Nya Necrons

Moderator: Kompmallsansvariga

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Nya Necrons

Inlägg av EyeGuy »

Mutt skrev:Jag undrar också om man ska slå to hit på alla som träffats av linjen? Jämför med Space Wolf spellen som också säger hits, men som man numera ska slå to hit med.
Som jag läser det så blir dom redan träffade av Death Ray (...suffers a number of hits equal to...), medans Jaws säger att "As a psychic shooting attack...".
Psychic shooting följer vissa särskilda regler för träffar, och det står specifikt för Death Ray hur man går till väga för att avfyra den.

Så i nuläget lutar jag mot att du träffar automatiskt (som en blast, utan scatter). En FAQ kanske kommer säga annat dock.

Edit: Nu när jag läser lite mer om Death Ray ser jag att det inte står något om att LoS behövs vid någon av punkterna, bara att det ska vara inom räckvidden. Intressant...
Senast redigerad av 1 EyeGuy, redigerad totalt 7 gånger.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Nya Necrons

Inlägg av Ancalagon »

Uhm, slår man alltid to-hit för Psychic Shooting attacks, oavsett hur dess effekt är? Jaws är ingen vanlig to-hit, sen to-wound roll. Samma sak gäller för andra powers, t.ex Flamer template powern till Grey Knights. Slår man även To-hit på denna trots att man aldrig slår to-hit för vanliga template weapons?

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Nya Necrons

Inlägg av Halvar »

man slår ett to hit för att jaws linjen ska komma dit man vill, precis som med en lasgun. skulle tro att det är likadant för det här vapnet men kan inte riktigt hitta något som stöder eller motbevisar min känsla.
Ja' än't bittä'!

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Nya Necrons

Inlägg av EyeGuy »

Ancalagon skrev:Uhm, slår man alltid to-hit för Psychic Shooting attacks, oavsett hur dess effekt är? Jaws är ingen vanlig to-hit, sen to-wound roll. Samma sak gäller för andra powers, t.ex Flamer template powern. Slår man även To-hit trots att man aldrig slår to-hit för vanliga template weapons?
Höll på att svara ditt tidigare inlägg, men det försvann. (;

GWs FAQ, s3:
Q: Do psychic shooting attacks need to roll To Hit?
(p50)
A: Yes.


Jaws är en psychic shooting.
I SW FAQen tror jag det även står att alla andra krav på shooting (som LoS) osv krävs (iaf mot första modellen). Dock får man inga cover saves mot den, eftersom den inte gör wounds.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Nya Necrons

Inlägg av EyeGuy »

Halvar skrev:man slår ett to hit för att jaws linjen ska komma dit man vill, precis som med en lasgun. skulle tro att det är likadant för det här vapnet men kan inte riktigt hitta något som stöder eller motbevisar min känsla.
Det motargumentet jag kan komma med skulle nog vara att du gör ett slag när du ser hur lång linjen blir. Jämför t ex med blasts som "alltid träffar", men kanske inte alltid där man hoppats på.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Nya Necrons

Inlägg av cadelin »

EyeGuy skrev: Ghost Arks är inte Fast, och C'Tan Shards är MC.
My bad om Ghost Ark men den kan fortfarande åka 12 och man kan assaulta ut ur den så den är fortfarande landraider Light. Sjukt bra imo. Plus att den reparerar dina enheter med 1d3 modeller.

C'Tan shards är MC med character rule.... MEN VARFÖR! Bah.

Och ang deathray så är jag med de andra som säger bara gubbar under linjen träffas, men den borde iaf ha mer minus än en predator. Då den träffar automatiskt och om man sätter startpunkten i kanten på en bil tex så kan man döda av ett helt gäng.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Nya Necrons

Inlägg av Mutt »

Jag tänkte inte på jaws utan på murderous hurricane (tror jag) som ger 2D6 hits eller något sådant.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Nya Necrons

Inlägg av Ancalagon »

Det finns en äldre diskussion om PCA gällande alla dessa to-hit slag etc. Vi kanske ska diskutera saker där istället för att hijacka denna tråd :)

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Nya Necrons

Inlägg av EyeGuy »

cadelin skrev: My bad om Ghost Ark men den kan fortfarande åka 12 och man kan assaulta ut ur den så den är fortfarande landraider Light. Sjukt bra imo. Plus att den reparerar dina enheter med 1d3 modeller.

C'Tan shards är MC med character rule.... MEN VARFÖR! Bah.
Necro Warriors + assault = något jag är tveksam emot dock.
Det är helt klart en bra transport, men den kostar en hel del också.

Ja precis. Skrev först att den var MC och inte en karaktär. Men fick editera när jag såg att den faktiskt var en karaktär (dock inte IC)... d:

Den är Monstrous Creature (Character), så jag antar att enda egentliga skillnaden blir att den kan effekteras av saker som funkar mot MCs och/eller mot karaktärer...
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Nya Necrons

Inlägg av Zurken »

(Character) betyder ingenting i 5th, men kommer användas i 6th ed
Alexander Merinen

Skriv svar