Imperial Guard

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Imperial Guard

Inlägg av Asplund »

Är skåne Sveriges könsorgan? Hemska tanke.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Imperial Guard

Inlägg av Nefrums »

det skulle ju innebära att norrland var Sveriges rövhål... :P
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Imperial Guard

Inlägg av Jocke Rapp »

Okej, kanske kan stilla oss lite med skitsnacket...

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Imperial Guard

Inlägg av Booogeyman »

Nefrums skrev:det skulle ju innebära att norrland var Sveriges rövhål... :P
Jocke Rapp skrev:Okej, kanske kan stilla oss lite med skitsnacket...
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Imperial Guard

Inlägg av Nefrums »

special weapons i command squads bör ge minus.. Och exterminatorn hade ni vist glömt.. undrar om nån märkte det.. ;) :oops:

Sen vet jag inte om jag gillar iden att allt ger minus.. När jag skulle räkna på vilken lista jag skulle spela så skrev jag ut + poäng/30 i komp på alla mina enheter och började från 50.. Jag tycker att det var ända sättet för att se vad som gav bra komp eller inte..

Sen vet ni kanske att jag tycker att det ska vara eskalerande minus på allt. Även weapons i squads... Det ska tex ge mer minus att ha 2 melta eller två plasma än att ha en melta och en plasma..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Imperial Guard

Inlägg av Hylander »

Nefrums skrev: Sen vet ni kanske att jag tycker att det ska vara eskalerande minus på allt. Även weapons i squads... Det ska tex ge mer minus att ha 2 melta eller två plasma än att ha en melta och en plasma..
Håller med Jeppa om att fokuserade enheter oftast är klart bättre än de med flera uppgifter.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Anton
Inlägg: 508
Blev medlem: 11 aug 2009, 12:54
Ort: Göteborg

Re: Imperial Guard

Inlägg av Anton »

Jag roade mig med att räkna komp på en lista jag funderar på att använda. För att få en vettig jämförelsefaktor för kompen räknade jag ut kompminus per 30 poäng investerade i varje enhet. Detta borde visa vad som är hårdast enligt kompmallen. Som jämförelse skulle snittfaktor 1 över hela armén ge 58 minuspoäng totalt, dvs komp strax under 50.

Detta visar sig vara min Company Command Squad med PF och standar, som klockar in på 2,9. Inget tungt vapen och inga Advisors.

Övriga enheter:
Infantry Squad: 0,6 (snällast)
med ML: 0,9
med LC: 1,3

Platoon Command Squad: 2
(intressant nog sjunker faktorn betydligt med fyra special weapons)

Chimera, naken: 2,2
Chimera, HS: 1,8

Leman Russ Squadron (2xBT med HB, 1xDemo med Las/Plasma): 0,8.

Jag tycker att det är lite anmärkningsvärt att en trio russar faktiskt påverkar kompen i positiv riktning när de är i en skvadron. Visst är skvadron sämre än enstaka fordon, men inte så dåliga att de ska ge bättre komp än infanteriplutoner. Det går nog faktiskt att få ihop mecklistor med bättre komp än balanserade listor om man bara är beredd att ta ett par skvadroner. Är det verkligen meningen?

Snabbt exempel som säkert går att opta mycket bättre:
CC, Powerweapon, 4 Flamers, Chimera med HS
3xVeterans med Powerweapon, Autocannon och Chimera med HS (misstänker att det är fel i PDF:en att veteraner inte får minus för andra HW än LC, i så fall blir det 42 i komp)
2x3 Russ Squadron enligt ovan
1750 poäng, 6 Russar, 4 Chimeror och 45 i komp.

(det går att byta en veteranenhet mot PBS i bil och fortfarande vara över 0)

Så min slutsats är väl att det är lite för billigt att fylla på med extra russar i en befintlig skvadron och att infanteri ger lite för mycket minus i förhållande till detta. 45 är inte lätt att få med IG.

Minuset per Russ bör inte vara 4 rakt av. 4/8/12 per skvadron är bra, men minuset per vagn skulle kunna vara 3, 4, 5, 6 osv. oavsett i vilken skvadron de bor.

Infanteriet borde inte få minus per infantry squad och heavy weapon squad. Visst, de är scoring men det finns redan ett inbyggt minus i plutonchefen som man ju måste ta för att komma åt dessa enheter.

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Imperial Guard

Inlägg av Booogeyman »

En Hellhound för 130 pts och -4 i komp ger snittkomp 59. Tar man 2 stycken blir snittkompen 65.

Det är för snällt för en något är hårt mot allt utom 3+.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Eskil
Inlägg: 53
Blev medlem: 31 mar 2009, 14:04

Re: Imperial Guard

Inlägg av Eskil »

En anledning till att squadronerna känns som att de ligger rätt bra är ju att de dör i assult, specielt russarna som inte kan flytta sig, mot vad som helst, segt när man får 550 poäng slaktade i närstrid av en scoutsquad... skulle man ta tre individuella blir ju kompen -36 för tre, jag tycker snarare att det borde gå att ta dem billigare som enstaka enheter.

LordTengil
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 aug 2009, 06:27

Re: Imperial Guard

Inlägg av LordTengil »

Eskil skrev:En anledning till att squadronerna känns som att de ligger rätt bra är ju att de dör i assult, specielt russarna som inte kan flytta sig, mot vad som helst, segt när man får 550 poäng slaktade i närstrid av en scoutsquad... skulle man ta tre individuella blir ju kompen -36 för tre, jag tycker snarare att det borde gå att ta dem billigare som enstaka enheter.
Det finns väl ändå ganska få saker som är tillräckligt snabba och slår tillräckligt hårt för att ta ut flera fordon (speciellt med av 11 i ryggen) på en gång. Russarna kan ju åka 6" och panga på ordentligt med Lumbering Behemoth.

Låst