Sida 19 av 23

Re: Kompmallen 6.7

Postat: 22 nov 2011, 07:52
av DHettNeck
Håller med om att vipers är kassa. Men snot's bsk lista hade inte direkt en rättvis komp. Jag tycker att var tredje viper bör räknas som ett fordon. Då kan man spela med dåliga vipers (dvs 1-2 stycken) men man får ett litet straff om dom spammas.

Alltenativt skall det in eskalerande minus på en del skytte-grejer till många listor.

Re: Kompmallen 6.7

Postat: 22 nov 2011, 07:55
av Serpent
Jag tror inte att jag ens har mött en Vyper sedan 5th Ed släpptes...

Re: Kompmallen 6.7

Postat: 22 nov 2011, 07:59
av Snot
Skall i så fall var tredje trukk/buggy och andra Av10 fordon också tillbaka in i eskalerande kompminuset?

Jag kan dock köpa att ett spam minus på antalet skott kan vara halvvettigt, men det är inte riktigt så enkelt att bara säga "antal" skott, för shuriken cannons på walkers är Absurt mycket sämre än Scatters, exempelvis.

Det viktigaste med minuset är att det egentligen bara försämrar min arme komp litegrann, men verkligen inte berör övriga eldarlistor, där vypers och shurcan walkers inte riktigt är värda sin komp redan som det är...


Det som gjorde min lista bra är för övrigt mest Eldrad, som jag gav -24 för. Och hade antagligen betalat -28 för utan att fundera.

Re: Kompmallen 6.7

Postat: 22 nov 2011, 10:24
av fjugin
Snot skrev:Skall i så fall var tredje trukk/buggy och andra Av10 fordon också tillbaka in i eskalerande kompminuset?
Buggies har ju redan eskalerande minus.
Snot skrev:Jag kan dock köpa att ett spam minus på antalet skott kan vara halvvettigt, men det är inte riktigt så enkelt att bara säga "antal" skott, för shuriken cannons på walkers är Absurt mycket sämre än Scatters, exempelvis.

Det viktigaste med minuset är att det egentligen bara försämrar min arme komp litegrann, men verkligen inte berör övriga eldarlistor, där vypers och shurcan walkers inte riktigt är värda sin komp redan som det är...

Det som gjorde min lista bra är för övrigt mest Eldrad, som jag gav -24 för. Och hade antagligen betalat -28 för utan att fundera.
Aprecis, utöver i din BSK lista är ju vypers inte mycket att ha och ska inte ha sämre komp. Eskalernade minus för s6 borde nog egentligen bara vara scatter lasers och shurken cannons, ingen mening att straffa star cannons, warp spiders och sådant kasst i onödan.
Shuriken cannons/scatter lasers:
Count all shurken cannons and scatter lasers (where each scatter laser counts as 2 weapons)
25-29 -2
30-34: -4
35+x: -(6+x)

Eldrad är också lite väl snällt kompad, speciellt när man börjar jämföra honom med vad en farseer med samma equipment kompar och vad han får för de poäng och komp han betalar utöver farseern.

Re: Kompmallen 6.7

Postat: 22 nov 2011, 10:29
av Snot
9 scatterwalkers är helt ospelbara med det förslaget, men det kanske bör fixas genom att göra walkers mer lika vypers i grundkomp

Re: Kompmallen 6.7

Postat: 22 nov 2011, 10:43
av fjugin
Snot skrev:9 scatterwalkers är helt ospelbara med det förslaget,
Hmm, kanske inte var en så bra idé att räkna varje scatter laser som 2 cannons. Men jag tror att kompgruppen kan hitta en bra lösning/balans om dom tycker att det är ett bra förslag.

Re: Kompmallen 6.7

Postat: 22 nov 2011, 12:19
av imp
DHettNeck skrev:Håller med om att vipers är kassa. Men snot's bsk lista hade inte direkt en rättvis komp. Jag tycker att var tredje viper bör räknas som ett fordon. Då kan man spela med dåliga vipers (dvs 1-2 stycken) men man får ett litet straff om dom spammas.
Det blir ett rejält mycket större minus än det som finns nu. 7 istället för 3 (förutsatt att man har andra fordon också) för 3 st. Eskalerande per skvadron känns vettigare.
DHettNeck skrev:Alltenativt skall det in eskalerande minus på en del skytte-grejer till många listor.
Va? Så antingen får Vypers mer minus eller så ska en massa andra saker ha det istället? Antar att jag inte förstår vad du menar

Re: Kompmallen 6.7

Postat: 22 nov 2011, 12:59
av Skulliz
imp skrev:
DHettNeck skrev:Alltenativt skall det in eskalerande minus på en del skytte-grejer till många listor.
Va? Så antingen får Vypers mer minus eller så ska en massa andra saker ha det istället? Antar att jag inte förstår vad du menar
Tror han pratar om det berömda "eskalernade minus på allt" minuset.

Re: Kompmallen 6.7

Postat: 29 nov 2011, 16:00
av Konfa
Finns det någon chansning när nästa version kommer ut?

Re: Kompmallen 6.7

Postat: 09 dec 2011, 19:09
av Kimich
Satt och komp lekte lite med med valparna och insåg några saker som är ganska generella. Ibland så kan det bli väldigt lätt att både blanda ihop och inte förstå när det inte finns några punkter... Vet att det är ett slav jobb men det skulle göra saker mer lätt försåtliga. Kan dra ex som fick mig att börja fundera hur komp mallen menade, kan vara fler ställen.

-1 each model on Bike / in Terminator Armour (-0,5 if model has combi-melta) -1 each Wolf Claw (single or pair) / Frost Blade / Frost Axe (-0 if model has Terminator Armour)

Kanske är jätte lätt men jag tror det skulle kunna bli lättare med punkter, komma eller mer enkel förklaring till vad som ger minus och i vilket tillfälle. Kanske vända på det som i detta exempel med att skriva if model on bike, -1 each Wolf Claw etc etc... För det är så jag utläser det hela. Varför jag inte postar detta i SW tråden är för att jag tror det finns fler liknande exempel som kanske skulle behövas skrivas om.

En annan liten grej som jag funderade på vilket skulle folk frukta mest generellt, 3 Vindicators eller 3 Predators med Twin Las och H bolter sponsors? Själv tycker jag 3 Vindicators är mycket läskigare men det är kanske bara jag. Alla tycker förstås olika men utan fordons minus så kostar 3 Vindicators -12 och 3 Pred med TL och HB spons -15 Bara en funderare.

Allt detta har säkert tagits upp tidigare men jag orkar inte läsa 15 sidor tjafs. (Ignorera det ifall det är kast och har redan diskuterats.)