Nya Necrons

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Nya Necrons

Inlägg av Gustav »

Snot skrev:Runes kompar -5, och hjälper mot varannan armé kanske. Pulse känns som den hjälper mot fler arméer, och gör minst lika mycket. -5 låter lagom.
Om den är lika bra men funkar oftare borde den väl kompa värre.

Om man ska köra hellre fälla än fria tycker jag -7 eller -8 känns rätt lagom att börja på.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Nya Necrons

Inlägg av speedfreek »

Agree...

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Nya Necrons

Inlägg av Seregon »

Så en 10pts-förmåga som försvårar 24"+-skytte är lika läskig som en Psyfleman? Jag tycker skrämselhetsen i de nya kompmallarna börjar spåra ur en smula. Säg -3 för första -5 för andra, -7 för tredje osv.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Nya Necrons

Inlägg av Mag-El »

10pts för Solar Pulse är bättre än Psyfleman Dread helt klart.

Jony
Inlägg: 432
Blev medlem: 15 mar 2009, 23:11
Ort: Eskilstuna

Re: Nya Necrons

Inlägg av Jony »

Solar pulse kostar 20pts :)

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Nya Necrons

Inlägg av speedfreek »

Jag skulle se till att väga in allt ur den här artikeln om jag satte komp på Necrons...
http://www.belloflostsouls.net/2011/12/ ... ctics.html

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Nya Necrons

Inlägg av Zurken »

Mag-El skrev:
Zurken skrev:Lampor löser det värsta, men det krävs ju att man har en rhino att köra fram och offra. Sen är det ju inte 100% chans att man lyckas heller. Acute sences/Night vision hjälper bara marginellt, det tar effektivt sett bort de värsta resultaten, men man vill ändå vara inom 18-20" för att ha en vettig chans att se.
Förstår inte hur det löser det värsta? Man kan köra 6" och lysa med en Rhino och då mot ett mål(som man inte ens säkert ser).
Du kan åka 12" och lysa (du behöver inte kunna skjuta för att få lysa) och deployar man lite smart så kan man lysa upp de mål man vill skjuta mest på. Det krävs dock att man har rhinos att offra och det är ju inte 100% att man lyckas även om man kommer inom en ca 15".

Edit: såg att i äldre codexar (Black Templars) står det att man måste skjuta för att använda searchlights, men detta är utelämnat i nyare codexar (Blood Angels).
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Nya Necrons

Inlägg av Gustav »

Zurken skrev:Du kan åka 12" och lysa (du behöver inte kunna skjuta för att få lysa) och deployar man lite smart så kan man lysa upp de mål man vill skjuta mest på. Det krävs dock att man har rhinos att offra och det är ju inte 100% att man lyckas även om man kommer inom en ca 15".

Edit: såg att i äldre codexar (Black Templars) står det att man måste skjuta för att använda searchlights, men detta är utelämnat i nyare codexar (Blood Angels).
Det finns väl inget konsensus angående det där. Se http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... archlights

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Nya Necrons

Inlägg av Zurken »

haha, kul att jag tolkade samma text på två olika sätt (minnet är gott men kort). Hursom så kan med smart deployment och ett gäng rhinos motverka solar pulse hyfsat, men det är ingenting som är garanterat fungerar
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Nya Necrons

Inlägg av Seregon »

Scarabs är enligt mig helt uppåt väggarna konstigt kompade i bägge förslagen. De är inte på något sätt farliga om de är i små och/eller få enheter och speciellt utan spindlar. De dör som smör mot template/blast och S6+.

Rimligare bör vara någonstans kring:
Canoptek Scarabs -1 each 5 bases (-1 each 2 bases if the army also contain Canoptek Spyder(s))
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Skriv svar