Magiförsvar
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Magiförsvar
bara för skojs skull så kör vi med att magiförsvar kompas lika hårt som en av de hårdare magierna (psyker battle squad som nämns ofta och som nämns med -36 komp) eftersom det absolut alltid är så bra med magiförsvar. (förlåt för bristen på stora bokstäver och eventuella fel)
tar grey knights först eftersom det kommer bli en liten twist på nidsen.
Grey knights
_HQ_
-46 Lord Draigo
-5 if Land Raider / Stormraven is
present*
See Grand Strategy penalty
-40 Grandmaster Mordrak
-2 if Land Raider / Stormraven is
present*
See Grand Strategy penalty
Ghost knights
-4 each unit
-1 each Ghost (-1,5 if Brotherhood
Banner is present)
-3 first Daemon hammer
(måste vara i enhet med mordrak ändå så inget extra minus här)
-41 Brother-Captian Stern
-2 if Land Raider / Stormraven is
present*
-35 Castellan Crowe
-9 Inquisitor Coteaz
-1 if Land Raider / Stormraven is
present*
-5 Inquisitor Karamazov
-5 Inquisitor Valeria
-2 if Land Raider / Stormraven is
present*
Grand Master/Brother-Captain
-40 each Grand Master
+0,5 Pair of Nemesis falchions
-0,5 master-crafted close combat
weapon
-0,5 Force halberd
-2 Psycannon
-2 Warding stave
-1 Blind grenades
-6 Psychotroke grenades
-3 Rad grenades
-2 if Land Raider / Stormraven is
present*
See Grand Strategy penalty
Brotherhood Champion
-38 each Brotherhood Champion
-3 if Land Raider / Stormraven is
present*
Librarian
-38 each Librarian
-0,5 master-crafted close combat
weapon
-0,5 Force halberd
-3 Warding Stave
-1 Dark Excomunication
-3 Might of Titan
-3 Quicksilver
-6 Sanctuary
-3 The Shrouding
-5 Warp Rift (-8 if a Stormraven i
present)
Ordo Malleus Inquisitor
-0,5 Combi-flamer / Combi-plasma
-1 Combi-melta
-1 Power Fist / Daemon hammer /
Thunder hammer
-2 Daemonblade
-2 Terminator armour (including penalty
for Daemon hammer)
-2 Psycannon
-1 Psyker
-1 Incinerator
Ordo Hereticus Inquisitor
-0,5 Combi-flamer / Combi-plasma
-1 Combi-melta
-1 Power Fist / Thunder hammer
-2 Null rod
-1 Psyoccolum
-1 Psyker
Ordo Xenos Inquisitor
-0,5 Combi-flamer / Combi-plasma
-1 Combi-melta
-1 Psyker
-3 Rad grenades
-6 Psychotroke grenades
-1 Conversion beamer
_Elites_
Techmarine
-36 each Techmarine
-2 Warding stave
-1 Blind grenades
-3 Rad grenades
-6 Psychotroke grenades
äh, ni fattar. Finns bara möjlighet att köra på coteaz + henchmen ackompanjerat av assassins.
____________________________________
Tyranids:
_HQ_
Hive Tyrant
-36 each Hive Tyrant
+1 Heavy Venom Cannon
-1 each Stranglethorn Cannon / first
Twin-linked Devourer / Hive Commander
/ Regeneration / Leech Essence
-3 each Armoured shell / Wings / second
Twin-linked Devourer
-4 Old Adversary / Paroxysm
-44 The Swarmlord
Tervigon
42 each Tervigon
-2 each Tervigon taken as Troops
-1 Adrenalin Glands / Toxic Sacs /
Regeneration / Onslaught
-8 Catalyst
-4 second Tervigon
-8 each additional Tervigons
Tyranid Prime
-38 each Tyranid prime
-2 Pair of Boneswords / Lash Whip and
Bonesword
-1 Toxin Sacs
-39 Parasite of Mortrex
_Elites_
Zoanthrope Brood
-39 each Zoanthrope
-3 Mycetic Spore
(kanske borde bli -36 each unit of Zoanthropes, - 3 each zoanthrope och -3 mycetic spore)
_Troops_
Tyranid Warrior Brood
-37 each Warrior
-0,5 each Pair of Boneswords / Lash
Whip & Bonesword
-1 each unit with Toxin Sacs / Rending
Claws
-3 Mycetic Spore
(se zoanthropes för mer trolig kompsättning)
_Fast Attack_
Tyranid Shrike Brood
-36,5 each Shrike Model
-0,5 each Pair of Boneswords / Lash
Whip & Bonesword
-1 each unit with Toxin Sacs / Rending
claws
(igen, se zoanthropes)
_Heavy Support_
Trygon
-8 each Trygon
-37 Prime
-1 Regeneration
-4 second Trygon
-8 third Trygon
lite jobbigt att alla HQ-val har magiförsvar, men förutom det går det faktiskt att bygga en armé om man bara väljer bort att köra med anti-tank. men eftersom shadow in the warp inte påverkar saker i fordon kan man alltså kompa fordonen efter den värsta magin i armén också (och eftersom lash inte påverkar saker i fordon borde alla fordon redan få -15 styck innan man tar med psykförsvaret. tror inte att lägga på -18 ytterliggare för obliterator-kombon känns befogad dock).
så ett exempel på en grey knight rhino blir då -60,5 om jag räknat rätt (-3,5 rhino, -6 sanctuary, -15 lash protection, -36 aegis) och en psyker battle squad med chimera kostar -90.
tar grey knights först eftersom det kommer bli en liten twist på nidsen.
Grey knights
_HQ_
-46 Lord Draigo
-5 if Land Raider / Stormraven is
present*
See Grand Strategy penalty
-40 Grandmaster Mordrak
-2 if Land Raider / Stormraven is
present*
See Grand Strategy penalty
Ghost knights
-4 each unit
-1 each Ghost (-1,5 if Brotherhood
Banner is present)
-3 first Daemon hammer
(måste vara i enhet med mordrak ändå så inget extra minus här)
-41 Brother-Captian Stern
-2 if Land Raider / Stormraven is
present*
-35 Castellan Crowe
-9 Inquisitor Coteaz
-1 if Land Raider / Stormraven is
present*
-5 Inquisitor Karamazov
-5 Inquisitor Valeria
-2 if Land Raider / Stormraven is
present*
Grand Master/Brother-Captain
-40 each Grand Master
+0,5 Pair of Nemesis falchions
-0,5 master-crafted close combat
weapon
-0,5 Force halberd
-2 Psycannon
-2 Warding stave
-1 Blind grenades
-6 Psychotroke grenades
-3 Rad grenades
-2 if Land Raider / Stormraven is
present*
See Grand Strategy penalty
Brotherhood Champion
-38 each Brotherhood Champion
-3 if Land Raider / Stormraven is
present*
Librarian
-38 each Librarian
-0,5 master-crafted close combat
weapon
-0,5 Force halberd
-3 Warding Stave
-1 Dark Excomunication
-3 Might of Titan
-3 Quicksilver
-6 Sanctuary
-3 The Shrouding
-5 Warp Rift (-8 if a Stormraven i
present)
Ordo Malleus Inquisitor
-0,5 Combi-flamer / Combi-plasma
-1 Combi-melta
-1 Power Fist / Daemon hammer /
Thunder hammer
-2 Daemonblade
-2 Terminator armour (including penalty
for Daemon hammer)
-2 Psycannon
-1 Psyker
-1 Incinerator
Ordo Hereticus Inquisitor
-0,5 Combi-flamer / Combi-plasma
-1 Combi-melta
-1 Power Fist / Thunder hammer
-2 Null rod
-1 Psyoccolum
-1 Psyker
Ordo Xenos Inquisitor
-0,5 Combi-flamer / Combi-plasma
-1 Combi-melta
-1 Psyker
-3 Rad grenades
-6 Psychotroke grenades
-1 Conversion beamer
_Elites_
Techmarine
-36 each Techmarine
-2 Warding stave
-1 Blind grenades
-3 Rad grenades
-6 Psychotroke grenades
äh, ni fattar. Finns bara möjlighet att köra på coteaz + henchmen ackompanjerat av assassins.
____________________________________
Tyranids:
_HQ_
Hive Tyrant
-36 each Hive Tyrant
+1 Heavy Venom Cannon
-1 each Stranglethorn Cannon / first
Twin-linked Devourer / Hive Commander
/ Regeneration / Leech Essence
-3 each Armoured shell / Wings / second
Twin-linked Devourer
-4 Old Adversary / Paroxysm
-44 The Swarmlord
Tervigon
42 each Tervigon
-2 each Tervigon taken as Troops
-1 Adrenalin Glands / Toxic Sacs /
Regeneration / Onslaught
-8 Catalyst
-4 second Tervigon
-8 each additional Tervigons
Tyranid Prime
-38 each Tyranid prime
-2 Pair of Boneswords / Lash Whip and
Bonesword
-1 Toxin Sacs
-39 Parasite of Mortrex
_Elites_
Zoanthrope Brood
-39 each Zoanthrope
-3 Mycetic Spore
(kanske borde bli -36 each unit of Zoanthropes, - 3 each zoanthrope och -3 mycetic spore)
_Troops_
Tyranid Warrior Brood
-37 each Warrior
-0,5 each Pair of Boneswords / Lash
Whip & Bonesword
-1 each unit with Toxin Sacs / Rending
Claws
-3 Mycetic Spore
(se zoanthropes för mer trolig kompsättning)
_Fast Attack_
Tyranid Shrike Brood
-36,5 each Shrike Model
-0,5 each Pair of Boneswords / Lash
Whip & Bonesword
-1 each unit with Toxin Sacs / Rending
claws
(igen, se zoanthropes)
_Heavy Support_
Trygon
-8 each Trygon
-37 Prime
-1 Regeneration
-4 second Trygon
-8 third Trygon
lite jobbigt att alla HQ-val har magiförsvar, men förutom det går det faktiskt att bygga en armé om man bara väljer bort att köra med anti-tank. men eftersom shadow in the warp inte påverkar saker i fordon kan man alltså kompa fordonen efter den värsta magin i armén också (och eftersom lash inte påverkar saker i fordon borde alla fordon redan få -15 styck innan man tar med psykförsvaret. tror inte att lägga på -18 ytterliggare för obliterator-kombon känns befogad dock).
så ett exempel på en grey knight rhino blir då -60,5 om jag räknat rätt (-3,5 rhino, -6 sanctuary, -15 lash protection, -36 aegis) och en psyker battle squad med chimera kostar -90.
Ja' än't bittä'!
Re: Magiförsvar
Kul att du satte minus på gk karaktärerna som inte har hood
Personligen tycker jag inte att man ska kompa magiförsvar så hårt. Men ska man vara konsekvent i kompbedömningen borde de också ge mycket minus då de magier som kompar strängast är långt ifrån bra i alla matcher precis som magiforsvar. Så det jag egentligen vill säga är att man ska vara mer konsekvent. Tycker inte att det är ok att en psykersquad ska kompa -36.
Personligen tycker jag inte att man ska kompa magiförsvar så hårt. Men ska man vara konsekvent i kompbedömningen borde de också ge mycket minus då de magier som kompar strängast är långt ifrån bra i alla matcher precis som magiforsvar. Så det jag egentligen vill säga är att man ska vara mer konsekvent. Tycker inte att det är ok att en psykersquad ska kompa -36.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Re: Magiförsvar
Folk (Jeppa) har ju spelat med PBS i kompat, så det kan ju omöjligt vara felkompade
Alexander Merinen
Re: Magiförsvar
Jag skulle vilja påstå att det är just på grund av att vissa psychic powers är så hårt kompade som magiförsvar inte ska vara det. Hade det varit väldigt vanligt med Lash/PBS/GK/whatever så hade det varit större chans att man fick användning av sitt försvar, och det hade varit viktigare att åtminstone ha en chans att stoppa motståndarens abilites, men eftersom de är så ovanliga (på grund av sin komp) så är det sällsynt att motståndaren har något som det är riktigt kritiskt att man får stopp på.
Och nej, man kan inte ta det resonemanget baklänges, för de abilities det handlar om kan utan problem avgöra hela slaget mot många motståndare, och eventuellt magiförsvar är inte på något som helst sätt garanterat att få stopp på dem. (Ofta någonstans runt 50%, förutsatt att man inte är utom räckvidd.)
Och nej, man kan inte ta det resonemanget baklänges, för de abilities det handlar om kan utan problem avgöra hela slaget mot många motståndare, och eventuellt magiförsvar är inte på något som helst sätt garanterat att få stopp på dem. (Ofta någonstans runt 50%, förutsatt att man inte är utom räckvidd.)
Re: Magiförsvar
Tycker att det blir lite kaka på kaka. Först betala dyr komp för en power och sen så kan motståndaren köpa försvar som gör powern sämre men inte kostar någon komp för motståndaren. Hade där emot powern varit billigare hade inte kompskilnaden varit lika stor vilket hade varit mer ok.
Med ditt resonemang borde antitank vapen kompa billigare då bilar kompas så hårt
Med ditt resonemang borde antitank vapen kompa billigare då bilar kompas så hårt
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Magiförsvar
Nej, för anti-tank vapen får man stor nytta av i princip varje match
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Magiförsvar
och vad säger det i sin tur om kompen på fordonDHettNeck skrev:Nej, för anti-tank vapen får man stor nytta av i princip varje match
Re: Magiförsvar
jag tycker att weaken resolve är en av spelets bästa psycic powers och att den förtjäner sitt kompstraff.
Om det bara varit jag som hade skrivit mallen så hade nog de värsta psycic powersen fått följande komp:
weaken resolve: -20-25 beroende på hur många psykers det är i enheten
cleasing flame: -20
lash: -15
jaws: -15
dessa är i alla fall de powers jag tycker är mest brutna..
Och psykic defence måste börja ge mer minus i komp än det gör nu. Efter GK codexen kom så kommer jag aldrig spela en marine lista utan en libbe..
Om det bara varit jag som hade skrivit mallen så hade nog de värsta psycic powersen fått följande komp:
weaken resolve: -20-25 beroende på hur många psykers det är i enheten
cleasing flame: -20
lash: -15
jaws: -15
dessa är i alla fall de powers jag tycker är mest brutna..
Och psykic defence måste börja ge mer minus i komp än det gör nu. Efter GK codexen kom så kommer jag aldrig spela en marine lista utan en libbe..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Re: Magiförsvar
Att den ger för lite minus, eftersom folk spammar dem hela tiden.Jacke skrev:och vad säger det i sin tur om kompen på fordonDHettNeck skrev:Nej, för anti-tank vapen får man stor nytta av i princip varje match
Re: Magiförsvar
GK kan iofs komma att svänga balansen, men hittills har man inte haft någon enorm nytta av sitt psychic defense. Tycker att det brukar vara ett eller två slag per turnering som man möter en psyker, och då är det sällsynt att det är några speciellt mäktiga powers det handlar om.Nefrums skrev:Och psykic defence måste börja ge mer minus i komp än det gör nu. Efter GK codexen kom så kommer jag aldrig spela en marine lista utan en libbe..