INFÖR SM 1

Turneringar i Jönköping

Moderatorer: GoB40k, Flogger, Gullberg

SamuelB
Inlägg: 470
Blev medlem: 16 mar 2012, 10:37
Ort: Jönköping

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av SamuelB »

DHettNeck skrev:Hmmmmm. Är inte speciellt säker på att detta är ett riktigt ok koncept för SM. Att få spela LoW+3*knights låter inte som en rolig turnering enligt mig. Visst detta är bara en test-turnering inför riktiga SM, men när det sen kommer till riktiga SM tycker jag att dessa restriktioner borde röstas om. Jag förstår att det ska finnas viss makt hos arrangörerna när det kommer till restriktioner, men på SM (som ska återspegla det vi spelar på turneringar i Sverige) så tycker jag gott att deltagarna ska ha nånting att säga till om i frågan.
Hade ju varit kul om man läster Knight Codexen innan man börjar ranta ;)

Imperial kninght kan antingen vara ditt CAD (Alltså spela med 3st) , LoW i ditt Primary "Imperium" detatchent eller så kan man ha ett IK detatchent allierat vilket betyder 1st...
Men om man nu känner att man vill spela 4st knights så kan man göra det men då får man inte spela något annat alls.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av LillePer »

Jag tycker att det är bra att ni vågar prova saker. Det är alltid positivt. Sen är jag nog i slutändan för ett något mer begränsat SM. Men som sagt, nya saker är kul och bra, sen om det passar till SM återstår att se. Nu när ni håller i spakarna får ni testa och utvärdera helt enkelt.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av DHettNeck »

SamuelB skrev:
DHettNeck skrev:Hmmmmm. Är inte speciellt säker på att detta är ett riktigt ok koncept för SM. Att få spela LoW+3*knights låter inte som en rolig turnering enligt mig. Visst detta är bara en test-turnering inför riktiga SM, men när det sen kommer till riktiga SM tycker jag att dessa restriktioner borde röstas om. Jag förstår att det ska finnas viss makt hos arrangörerna när det kommer till restriktioner, men på SM (som ska återspegla det vi spelar på turneringar i Sverige) så tycker jag gott att deltagarna ska ha nånting att säga till om i frågan.
Hade ju varit kul om man läster Knight Codexen innan man börjar ranta ;)

Imperial kninght kan antingen vara ditt CAD (Alltså spela med 3st) , LoW i ditt Primary "Imperium" detatchent eller så kan man ha ett IK detatchent allierat vilket betyder 1st...
Men om man nu känner att man vill spela 4st knights så kan man göra det men då får man inte spela något annat alls.
Så står det inte i mitt codex. När jag läste det förut idag så stod det följande:
Primary Detachment: 3-6 IKs
Allied Detachment: 1-3 IKs
LoW: Aldrig eftersom dom inte är lords of war.

Vet inte vad du får din info ifrån?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av DHettNeck »

Ur codexen:
When you choose an army, Knights may be taken as a special form of allied detachment
known as an Imperial Knight detachment, as shown on the Imperial Knight Force
Organisation chart below. Each box in the Imperial Knight detachment section of the Force
Organisation chart represents a single Imperial Knight (of any type), which means that you
can include up to three Knights for each primary detachment in your army
.
You may take an army where the primary detachment is made up of three to six Imperial
Knights
. If you do so, then the detachment must include a Knight Warlord (see below). No
other restrictions apply. Other detachments, such as additional primary detachments, allied
detachments or fortifications, can be taken normally. In an Imperial Knight army, all
Imperial Knights are scoring units.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

SamuelB
Inlägg: 470
Blev medlem: 16 mar 2012, 10:37
Ort: Jönköping

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av SamuelB »

DHettNeck skrev:Ur codexen:
When you choose an army, Knights may be taken as a special form of allied detachment
known as an Imperial Knight detachment, as shown on the Imperial Knight Force
Organisation chart below. Each box in the Imperial Knight detachment section of the Force
Organisation chart represents a single Imperial Knight (of any type), which means that you
can include up to three Knights for each primary detachment in your army
.
You may take an army where the primary detachment is made up of three to six Imperial
Knights
. If you do so, then the detachment must include a Knight Warlord (see below). No
other restrictions apply. Other detachments, such as additional primary detachments, allied
detachments or fortifications, can be taken normally. In an Imperial Knight army, all
Imperial Knights are scoring units.
Det är jag som kanske ska läsa reglerna i FAQ också... Kan vara en ide.
Dom har dock ändrat reglerna i FAQ hur du väljer detatchment.
Så för en gångs skull har alla fel...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av DHettNeck »

Okey, så det är marginella skillnader i FAQn, dock kan man ju fortfarande alliera in 3st eller hur?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

SamuelB
Inlägg: 470
Blev medlem: 16 mar 2012, 10:37
Ort: Jönköping

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av SamuelB »

Japp... du kan "Alliera" in 3st som ett Imperial knight detatchment.
Så det är jag som får gå med dumstruten... :oops:

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av Flogger »

Bra, då har ni rett ut det. Då kan vi lägga ner den biten.

Om någon vill alliera in 3 knights eller spela endast 5 knights som ett primary detachment (som är helt ok, då 5st blir exakt 1850p) så är det HELT OK.

Detta innebär att människor faktiskt måste bygga listor för att hantera knights och LoW utöver det vanliga de brukar bygga listor för att hantera.

Det ger ett mer varierat och ett roligare spel. Vilket är vårt mål med SM :D
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Desertlord
Inlägg: 696
Blev medlem: 27 okt 2008, 20:06
Ort: Norrköping

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av Desertlord »

jag kommer

Fredrik Eriksson

Trodde dock att vi skulle 1500 för VSK
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av Flogger »

Såg att vi skrivit fel datum! Det är den 7e som gäller! Alltså nästa söndag.

Vi tänker INTE ha en turnering på valdagen :lol:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar