Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Katarsis »

Mattias H skrev:I de två spelgrupper jag finns måste jag säga att Nurgle kompas lite väl hårt om de tematiserar hårt. Dvs spelar Death Guard eller dylikt. Visst blir de stryktåliga som få men å andra sidan är det allt de är.

Har väl mött dem personligen en 3-4 gånger (mot olika motståndare, bland annat Röde) och ingen gång har mina Eldar (som troligen kompar bättre) varit i närheten av att ha problem med dem.
Eldar är nog deuusom ett utav de arméer som har lättast för Deathgurdliknande enheter i och med mycket högstyrkeskytte och ignorera saves-modeller i närstrid. Min personliga erfarenhet när jag spelat är att t.ex. mina Deatwing inte har några som helst problem med PM's (not shit really?), medan mina mång-attacks White Scars (ala anti-ork-typ) har tur om de kan få ner en enhet under hälften.

Man måste hela tiden se till potentialen utav en enhet när man kompar den, visst en enhet PM kan dö utav ett Battlecannonskott, å andra sidan behövs det 72 skjutande Guardsmen med lasguns för att döda en enda utav dem.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jacke »

Katarsis skrev:
Mattias H skrev:I de två spelgrupper jag finns måste jag säga att Nurgle kompas lite väl hårt om de tematiserar hårt. Dvs spelar Death Guard eller dylikt. Visst blir de stryktåliga som få men å andra sidan är det allt de är.

Har väl mött dem personligen en 3-4 gånger (mot olika motståndare, bland annat Röde) och ingen gång har mina Eldar (som troligen kompar bättre) varit i närheten av att ha problem med dem.
Eldar är nog deuusom ett utav de arméer som har lättast för Deathgurdliknande enheter i och med mycket högstyrkeskytte och ignorera saves-modeller i närstrid. Min personliga erfarenhet när jag spelat är att t.ex. mina Deatwing inte har några som helst problem med PM's (not shit really?), medan mina mång-attacks White Scars (ala anti-ork-typ) har tur om de kan få ner en enhet under hälften.

Man måste hela tiden se till potentialen utav en enhet när man kompar den, visst en enhet PM kan dö utav ett Battlecannonskott, å andra sidan behövs det 72 skjutande Guardsmen med lasguns för att döda en enda utav dem.
Har heller aldrig haft svårt för plague marines oavsett vad jag spelat med. Vadå 72 lasgun skott! mot rödes PM räckte det med 5 laspistols för att döda 2 ;)

Nej i ärlighetens namn tycker jag de kompas lite för hårt. De är inte så svåra att slå ut i närstrid om man har lite fistar eller power weapons och en MC eller walker slår ju ut en hel enhet av dem utan större problem.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jocke Rapp »

Nu finns det ett nytt förslag på CSM-kompmall i första posten. Kika igenom och ge kommentarer.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av fjugin »

Dreadnought
-3 first Dreadnought without 2 Dreadnought Close Combat Weapons
-5 each additional Dreadnought
Så första dreaden med ett CCW och ett skjutvapen ger inga minus alls?

- Single lightning claw och chainfist på chaos lord verkar ha glömts bort.

- Funderar över minuset för lascannon på vanliga chaos marines, vem har någonsin spelat med lascannon på sådana och fått det att funka? 10 man med en laskannon känns inte särskilt prisvärt.

- Escalerande minus på vindicator men inte på predators, varför?

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jocke Rapp »

fjugin skrev:
Dreadnought
-3 first Dreadnought without 2 Dreadnought Close Combat Weapons
-5 each additional Dreadnought
Så första dreaden med ett CCW och ett skjutvapen ger inga minus alls?

- Single lightning claw och chainfist på chaos lord verkar ha glömts bort.

- Funderar över minuset för lascannon på vanliga chaos marines, vem har någonsin spelat med lascannon på sådana och fått det att funka? 10 man med en laskannon känns inte särskilt prisvärt.

- Escalerande minus på vindicator men inte på predators, varför?
Jo, alla dreads ska ge minus och den första med skjutvapen ska ge lite mindre, fixar.

Fixar vapen på lorden.

Jag har faktiskt spelat med det själv... =) Tja, -3 totalt för en scoringenhet med en laser tycker jag nog. Fler som tycker den inte ska ge minus?

Vi anser att första vindikatorn inte är så bra och att två vindikatorer faktiskt är mer än dubbelt så bra som en. Vi tycker inte att samma sak gäller för predatorerna.

Fixar för övrigt även terminators, som behöver ändras lite.

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jacke »

Ska inte chosen ha minus för pair of lighting claws?

Annars tycker jag mallen verkar riktigt bra.

loesh
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 okt 2008, 12:34

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av loesh »

2 tankar.
-5 för varje dread med 2 DCCW, är dom så bra? tycker nog -4 styck vore mer lämpligt. blir ändå rätt mycke - per poäng.
Samma sak för pred, är den värd -6? tycker -5 som innan är mer lämpligt. Samma där, rätt mycke - per poäng.

loesh
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 okt 2008, 12:34

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av loesh »

loesh skrev:2 tankar.
-5 för varje dread med 2 DCCW, är dom så bra? tycker nog -4 styck vore mer lämpligt. blir ändå rätt mycke - per poäng.
Samma sak för pred, är den värd -6? tycker -5 som innan är mer lämpligt. Samma där, rätt mycke - per poäng.
Missade att vi börjar på 105 nu, då är poängen lite rimligare :)

Joey_Boy
Inlägg: 251
Blev medlem: 09 nov 2008, 22:22

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Joey_Boy »

-13 för en Land Raider? Den är ju sämmre på alla sätt och vis jämnfört med lojalist varrianeterna. Eller har jag missat nått igen?

Sedan funderar jag lite på om det inte skulle vara värt det med ett litet minus för enhanced warrior upgrades för basic marines. Risken att man tappar sina scoring trupper är ganska hämsk. Att man även måste punga ut 165p på ett mongo för att få köpa chansen att döda sig sig själv gör det ju inte bättre...

Ja, jag håller på och moddar en squad dum som jag är :)

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jacke »

Vindicators borde få minus för possesion, det är sjukt jobbigt att möta ett fordon som ignorerar 33% av all skada man gör på den. Det känns lite som en no brainer då nästan all chaos spelare köper det om man har en vindicator.

Låst