Imperial Guard
Moderator: Kompmallsansvariga
-
- Site Admin
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
- Ort: Göteborg
Re: Imperial Guard
Minus för FNP på IG-muppar är helt onödigt. Fem killar i enheten (plus eventuella dyra advisors) med T3 5+ dör hur lätt som helst ändå och FNP ger mest bort extra VP på en enhet som redan har en stor måltavla målad på sig. -5 på Master of Ordnance är också i mesta laget. Hans platta är billig men träffar för dåligt och återigen har man problemet med att en ömtålig enhet blir värd mer VP. Den advisor som verkligen är värd minus är Officer of the Fleet. Det är grymt värdefullt för IG att försena fiendens reserver och tvinga fram omslag på Outflank. Som minusen ser ut nu skulle jag aldrig överväga att ta någon annan advisor än honom.
Om man vill ha in plus i IG-mallen är Techpriest rätt ställe att titta. Att uppgradera en Servitor med Heavy Bolter är ett riktigt, riktigt dåligt val. Kostar 20 poäng för BS3 och man förlorar dessutom sin Servo Arm.
Jag tycker att det är för mycket minus på infanteriplutonerna i förhållande till vad de kostar. Något av Command Squad/Infantry Squad/Heavy Weapon borde gå att ta bort minuset på. Jag skulle föreslå att bara ge minus för de bästa tunga vapnen (LC och AC, kanske ML), eller ta bort grundminuset för antingen Infantry Squad eller Command Squad. Man kan ju inte ta den ena utan den andra ändå. Skulle tro att mallen ger ganska hög mekaniseringsgrad generellt på IG-listor.
Sentinels/Armoured Sentinels har jag väldigt lite personlig erfarenhet av men minuset antyder att de är ganska harmlösa.
-2 för Deathstrike är onödigt. Den får aldrig skjuta och den är dyr.
Om man vill ha in plus i IG-mallen är Techpriest rätt ställe att titta. Att uppgradera en Servitor med Heavy Bolter är ett riktigt, riktigt dåligt val. Kostar 20 poäng för BS3 och man förlorar dessutom sin Servo Arm.
Jag tycker att det är för mycket minus på infanteriplutonerna i förhållande till vad de kostar. Något av Command Squad/Infantry Squad/Heavy Weapon borde gå att ta bort minuset på. Jag skulle föreslå att bara ge minus för de bästa tunga vapnen (LC och AC, kanske ML), eller ta bort grundminuset för antingen Infantry Squad eller Command Squad. Man kan ju inte ta den ena utan den andra ändå. Skulle tro att mallen ger ganska hög mekaniseringsgrad generellt på IG-listor.
Sentinels/Armoured Sentinels har jag väldigt lite personlig erfarenhet av men minuset antyder att de är ganska harmlösa.
-2 för Deathstrike är onödigt. Den får aldrig skjuta och den är dyr.
Re: Imperial Guard
Skall man verkligen få dubbla minus om man har två powerfists på samma modell? Den första är ju betydligt mer effektiv än den andra...
Sen funderar jag på om inte Company command squads är lite väl hårt straffade. De kommer ju lätt upp i 10-15 minus. Nu har jag inte spelat med/mot nya IG så mycket men jag har inte upplevt att Company command squads är så hårda.
Sen funderar jag på om inte Company command squads är lite väl hårt straffade. De kommer ju lätt upp i 10-15 minus. Nu har jag inte spelat med/mot nya IG så mycket men jag har inte upplevt att Company command squads är så hårda.
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00
Re: Imperial Guard
dom är inte hårda men dom har rejält bra egenskaper exempelvis från advisors och flaggan osv.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....
Re: Imperial Guard
OK, dåligt uttryckt från min sida. Jag menade inte hårda som i att de tål mycket eller delar ut mycket stryk. Men är de verkligen så bra?Simon Talltorp skrev:dom är inte hårda men dom har rejält bra egenskaper exempelvis från advisors och flaggan osv.
Re: Imperial Guard
Hoppla, stopp där. I en helmeckad IG-lista (som dessutom, i större grad än marines, står och fegar längst kanten) är det inte alls dumt med en kille som lagar torn m.m.. Minus förtjänar han dock inte. Möjligtvis minus om man har mer än tre russar.Anton skrev:Om man vill ha in plus i IG-mallen är Techpriest rätt ställe att titta.
Skytteservitors (ej servo-arm) är dock fantastiskt superkass, både hos IG och marines.
Re: Imperial Guard
Tycker itne heller att dublla PF borde ge dubbla minus, tycker egentligen inte ens att man ska få mer minus för två st på en modell än vad man får för att ha en. Man betalar riktigt mycket poäng för en attack till, det borde räcka så.Mortarion skrev:Skall man verkligen få dubbla minus om man har två powerfists på samma modell? Den första är ju betydligt mer effektiv än den andra...
En bild säger mer än 1000 kaniner
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Imperial Guard
Överlag håller jag med om att deras HQ drar på sig på tok för mycket minus.
Är inte alla ändå rätt överäns om att det bästa HQt är ett billigt. Typ 4*SW i en chimera. Vill man lägga 200pts plus på några T3 killar tycker iaf inte jag att man ska bli uppäten i kompen.
Är inte alla ändå rätt överäns om att det bästa HQt är ett billigt. Typ 4*SW i en chimera. Vill man lägga 200pts plus på några T3 killar tycker iaf inte jag att man ska bli uppäten i kompen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Imperial Guard
Håller helt med om HQ, som de e kompat nu kan man bara spela med en min optad CCS med 4 x melta eller plasma, och det är nog endå det bästa.. Lite trist då advisors är mycke mer coolt än bra och något jag skulle vilja spela med men ALDRIG kommer göra på den befintliga kompen. Officer of the fleet är iofs väldigt bra mot demons, men generellt tycker jag HQt är för högt kompat.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Re: Imperial Guard
Outflank och Deepstrike kan också ställa till det rätt mycket för IG, så Officer of the Fleet kan mycket väl vara värd minus.
Master of Ordnance skjuter som en Basilisk som har rökt på. Basilisken ger samma minus. Kostar visserligen mer, men jag får en hel bil till motståndaren behöver hantera och den har 1/3 att träffa rätt även utan LoS. MoO är nästan helt garanterad att scattra av vilket fordon som helst och de flesta enheter också.
Astropath är säkert bra vissa matcher men det är inte alltid bra att reserverna kommer in fort. Och återigen problemet med att HQ:t blir för dyrt.
Nork Deddog borde för övrigt ge plus. Det är vansinnigt coolt med en Ogryn Bodyguard och med tanke på att han kostar som två Chimeror är det inget höjdarval.
Master of Ordnance skjuter som en Basilisk som har rökt på. Basilisken ger samma minus. Kostar visserligen mer, men jag får en hel bil till motståndaren behöver hantera och den har 1/3 att träffa rätt även utan LoS. MoO är nästan helt garanterad att scattra av vilket fordon som helst och de flesta enheter också.
Astropath är säkert bra vissa matcher men det är inte alltid bra att reserverna kommer in fort. Och återigen problemet med att HQ:t blir för dyrt.
Nork Deddog borde för övrigt ge plus. Det är vansinnigt coolt med en Ogryn Bodyguard och med tanke på att han kostar som två Chimeror är det inget höjdarval.