PostSydCon

Moderator: Kompmallsansvariga

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: PostSydCon

Inlägg av Per Pirat »

Boyz utan klor eller pålar är fortfarande spelet bästa enhet, mängden orker kommer för billigt undan.
Deffkoptas med Buzzsaw är tokbra, mer minus samma sak med transporterna. Kommandos borde få minus i relation till hur många de är. I PDF-mallen borde det står hur man avrundar kompen.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: PostSydCon

Inlägg av DHettNeck »

Vill man räkna det totala antalet fordon kan man gör följande:

Summera: (Front AV-10) + 1 om man har transportkapacitet.

Fast jag tycker nog att det funkar bättre med de eskalerande minusen som sdom är nu, med lite tweaks. Det är väldigt många fordon som har helt olika roller i armén som inte borde klumpas ihop.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: PostSydCon

Inlägg av theWatchman »

Håller med DHettNeck det känns konstig att klumpa ihop fordonen då de har så olika roller. Det eskalerande minuset som finns nu är ändå ganska bra.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: PostSydCon

Inlägg av HeadWar »

Mortarion skrev:135 boyz utan bosspoles eller powerklaws. Problemet med att räkna det totala antalet boyz är, som jag nämnde innan, att två enheter på 15 man är jättemycket sämre än en enhet på 30. De två enheterna på 15 kommer antagligen att fly när de får lite skytte på sig och de som kommer fram lär studsa mot marines. 30 manna-moben kommer fortfarande att vara fearless och ha slagkraft efter en hel del förluster. Ett system där man räknar det totala antalet boyz uppmanar till att slänga ihop dem i stora 30 manna-mobs. Skall man ändå få kompminus för det kan man lika gärna få fördelarna också.
Jo, stora mobz förtjänar mer minus än små, men det får man ju lätt in i ditt förslag, där varje enhet får minus utifrån hur stor den är, men det minuset behöver ändras så att en enhet på 30 ger mer än dubbelt så mycket minus som en enhet på 15. Ovanpå det lägger man sedan ett minus för totala antalet boyz i armén.

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: PostSydCon

Inlägg av Michael Carl »

LordTengil skrev:Lite statistik från reultatlistan klumpat i de olika armélistorna:
...
En fjärdedel av spelarna Vanilla marines. Är det vanligt i turneringar? Och tror Dark Eldar, Tau och Tyranid's avsaknad har något med kompen att göra?

Annars ser kompen ut att ha fungerat gansak bra va? Givetvis farligt att dra slutsatser från så här lite data, men det är inget som direkt sticker i ögonen.
För min del kände jag att Dark Eldar fick för låg komp i förhållande till hur instabil listan är, vilket var en av anledningarna till att jag valde att inte spela den listan. En lätt lösning kan vara att bara öka upp deras startkomp.

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: PostSydCon

Inlägg av Booogeyman »

Tänk om man kom till en turnering och det var lika många arméer från varje codex :L Variation i varje match och man måste ha listor som klarar annat än 3+.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: PostSydCon

Inlägg av egge »

Tycker det ser klart ut som att listor med få enheter får bättre komp än listor där fler enheter måste tas. Marines känns lättare att kompa högt upp med överlag.

Nidsen tror inte jag är felkompade. Jag hade spelat dem och förhoppningsvis kunna klara mig till topp 10 med min komp 9 lista (sydcon style-poäng).
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: PostSydCon

Inlägg av Mortarion »

egge skrev:Marines känns lättare att kompa högt upp med överlag.
Framför allt kändes det som det gick att få marine-listor med medelkomp (alltså runt 10 Sydcon-poäng) som var riktigt hårda.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: PostSydCon

Inlägg av cadelin »

nja
dom hårda marinelistorna hamnade lägre än 10
jag smög in på 12 med min och en av anledningarna att jag kompade högt var att jag valde bort alla billiga små enheter som attackbikes just för att få högre komp. Så jag vet inte med landrädare och assaulttermosar så kompar man lågt. Jag hade varken eller och min lista var inte så hård om man jämför. David hade med största sannorlikhet våldtagit mig om vi hade mötts.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: PostSydCon

Inlägg av HeadWar »

Det är för övrigt lite lurigt att anta att 10 är "medelkomp" eftersom listorna på SydCon bara var på 1500 poäng, går man upp till 1750 halkar nog de flesta listor ner ett snäpp.

Låst