Re: Pre SM2
Postat: 22 okt 2014, 12:02
Ska som sagt på danskt etc-kval.
Är det meningen att man bara skall kunna få max 13vp i första missionet(19-1)? Känns som att ni missat 5p killpoints eller ngt då de andra missionsen maxar på 18.
Har inget emot modellen av missions ni valt. Men personligen tycker jag det är rätt trist att bara "spring och håll den eller den". I synnerhet när jag bara kan klara 1 i rundan. Kul när man inte helt osannolikt drar 2-3 secure x + ngt skitsvårt(challenge r1 eller w/e).
I en del lägen kommer det bli så att man bara kan kirra 0-1 mission per runda oavsett vad man gör. Detta kan och kommer troligen skilja rätt mkt från bord till bord, anledningen till att man har ett mission-pack är att alla skall spela under samma förutsättningar, med hela leken är risken för obalanser i missions mellan borden stor(iaf bra mkt större än vad en reducerad lek erbjuder).
Kan vi inte lika gärna lotta ut lite poäng slumpmässigt inför varje match?
På samma sätt som att alla kan dra rätt mission kan det vara deras namn som kommer upp på lappen om bonuspoäng.
Skämt åsido, jag gillar maelstrom. Men enda sättet att gör dem bra i turnerings sammanhang(enligt mig) är att ge alla chansen att lösa alla missions. Detta hinner man inte med om hela leken används och man bara kan titta på ~15 missions på en match(om man drar 3 nya varje turn). Med 18korts leken så hinner de flesta tröska igenom de flesta korten och de flesta har fått chansen att lösa dem någon gång under matchen.
Man får in random-elementet i NÄR man skall lösa sagda mission(vilket jag tycker är den bra biten med maelstrom), men man slipper toumbola-dragningen om du skall dra bra eller dåliga missions(vilket är den delen av maelstrom som suger).
Det är aldrig kul att torska turneringsmatcher på att man drar fel kort(det händer) och det borde inte heller tillåtas av missions. Eller iaf så borde det förebyggas i största möjliga mån.
Är det meningen att man bara skall kunna få max 13vp i första missionet(19-1)? Känns som att ni missat 5p killpoints eller ngt då de andra missionsen maxar på 18.
Har inget emot modellen av missions ni valt. Men personligen tycker jag det är rätt trist att bara "spring och håll den eller den". I synnerhet när jag bara kan klara 1 i rundan. Kul när man inte helt osannolikt drar 2-3 secure x + ngt skitsvårt(challenge r1 eller w/e).
I en del lägen kommer det bli så att man bara kan kirra 0-1 mission per runda oavsett vad man gör. Detta kan och kommer troligen skilja rätt mkt från bord till bord, anledningen till att man har ett mission-pack är att alla skall spela under samma förutsättningar, med hela leken är risken för obalanser i missions mellan borden stor(iaf bra mkt större än vad en reducerad lek erbjuder).
Kan vi inte lika gärna lotta ut lite poäng slumpmässigt inför varje match?
På samma sätt som att alla kan dra rätt mission kan det vara deras namn som kommer upp på lappen om bonuspoäng.
Skämt åsido, jag gillar maelstrom. Men enda sättet att gör dem bra i turnerings sammanhang(enligt mig) är att ge alla chansen att lösa alla missions. Detta hinner man inte med om hela leken används och man bara kan titta på ~15 missions på en match(om man drar 3 nya varje turn). Med 18korts leken så hinner de flesta tröska igenom de flesta korten och de flesta har fått chansen att lösa dem någon gång under matchen.
Man får in random-elementet i NÄR man skall lösa sagda mission(vilket jag tycker är den bra biten med maelstrom), men man slipper toumbola-dragningen om du skall dra bra eller dåliga missions(vilket är den delen av maelstrom som suger).
Det är aldrig kul att torska turneringsmatcher på att man drar fel kort(det händer) och det borde inte heller tillåtas av missions. Eller iaf så borde det förebyggas i största möjliga mån.