Håller med Bengtsson, det enda rätta att göra är att sänka/höja kompen på saker.Bengtsson den yngre skrev:Inte för att vara sådan, men det här är inte första gången (eller en sista) en armé får dödsmordspö i vissa matchups, vem minns inte tau mot necrons i 4th eller gående orker mot vad som helst i 3d? Mängden push-overs verkar visserligen ha ökat i 5th, men i vanlig ordning skyller jag på internet och ett tradigare spelklimat. Om man vill kompensera demonerna för detta känns en höjd startkomp som en lösning, inte för att det kommer vara en perfekt lösning, men mallen är inte, och används framför allt inte på ett perfekt sätt så det kan väl kvitta. GKs entre gjorde demonerna sämre i det totala metat alltså borde kompen upp lite.
Alternativet är väl att pungslå WQ lite mer i kompen i form av exempelvis eskalerande minus. WQ är trots allt bra mot ganska många arméeer och att den är komplett oanvändbar mot vissa är i min mening inte ett argument som håller eftersom det finns gott om saker som (med rätta) är brutalstraffade i kompen trots att de är i stort sett oanvändbara mot ganska många armeer.
Som jag tidigare sa så är det även så här man gjort tidigare i kompmallen så det finns ingen anledning att bara bryta mönstret.
WQ förtjänar ett argt minus eftersom den är extremt bra mot saker som demoner, doom of malantai, podar och liknande.
Demoner förtjänar snäll komp eftersom de är sämsta kodexen i spelet. Kan ärligt säga att varje gång jag möter demoner, oavsett komp, så tänker jag "Yes! autoGG" och sen plockar man 20-0an.
Jag har känslan av att kompen i nuläget inte gör ett tillräckligt bra jobb med att balansera upp spelet kodexar emellan, det är samma lag som är bra i kompat såsom i okompat.
SW, BA, GK, IG är de i särklass bästa lagen, jag tycker att kompen kan sluta vara så blyg för att ge en skopa snällhet till de lagen som ligger efter.