Tau

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tau

Inlägg av DHettNeck »

Jag har aldrig sagt enheter :P Jag menade om man börjar fylla sitt andra HS med broadsides, då får man ju fler än 3st. Det finns liksom ingen poäng med att dela upp broadsides istället för att köpa en tremanna enhet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Tau

Inlägg av Delirium »

Okej, jag som tänkte att man kanske kunde smyga in lite fler någonstans och fuska med FOC:t, hade varit coolt.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Tau

Inlägg av Olof »

Som redan konstaterats kan inte Tau hålla objektiv. När fisken sprängs så tar ofta eldskrigarna i S4-hits vilket allt som oftast leder till att de flyr (LD7 eller möjligen 8). Statistiskt måste de alltid ta moraltest när fisken brinner. Man kan också i princip säga att hoppar man ut ur fiskarna med sina firewarriors så har man förlorat. Kompar man skyttet hårdare så kommer inte resultatet bli att fler börja med fiskar fulla med firewarriors. Resultatet kommer bli att ingen spelar Tau.

Kroot är bra på att hålla objektiv, hör jag dig ropa. 3+ cover i skog. TIlls någon kör fram en tom rhino, trukk, etc och tankskockar dem åt helvete på grund av deras mastiga LD7, inget omslag.

Jag tycker att Taumallen är bra som den är. Kass objektivförmåga kompenseras i någon mån av att man får in en hel del skytte, vilket gör att man har en ok chans att vinna en match, eftersom skytte är det enda listan har att komma med.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tau

Inlägg av speedfreek »

En statistisk halv halv, borde väl bli 50% chans att vara på endera sidan om 25%?

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tau

Inlägg av speedfreek »

Och har man ett ojämnt antal figurer är man "safe"...

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Tau

Inlägg av Olof »

Hur menar du? Nio eldskrigare sitter i fisk som sprängs. Sex tar wounds på 3+ (S4) vilket innebär att tre dör. Då blir det moraltest.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Tau

Inlägg av Nefrums »

pelle menar att om du har 50% att behöva ta ett test och sen 50% att missa det så är det bara 25% chans att du flyr..

Nu råkar det vara 82% att behöva ta ett test och 28% att missa det.. så det blir bara 23% chans att du flyr..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Tau

Inlägg av HeadWar »

Om den exploderar.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Tau

Inlägg av Nefrums »

och efter att ha läst vad pelle skrev och förtådt vad han menade, så kan jag säga att han har rätt..
9 eldkrigare är helt safe, de har bara 64% att behöva ta ett test..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Tau

Inlägg av Olof »

Om en fisk sprängs på en sexa?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Skriv svar