre än toxin sacs på tyranid prime mot allt infanteri/MC med T5 eller lägre, lika bra mot T6 och rumpAV10 och oftast är bättre mot fordon med rumpAV>10 (rending och rumpAV>12 blir specialfall, liksom walkers). men det är kanske inte sådana fel som efterfrågas?

sen stavfel på eldar guardian jetbikes, forth->fourth eller så behöver jag sova mer än 4.5 timmar någon dag strax.
Ja' än't bittä'!

Doc Sniksnak
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 okt 2010, 20:51

Re: Kompmallen 6.2

Inlägg av Doc Sniksnak »

L3go skrev:ser inte riktigt förtjänsten med att målen skall stå med i mallen. räcker det inte med att de finns på forumet om de senare skulle efterfrågas?

tycker det snarast skulle ge ett manifest-liknande intryck av mallen.
Det är väl bra att det finns beskrivet ett uttalat syfte med vad mallen försöker åstadkomma, inskrivet i själva mallen.

Om meningen med mallen är att den ska utnyttjas vid turneringar för att omfördela battle points (vilket den ju ibland används till) så är det väl bra att veta att målet med mallen är att listbyggande ska bli mindre viktigt och flyttande av gubbar mer viktigt (min tolkning).

Tycker man inte att komp i någon form är bra så är det väl också bra att det finns beskrivet vad mallen försöker åstadkomma. Om man läser anti-komp trådar så verkar en del inte ha förstått vad komp handlar om eller hur det fungerar. Ett stycke om kompmallens syfte skulle råda bot på det.
Många verkar vara emot komp av principiella orsaker (Det förändrar spelet...) och då kan de ju se att de har rätt. Komp förändrar vad som är bra enheter eller vilka kombinationer som är bra. Den typen av komp-motståndare har en annan åsikt än komp-utnyttjare om vad som bör premieras på en tävling. Andra tycker att en matematisk modell för utjämnande av armestyrkor aldrig kan fungera. En matematisk mall kommer alltid att ha hål. De har ju också rätt. Därav subjektiv komp.

Jag tycker att kompmallen är bra. Jag kan bygga en arme och jämföra komp med den jag ska spela mot och få en fingervisning om det kommer bli en jämn match eller ej. Jag har köpt lite modeller allt eftersom och bygger mina armeer av vad jag har hemma. Trots det så kan jag ju vara med på kompade turneringar utan att vara alltför förfördelad.

Finns det beskrivet vad kompmallen ska åstadkomma så finns det ju något att ta avstamp i om man vill diskutera komp. Rent principiellt eller mer praktiskt. Låt gå för att det blir ett ”manifest”, men komp-mallens skapare bör väl inte vara rädda för en diskussion om komp. Vad som än kommer ur en sådan diskussion kan bara leda till att fler spelar 40K på det sätt som de har lust till (och dessutom vet varför de gör det).

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Kompmallen 6.2

Inlägg av paintner »

L3go skrev:ser inte riktigt förtjänsten med att målen skall stå med i mallen. räcker det inte med att de finns på forumet om de senare skulle efterfrågas?

tycker det snarast skulle ge ett manifest-liknande intryck av mallen.
står det i mallen kan alla se det. även de som inte har tillgång till forumet och språkkunskaperna för att förstå vad som skrivs här.

dessutom så blir det officiellt om det sätts 'på pränt' på ett annat sätt och blir en mer viabel del att använda när/om man vill stöta ovh blöta resonemang.

här på forumet försvinner saker efter ett tag. poster hamnar på sidan 25 osv.

syftet ska helt klart finnas med i mallen anser jag personligen.

++edit++

+1 på det Doc skrev =)
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Håller med att det blir tydligast om målet är med i mallen.

Skriv svar