Allmänt

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Allmänt

Inlägg av Asplund »

Jag som trodde närstrid var det nya svarta att plocka fordon med? S8+ i närstrid kan väl de flesta armeer (som inte skjuter sönder allt) trolla fram? Visst, lite försent i det läget måhända...

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Allmänt

Inlägg av Papa D »

Man kan inte slå sönder en landraider med S8, knappt S10.

Man måste räkna med att den åkt 12, då det primärt är en transport. Då träffar man på 6, så för att få en S8 glans tar det 36 attacker. Det är svårt att lyckas få till i en assault. Även om man lyckas med det krävs det då sammanlagt 216 attacker för att den där stackars glancen ska bli en 6a så du får en immobilized. Nu blir det såklart kanske en glance weapon destroyed/shaken på vägen, men i princip är det meningslöst att charga en landraider med S8, å S10 har man inte så många av i en arme. Statistiskt måste du charga med 12 S10 attacker för 1 glans och 18 för en 1 pen...

Landraiders är hårda. Däremot är meta gamet eller ska vi kalla de melta gamet väl utvecklat så jag håller med om att 1 landraider ofta är hanterbar. Tycker personligen kompen ligger hyfsat bra på den.

MvH

P daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Allmänt

Inlägg av Asplund »

Ööh... Jag måste sluta fylleposta. Men jo, S8 mot AV14 är rätt kass :)

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Allmänt

Inlägg av Booogeyman »

Är det inräknat i mallen att 2 wounds-enheter alltid kommer som unika modeller?
Tänker på Ork-Nobs, SW-Thunderwolf med flera som kan trolla bort massor av wounds och ändå ha alla modeller kvar.

5-mannaenhet som är unika kan slipper moraltest trots 6 av 10 woundet i en turn.
Först efter 8 av 10 wound så ger dom ½VP.

5-mannaenhet som är lika tar moraltest vid 4 av 10 woundet i en turn.
Efter 6 av 10 wound så ger dom ½VP och dom blir sämre i närstrid/skytte efter 2 wound.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Allmänt

Inlägg av Katarsis »

Det är medräknat och i vissa fall även specifikt kompat där vi tyckt att det var extra viktigt (på t.ex. Meganobs, som är en bra enhet som blir mycket bättre utav det, och vanliga Nobs, som är en ganska kass enhet som börjar bli spelbar).

Angående Thunderwolves så kommer dess komp att göras om en del.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Allmänt

Inlägg av Booogeyman »

Misstänke det.

Synd att det inte finns med skillnader på minus för unika VS lika enheter. Det skulle öppna upp för dom som inte max ostar.
-X för varje unik model
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Allmänt

Inlägg av Katarsis »

Som jag sa så finns det minus på de enheter där det är mest relevant, d.v.s de redan hårda enheterna. Så vill man spela hårda enheter lite mjukare kan man spela utan unika modeller och få lite bättre komp. De enheter där det inte finns unika-modeller-minus är vanligtvis snällare enheter som inte har lika stor påverkan på kompen på listan som helhet och därmed spelar det mindre roll.

T.ex.
Meganobs (hård enhet med massa minus i grund) får -1 för första unika modellen (c-rokkit och c-scorcha), unika-modeller-minuset kommer alltså att ha påverkan på listans komp

Nobs (semimjuk enhet med inget direkt minus i grund, obs inte Nob Bikers) får inget minus för unika modeller, enheten blir lite bättre med unika modeller men det är inget som bedömts att påverka hårdheten tillräckligt mycket för att reflekteras i kompen, skulle den göra det skulle kompminuset för varje unik modell vara löjligt lågt, typ -0,2 per unik modell, och sådant mikrokompande vill vi hålla oss borta ifrån.


Har du något specifikt exempel som du tycker bör diskuteras för som det är nu tycker jag inte att något behöver ändras?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Allmänt

Inlägg av Mork »

svenska40k-konto skrev:5-mannaenhet som är unika kan slipper moraltest trots 6 av 10 woundet i en turn.
Först efter 8 av 10 wound så ger dom ½VP.
Mja... detta beror ju helt och hållet på vilka saves du klarar. Men visst, i extremfall kan du
klara dig så långt. Glöm inte heller att man riskerar att förlora specifika modeller tidigt
iom detta. Det är ju trots allt tärningar som avgör vilka saves du klarar.

Men ja, som Katarsis säger. Detta är medräknat i de fall det behövs.
Mork, the articulate ork!

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Allmänt

Inlägg av Booogeyman »

Tycker inte att detta är samma komp?

9 nobs plus painboy med 'eavy armour

9 unika
Slugga/Choppa
Slugga/Big choppa
Slugga/Power klaw
Twin Shoota/Choppa
Twin Shoota/Big choppa
Twin Shoota/Power klaw
Combi Rokkit/Choppa
Combi Rokkit/Big choppa
Combi Rokkit/Power klaw

Grupper
3x Combi Rokkit/Choppa
3x Slugga/Big choppa
3x Twin Shoota/Power klaw

Samma kostnad, utrustning och antal.

Men dom tappar modeller olika snabbt.

Annars är det bara att bygga listan efter mallen istället.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Skriv svar