Re: Grey Knights 6.5
Postat: 21 jan 2012, 23:44
För några mindre exempel, kan skippas att läsa om man inte bryr sig om statestik skillnad mellan codexar:
Då jag spelat ganska ofta mot GK med BA och vi haft liknande listor, dvs Razorback listor med dakka dreads ect. Och märkt att GK oftare kompar snällare överlag när de har oftare kraftigare skytte (högre styrka + bättre range på infanteri) och närstrid (högre styrka + power weapons, tro inte att bara för de har mindre attacker än närstridsgubbar gör de sämre då power weapons fyller lätt upp förlusten av attacker).
5 Assault marines dödar i snitt 1,33 Space Marines på attacken. Och förlorar i snitt 1,25 modeller tillbaks mot 5 GK's. (utan Hammerhand, med ligger det på 1,65.)
5 Assault marines med furious charge dödar i snitt 1,74 Marines på attacken. Och förlorar i snitt 1 model tillbaks mot 3 GK's med Hammerhand.
Vänder man snabbt på det så blir det väldigt stor skillnad:
5 GK's dödar i snitt 2,5 Marines på attacken och förlorar 0,9 modeller tillbaks mot Assault Marines.
5 GK's med Hammerhand dödar i snitt 3,3 Marines på attacken och förlorar 0,9 modeller tillbaks mot Assault Marines.
(Assault Marines/Chaos Marines, samt enheter med mer än en attack ligger oftast jämnt på chargen alla andra enheter får oftare större problem. Inte nog med det så slipper GK oroa sig för FnP i närstrid och kan oftast lägga ner ett kraftigt bolter regn på en enhet innan de chargar eller blir chargad.)
Sedan får man tugga liknande kraft från Razorback där man oftast möter Fortitude, Psybolt TW-Assault Cannon fordon för 0,5 mer i komp och 5p mindre än ett Fast TW-Assault Cannon fordon. Kan lova att Fast inte gör lika mycket som Fortitude i de flesta matcher och även om man kan Psychic Hood'a Fortitude så har man inte tillräckligt med Hoods för att täcka alla motståndarens fordon. Sen gör oftast S7 mer än S6 i de flesta matcherna, rending har oftast inte så stor betydelse i sig själv. Att bara kunna wounda lättare på tyngre modeller eller har lättare för att skjuta ner fordon gör därimot väldigt stor betydelse.
Sen tyckar jag att man hör folk klaga alldeles förmycket om att det inte går att bygga ok medelkompade listor med GK, med deras snälla komp är det hur lätt som helst att bygga tuffa listor på en medel komp som många arméor lär har problem med.
Då jag spelat ganska ofta mot GK med BA och vi haft liknande listor, dvs Razorback listor med dakka dreads ect. Och märkt att GK oftare kompar snällare överlag när de har oftare kraftigare skytte (högre styrka + bättre range på infanteri) och närstrid (högre styrka + power weapons, tro inte att bara för de har mindre attacker än närstridsgubbar gör de sämre då power weapons fyller lätt upp förlusten av attacker).
5 Assault marines dödar i snitt 1,33 Space Marines på attacken. Och förlorar i snitt 1,25 modeller tillbaks mot 5 GK's. (utan Hammerhand, med ligger det på 1,65.)
5 Assault marines med furious charge dödar i snitt 1,74 Marines på attacken. Och förlorar i snitt 1 model tillbaks mot 3 GK's med Hammerhand.
Vänder man snabbt på det så blir det väldigt stor skillnad:
5 GK's dödar i snitt 2,5 Marines på attacken och förlorar 0,9 modeller tillbaks mot Assault Marines.
5 GK's med Hammerhand dödar i snitt 3,3 Marines på attacken och förlorar 0,9 modeller tillbaks mot Assault Marines.
(Assault Marines/Chaos Marines, samt enheter med mer än en attack ligger oftast jämnt på chargen alla andra enheter får oftare större problem. Inte nog med det så slipper GK oroa sig för FnP i närstrid och kan oftast lägga ner ett kraftigt bolter regn på en enhet innan de chargar eller blir chargad.)
Sedan får man tugga liknande kraft från Razorback där man oftast möter Fortitude, Psybolt TW-Assault Cannon fordon för 0,5 mer i komp och 5p mindre än ett Fast TW-Assault Cannon fordon. Kan lova att Fast inte gör lika mycket som Fortitude i de flesta matcher och även om man kan Psychic Hood'a Fortitude så har man inte tillräckligt med Hoods för att täcka alla motståndarens fordon. Sen gör oftast S7 mer än S6 i de flesta matcherna, rending har oftast inte så stor betydelse i sig själv. Att bara kunna wounda lättare på tyngre modeller eller har lättare för att skjuta ner fordon gör därimot väldigt stor betydelse.
Sen tyckar jag att man hör folk klaga alldeles förmycket om att det inte går att bygga ok medelkompade listor med GK, med deras snälla komp är det hur lätt som helst att bygga tuffa listor på en medel komp som många arméor lär har problem med.