Sida 21 av 22

Re: Grey Knights 6.5

Postat: 21 jan 2012, 23:44
av Morph
För några mindre exempel, kan skippas att läsa om man inte bryr sig om statestik skillnad mellan codexar:

Då jag spelat ganska ofta mot GK med BA och vi haft liknande listor, dvs Razorback listor med dakka dreads ect. Och märkt att GK oftare kompar snällare överlag när de har oftare kraftigare skytte (högre styrka + bättre range på infanteri) och närstrid (högre styrka + power weapons, tro inte att bara för de har mindre attacker än närstridsgubbar gör de sämre då power weapons fyller lätt upp förlusten av attacker).
5 Assault marines dödar i snitt 1,33 Space Marines på attacken. Och förlorar i snitt 1,25 modeller tillbaks mot 5 GK's. (utan Hammerhand, med ligger det på 1,65.)
5 Assault marines med furious charge dödar i snitt 1,74 Marines på attacken. Och förlorar i snitt 1 model tillbaks mot 3 GK's med Hammerhand.
Vänder man snabbt på det så blir det väldigt stor skillnad:
5 GK's dödar i snitt 2,5 Marines på attacken och förlorar 0,9 modeller tillbaks mot Assault Marines.
5 GK's med Hammerhand dödar i snitt 3,3 Marines på attacken och förlorar 0,9 modeller tillbaks mot Assault Marines.
(Assault Marines/Chaos Marines, samt enheter med mer än en attack ligger oftast jämnt på chargen alla andra enheter får oftare större problem. Inte nog med det så slipper GK oroa sig för FnP i närstrid och kan oftast lägga ner ett kraftigt bolter regn på en enhet innan de chargar eller blir chargad.)

Sedan får man tugga liknande kraft från Razorback där man oftast möter Fortitude, Psybolt TW-Assault Cannon fordon för 0,5 mer i komp och 5p mindre än ett Fast TW-Assault Cannon fordon. Kan lova att Fast inte gör lika mycket som Fortitude i de flesta matcher och även om man kan Psychic Hood'a Fortitude så har man inte tillräckligt med Hoods för att täcka alla motståndarens fordon. Sen gör oftast S7 mer än S6 i de flesta matcherna, rending har oftast inte så stor betydelse i sig själv. Att bara kunna wounda lättare på tyngre modeller eller har lättare för att skjuta ner fordon gör därimot väldigt stor betydelse.

Sen tyckar jag att man hör folk klaga alldeles förmycket om att det inte går att bygga ok medelkompade listor med GK, med deras snälla komp är det hur lätt som helst att bygga tuffa listor på en medel komp som många arméor lär har problem med.

Re: Grey Knights 6.5

Postat: 22 jan 2012, 06:55
av Boggalogg
Men samtidigt är en GK 20% dyrare i poäng också, då borde de väl döda bättre?

Re: Grey Knights 6.5

Postat: 22 jan 2012, 07:01
av Seregon
Boggalogg skrev:Men samtidigt är en GK 20% dyrare i poäng också, då borde de väl döda bättre?
Problemet ligger i att de gissningsvis dödar ~50% bättre.

Re: Grey Knights 6.5

Postat: 22 jan 2012, 11:26
av Morph
Assault Marines och GK's kostar i grund samma, 100p för 5 man. Chaos Marines är billigare (75p), dock är både Berserkers (105p) och Plague Marines (115p) dyrare och man ser oftare de två enheterna. 10man är det väldigt liten skillnad på också, då det är 190p för assault marines och 200p för GK's, vilket är en skillnad på 5%. Att jämnföra GK's mot vanliga Marines är inte ens värt det även om det är där de börjar närma sig en 15% kostnads-skillnad. Att de borde bli bättre när de kostar mer är självklart men det finns något som kallas att överdriva också.

Re: Grey Knights 6.5

Postat: 22 jan 2012, 13:19
av Röde
Jag möter hellre 10 Assault Marines än 10 Grey Knights any day of the week. Oavsett vilken armé jag själv spelar.

Re: Grey Knights 6.5

Postat: 22 jan 2012, 13:29
av daskad
Jag möter hellre valfri annan enhet för liknande poäng any day of the week! Möjligt vis att 10 zerkare som chargear en är värre, pga i5 men halberds löser ju det problemet

Postat: 22 jan 2012, 14:20
av LillePer
Fast vanliga greyknights med halberds är ju rätt dyrt och med 1A var så dödar de typ 3 zerkar. Purifiers eller terminators däremot...

Re:

Postat: 22 jan 2012, 16:36
av Morph
LillePer skrev:Fast vanliga greyknights med halberds är ju rätt dyrt och med 1A var så dödar de typ 3 zerkar. Purifiers eller terminators däremot...
Det handlar inte bara om närstrid, vilket är den stora skillnaden mellan alla enheterna och zerkar har bara bonus den rundan de chargar. Vilket är ett hot man kan lättare spela runt. 1A med Power Weapon är bättre i grund än 2A utan Power Weapon, förutom när man möter armor 6+ horde arméer, där man tjänar på fler attacker. (Tyvärr spelar 75% eller mera av alla spelare anting 4+ eller bättre arméor eller mech.)

Re: Grey Knights 6.5

Postat: 23 jan 2012, 06:45
av fjugin
Mot horder är ju storm bolter på allt och 6+ psycannons i armén rätt bra istället.

Re: Grey Knights 6.5

Postat: 23 jan 2012, 12:21
av eldrak
Morph skrev:
Tadaotoko skrev:Majoriteten av sakerna kompar väldigt rätt emot varandra. Det finns några få undantag men det mesta är ganska balanserat. termosar är till viss del smällare kompade än i andra codexar, dock är det en helt annan codex så det är ok ur den synvinkeln då enhetens hardhet ska bedömas ifrån efektiviteten i sin egen lista. Där emot så kompar de helt rätt om man kollar på gkss.
Detta är väl det som är helt fel, kompen är till för att göra arméor balanserade mot varandra inte balanserade för andra enheter i sin egna codex. Synvinklen skall vara i förhållande till enheter genom alla codexar. En jämnförelse kan t.ex vara mot DA's termisar som också kan vara scoring, där de betalar för en standard Termie enhet på fem pers och komp 8, vilket är nuvarande dubbelt så mycket i komp som GK's troop termisar och har mindre special förmågor/uppgraderings möjligheter.
Kompen på enheterna fixar den interna balansen i codexen. Startvärdet för kompen den externa.

edit: detta är så klart en grov förenkling.