Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Eldar

Inlägg av Mork »

imp skrev:Men en dedicated transport som tillhör en annan enhet är ju rätt mycket sämre än enhetens egen, eftersom man inte får börja i den, eller komma in på plan i den.
Mjae. De enda transporter som påverkas av detta är de som kör in i "flat out".

EDIT: Alla andra har "möjligheten" att lösa det.
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Eldar

Inlägg av imp »

Mork skrev:
imp skrev:Men en dedicated transport som tillhör en annan enhet är ju rätt mycket sämre än enhetens egen, eftersom man inte får börja i den, eller komma in på plan i den.
Mjae. De enda transporter som påverkas av detta är de som kör in i "flat out".

EDIT: Alla andra har "möjligheten" att lösa det.
Nu fattar jag inte riktigt vad du menar. Menar du att en enhet SM som åker in 12" i sin rhino (från reserves), hoppar ut inom 2" och skjuter inte kommer längre in på banan än de som går in? Grejen att de inte får hoppa ut ur nån annans transport i runda 1 gör den sämre för dem.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Eldar

Inlägg av Gonka Koff »

Äh, Imp, den aspekten tycker inte jag är relevant.

Om jag begriper dig rätt så menar du att en enhet drakar utan transport + en enhet guardians med transport borde kompas annourlunda än en enhet drakar med transport + en enhet guardians - därför att om man vill ha drakarna utan transport i reserv så kommer dom inte att kunna åka in i transporten?

För mig känns inte speciellt angeläget att ta hänsyn till knäppheter som händer när folk vill krångla till det med flit.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Eldar

Inlägg av Mork »

Uhm, vet inte vad jag svarade på där riktigt 8-)

Grejen med mitt förslag är att det skiter i om en transport är dedicated
eller inte. Det tar i akt vad man kan göra med en enhet i sin armé om
den får skjuts av något fordon. Oavsett vilket.

Man behöver därför inte kompa fordon efter sin transportförmåga utan
endast dess fightingförmåga. Dess "transportkomp" tas in i den enhet
som skulle kunna använda dess transportförmåga.

Skitsimpelt egentligen.

En ork trukk är i sig värdelös...riktigt värdelös. Men en optad enhet
som kan åka i den blir så mycket bättre och ska därför straffas.
Trukken i sig är ju fortfarande lika värdelös.
Det jag föreslår ser till att det mest optade tar smällen.

Om sen den aktuella enheten/erna inte kan använda fordonet från
turn ett är helt ointressant ur komp-synvinkel. De kommer ha möjligheten
under spelets gång och ska straffas därefter.

Vet inte om det är svårt att ta in bara för att alla sitter med dagens komp
moddar för fordon i färskt minne. Detta är en tänkt ersättare.


Heh, så långa poster det blir.
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Eldar

Inlägg av imp »

Gonka Koff skrev:Äh, Imp, den aspekten tycker inte jag är relevant.

Om jag begriper dig rätt så menar du att en enhet drakar utan transport + en enhet guardians med transport borde kompas annourlunda än en enhet drakar med transport + en enhet guardians - därför att om man vill ha drakarna utan transport i reserv så kommer dom inte att kunna åka in i transporten?

För mig känns inte speciellt angeläget att ta hänsyn till knäppheter som händer när folk vill krångla till det med flit.
Nej, det menar jag inte. Jag menar att Guardians inte növändigtvis måste få ett extra minus för att nåt annat kan åka i deras transport. Jag tycker att det räcker med ett fast minus för transporten
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Eldar

Inlägg av imp »

Mork skrev:Uhm, vet inte vad jag svarade på där riktigt 8-)

Grejen med mitt förslag är att det skiter i om en transport är dedicated
eller inte. Det tar i akt vad man kan göra med en enhet i sin armé om
den får skjuts av något fordon. Oavsett vilket.

Man behöver därför inte kompa fordon efter sin transportförmåga utan
endast dess fightingförmåga. Dess "transportkomp" tas in i den enhet
som skulle kunna använda dess transportförmåga.

Skitsimpelt egentligen.

En ork trukk är i sig värdelös...riktigt värdelös. Men en optad enhet
som kan åka i den blir så mycket bättre och ska därför straffas.
Trukken i sig är ju fortfarande lika värdelös.
Det jag föreslår ser till att det mest optade tar smällen.

Om sen den aktuella enheten/erna inte kan använda fordonet från
turn ett är helt ointressant ur komp-synvinkel. De kommer ha möjligheten
under spelets gång och ska straffas därefter.

Vet inte om det är svårt att ta in bara för att alla sitter med dagens komp
moddar för fordon i färskt minne. Detta är en tänkt ersättare.


Heh, så långa poster det blir.
Jag tror att det blir för rörigt.
Tänkt dig följande:
Du har en LR och 2 rhinos.
Du har 2 tacticals, 1 enhet termosar och en biffig command squad med ett överdrivet HQ.
Säg att Command sq. och HQ ger mer minus att transportera i LR än termosarna (men att Command sq. ger något lägre minus om de åker rhino), ska du så räkna det som att Command sq åker LR och att Tacticlas åker rhino? Antagligen så skulle man ju få mer minus om man räknade att termosarna åker LR och Command sq. och en tactical åker rhino. Men då har man ju inte tagit det största straffet iaf.

Det skulle bli sjukt rörigt. Det kommer vara aldeles för lätt att göra fel. En nybörjare måste ju kunna klara av mallen, annars så kommer vi bara skrämma bort nya människor från turneringarna.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Eldar

Inlägg av Gonka Koff »

imp skrev: Du har en LR och 2 rhinos.
Du har 2 tacticals, 1 enhet termosar och en biffig command squad med ett överdrivet HQ.
Säg att Command sq. och HQ ger mer minus att transportera i LR än termosarna (men att Command sq. ger något lägre minus om de åker rhino), ska du så räkna det som att Command sq åker LR och att Tacticlas åker rhino?
Nä, du har inte fattat vad Mork skrivit. I ditt exempel skulle man först räkna transporter (3 st) sedan slå ihop transport-straffet för de tre lägst kompade enheterna (Cammand sq, Termosar samt en tactical). Det blir inte fel.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Simon Talltorp
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00

Re: Eldar

Inlägg av Simon Talltorp »

Min åsikt om konstiga uträkningar är plockgodis... man kastar ner lite saker i en påse, slänger det på vågen, inser att man inte hade mer än fem spänn att göra av med, då tar man bort några godisbitar och väger igen och vips har man råd! Man ska enkelt kunna plocka i och ur saker och snabbt kunna se vad som händer med kompen utan en massa omräknande av hela armén. Det är enda sättet som det går att få till ett smidigt sätt att arbeta med komplistan och för att nybörjare ska fatta vad dom håller på med.

Användarvänlighet FTW!
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Eldar

Inlägg av imp »

Jorå, jag har nog fattat hur man menar, tror jag, delvis iaf. Men exemplet med två enheter termosar, command squad, fler tacticals och bara en bil som termosarna kan åka i med 3 bilar totalt då?

Det känns lite som att detta kanske skulle vara mer anpassat för orkerna än för resten. För de arméer som har transporter där bara vissa enheter kan åka/inte åka blir det ju mer komplext om det ska vara vettigt. Då blir det för krångligt. Kompmallen ska vara så enkel som möjligt, jag tycker att Mechminuset som introducerades nyligen är väl jobbigt.

Det jag har svårt att förstå är varför en enhet med mycket kompminus skulle kosta så pass mycket mer bara för att de kan åka bil. Det minuset finns ju redan medräknat i vad en LR kostar i komp nu. Den är ju kompad på att en hård närstridsenhet kan åka i den och att den är riktigt hård i sig själv.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Eldar

Inlägg av imp »

Simon Talltorp skrev:Min åsikt om konstiga uträkningar är plockgodis... man kastar ner lite saker i en påse, slänger det på vågen, inser att man inte hade mer än fem spänn att göra av med, då tar man bort några godisbitar och väger igen och vips har man råd! Man ska enkelt kunna plocka i och ur saker och snabbt kunna se vad som händer med kompen utan en massa omräknande av hela armén. Det är enda sättet som det går att få till ett smidigt sätt att arbeta med komplistan och för att nybörjare ska fatta vad dom håller på med.

Användarvänlighet FTW!
Bra sagt
En bild säger mer än 1000 kaniner

Låst