Allmänt

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Allmänt

Inlägg av imp »

Gonka Koff skrev:
Simon Talltorp skrev:Kanske skall det generella fordonsminuset helt enkelt slå in på allting med AV 11 och uppåt?
Jag tycker det finns visst fog för det, eftersom AV10-fordon faktiskt är hanterbara med "anti-infanterield", och på så vis inte tar tunga AT-vapen i anspråk.
Instämmer

HeadWar skrev:För att vända lite på kakan så skulle jag gärna se någon form av motsvarande minus för hord-arméer, även för de codexar som normalt sett inte är speciellt hordiga. T ex kan det vara rätt besvärligt att hantera 70-80 marines, och har man inte några fordon alls blir det en hel del av motståndarens vapen som han betalat dyra poäng och KP för som är nästan helt meningslösa.
Kan nog vara vettigt
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Allmänt

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker fortfarande att fron AV-10 + 1 om man kan transportera (och sedan en vettig tabell) ger en mycket vettigare balans än att bara räkna AV 11+. En predator bidrar mycket mer till mech än en whirlwind och det borde visas.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Allmänt

Inlägg av Jocke Rapp »

En predator är inte tre gånger så tuff som en virvelvind och inte oändligt mycket tuffare än en enhet speeders.
Och mech med bara rhinos är sjukt mycket sämre än mech med massor av speeders, så transportminuset är jag tveksam till.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Allmänt

Inlägg av HeadWar »

Ta Front AV minus 8 kanske? (Och anpassa minus-tabellen utifrån det givetvis.)

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Allmänt

Inlägg av Jocke Rapp »

Sen är ju även problemet med att för avancerade uträkningar inte alltid är så populärt bland folk som ska använda mallen plus att det ökar risken för fel.
Det vore toppen med en lösning som inte innebär att räkna armour på alla fordon, jämföra med en tabell, multiplicera med en faktor och sedan plocka ut kompvärdet ur ett intervall.

Simon Talltorp
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00

Re: Allmänt

Inlägg av Simon Talltorp »

jag håller helt med Jocke, tabeller och femtegradsekvationer är inte vad kompmallen ska vara, det blir för krångligt, framförallt när jag ska tweaka till det sista lilla på slutet när man vill få upp armen ett eller två i komp och att då ta och byta ut en dakkapred mot en whirlwind ska inte behövas att jag räknar om hela skiten, stoppar in det i tabellen igen, får ut ett värde som ska jämföras med det förra... det blir för jävla jobbigt att tweaka helt enkelt.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Allmänt

Inlägg av the godfather »

men om någon har ork att göra en excelfil för varje arme
där man kan välja ur givna rubriker.

som räknar ut kompen åt en :p

inte svårt att göra, men mycket jobb, och jag antar att ingen orkar lägga ner det jobbet.
(för 10 år sen hade jag kanske gjort det i visualbasic 4, men inte nu längre)
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Allmänt

Inlägg av Hylander »

Äh det är ju bara att köra lite överslagsräkning ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Allmänt

Inlägg av imp »

Nä, det får inte bli nåt avancerat. Tycker faktiskt att det eskalernade minuset är tillräckligt avancerat som det är.

Att strunta i AV 10 saker för antal fordon tycker jag låter vettigt. Ev. så kan man ju räkna dedicated transports oavsett AV (tas stormen med här så får man väl plocka grundminuse tden fått).
En bild säger mer än 1000 kaniner

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Allmänt

Inlägg av Booogeyman »

Med kombinationsminus för vissa enhet om det finns tillgång till transport, är jobbigt om man inte spelar så.

Skulle det vara okej att välja bort möjligheten att få åka i fordon?

T.ex. Assualt terminators som Deepar istället för att åka Fjortis.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Låst