Allmänt

Moderator: Kompmallsansvariga

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Allmänt

Inlägg av cadelin »

Nej jag har aldrig förstått aversionen mot lika utrustade enheter. I mina ögon så brukar militären faktiskt ge folk samma saker när man står och ska få ut sina grejjer, det e juh knappast så att: "Idag är det onsdag då får du ingen AK-femma utan du får den här lilla tyska k-pisten. Det blir säkert inte problematiskt att vi har 511tuuuuuusen olika sortes vapen och grejjer att hålla med reservdelar och ammo. Det tycker vi på trossen bara är roligt. Ha en bra dag!"

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Allmänt

Inlägg av Argos »

Att försöka motivera hur kompen i spelet 40k skall bedömas genom att jämföra med hur dagens militär är utrustad är faktiskt jätteroligt.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Allmänt

Inlägg av Mutt »

Jag brukar motivera det med att copy-paste är enklare för dig som spelare, enklare för motståndaren samt att det undviker förvirring som "vilken enhet var det nu som var i rhinon/som du slog reserves för".

Liknelsen med dagens miltär tar man när motståndaren kommer och säger att det är "ofluffigt" med copy-paste.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Allmänt

Inlägg av Nefrums »

Det blir inte roligare att spela med eller mot likadana enheter bara för att de har olika beväpning.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Allmänt

Inlägg av HeadWar »

Är enheterna verkligen likadana om de har olika beväpning?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Allmänt

Inlägg av DHettNeck »

HeadWar skrev:Är enheterna verkligen likadana om de har olika beväpning?
Beror väl på vilken enhet man snackar om. En enhet terminator med cyklon är rätt annrolunda mot en med HF medans en enhet tactical med ML är väldigt lik en med LC.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Allmänt

Inlägg av theWatchman »

cadelin skrev:Nej jag har aldrig förstått aversionen mot lika utrustade enheter. I mina ögon så brukar militären faktiskt ge folk samma saker när man står och ska få ut sina grejjer, det e juh knappast så att: "Idag är det onsdag då får du ingen AK-femma utan du får den här lilla tyska k-pisten. Det blir säkert inte problematiskt att vi har 511tuuuuuusen olika sortes vapen och grejjer att hålla med reservdelar och ammo. Det tycker vi på trossen bara är roligt. Ha en bra dag!"
Jag håller med Acad! Alla tacticals skall få standardkit: Bolter, BP, granater. Samt att varje grupp om 10 skall få en ML, flamer och en rhino. Inget mer tjafs! :D

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Allmänt

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Jag tycker alla armeer skall få samma regler, jag menar då blir det inte lika mycket att tänka på och man slipper hålla kolla på alla saker + att alla enheter alltid har den bästa utrustningen (jag menar hur fluffigt är det att trossen säger "ni får inte en brightlance det är alldeles för bra, ni får en shurikencannon i stället"?). Det hade varit skitenkelt om alla spelade efter marinecodexen, modellmässigt är det inga problem. Tyraniderna kunde få fräcka krabbskal istället för rhinos!

allvarligt talat; folks aversion beror på att det är roligare att möta varierat motstånd. Copypaste har dessutom en tendens att spilla över på alla listor inom en community eller på en turnering (titta på chaoslistorna på ETC exv). och när man möter den fjärde identiska marinearmén är det inte lika ball längre.

Och som någon sa längre upp i tråden så handlar variation inte om att man byter en lascannon mot en missilelauncher.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

flames
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 feb 2010, 19:35

Re: Allmänt

Inlägg av flames »

Bengtsson den yngre skrev:Jag tycker alla armeer skall få samma regler, jag menar då blir det inte lika mycket att tänka på och man slipper hålla kolla på alla saker + att alla enheter alltid har den bästa utrustningen (jag menar hur fluffigt är det att trossen säger "ni får inte en brightlance det är alldeles för bra, ni får en shurikencannon i stället"?). Det hade varit skitenkelt om alla spelade efter marinecodexen, modellmässigt är det inga problem. Tyraniderna kunde få fräcka krabbskal istället för rhinos!

allvarligt talat; folks aversion beror på att det är roligare att möta varierat motstånd. Copypaste har dessutom en tendens att spilla över på alla listor inom en community eller på en turnering (titta på chaoslistorna på ETC exv). och när man möter den fjärde identiska marinearmén är det inte lika ball längre.

Och som någon sa längre upp i tråden så handlar variation inte om att man byter en lascannon mot en missilelauncher.
så sant.

GLinus
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 nov 2008, 10:09
Ort: Gamlestaden

Re: Allmänt

Inlägg av GLinus »

Bengtsson den yngre skrev:Jag tycker alla armeer skall få samma regler, jag menar då blir det inte lika mycket att tänka på och man slipper hålla kolla på alla saker + att alla enheter alltid har den bästa utrustningen (jag menar hur fluffigt är det att trossen säger "ni får inte en brightlance det är alldeles för bra, ni får en shurikencannon i stället"?). Det hade varit skitenkelt om alla spelade efter marinecodexen, modellmässigt är det inga problem. Tyraniderna kunde få fräcka krabbskal istället för rhinos!

allvarligt talat; folks aversion beror på att det är roligare att möta varierat motstånd. Copypaste har dessutom en tendens att spilla över på alla listor inom en community eller på en turnering (titta på chaoslistorna på ETC exv). och när man möter den fjärde identiska marinearmén är det inte lika ball längre.

Och som någon sa längre upp i tråden så handlar variation inte om att man byter en lascannon mot en missilelauncher.
Jag hade tänkt att svara utförligt, men så kom B.d.y. och var klok som vanligt.
Alltså säger jag bara att jag till punkt och pricka håller med honom.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Skriv svar