Jag skrev en tidigare post om det men för att nedgöra dem med skytte får man räkna på att 4 Wounds = 1 död Stealer.LillePer skrev:Men åandra sidan är ju inte 20 stealers med Tervigon jämnförbart med 10 GKSS... Poängmässigt (och komp om man tänker på det) så skiljer det massvis. Och om man spelar smart som GK spelare så kommer du vara tvungen att charga genom terräng. Vilket helt plötsligt får det att rycka mindra i brallen. (Så mycket som GK skjuter så lär du t appa minst 10-20 stealers fördelade på två squads) Det blir inte så jävla farligt i slut ändan. I en optimal matchning och med ett bra bräde (lite area terrain) så är listan aphård. Kanske just därför den syns mest på Lagturneringar.
Hur många S5 skott (för att hålla det hypotetiskt) kan man mosa in i en GK lista? 100 kanske? Det blir 5 strike Squads vilket kostar 1100pts, det motsvarar 11 döda stealers på en rundas skytte. Och man har 1-2 rundor på sig innan de får assulta (beroende på vem som går först) Undantaget är Dawn of War. Går man först då kan man ställa ut två troops och trycka tillbaks nidzen rejält.
Vet ärligt talat inte hur det skulle gå i en sådan matchup men jag tvivlar på att man klarar av att mosa ned Stealer enheterna tillräckligt för att rå på dem i närstrid oavsett ifall de chargar genom terräng.
Dock tror jag det kan vara ganska bra att försöka combat-squada en tia Purifiers och använda dem till att deploya så långt fram som möjligt för att trycka tillbaks infiltration och sedan suga upp charget, bränna sin ability och slutligen dö.
Man måste ändå offra enheter mot Stealer vågen och Purifiers kan ju ändå göra en del skada innan då enheterna är stora.
Slutligen så har ju även GKs Vendreads vilka duger utmärkt till att tanka en stealer enhet i 3-4 rundor av CC, dokc tappar man sitt long-range AT på det.