Målar ni ihoplimmat eller i delar?
I många tutorials ser man ofta att oflk målar redan färdig ihpsatta modeller men själv tycker jag det är enklare att måla tex kroppen först och sen montera dit huvud och armar. Enklare att få till småpillet då.
Hur gör du?
Hur gör du?
Waaaaa.........gghhhh!
-
Claimh_Solais
Re: Målar ni ihoplimmat eller i delar?
95% av gångerna så målar jag ihoplimmat gillar att ha en hel modell att måla känns på något sätt roligare än att bara måla ett vapen eller en ryggsäck , sen det som inte penseln kommer åt syns ändå inte så ser inte det som ett problem
enbart väldigt stora eller komplexa modeller målar jag i delar och även då brukar jag limma ihop det som går först
tex Sanguinor målade jag vingar o jump pack för sig
enbart väldigt stora eller komplexa modeller målar jag i delar och även då brukar jag limma ihop det som går först
tex Sanguinor målade jag vingar o jump pack för sig
Jag limmar ihop större delen av modellen, men lämnar ryggsäck och vapen vid sidan (på Marines, men det hela är applicerbart på allt jag målar) för att monteras när allt är målat. Det ger mig bättre känsla för hur figuren kommer att se ut, bland annat blir det mycket enklare att måla ansikten utan hjälm när du vet om gubben ska springa framåt och veva eller stå still och skjuta.
De nyare figurerna som är datadesignade blir svårare och svårare att måla ihopmonterade. Detta kan vara något att tänka på. Åtminstone jag kommer nog att montera framtida Raptors lite mindre "färdigt" innan jag sprayar dem.
De nyare figurerna som är datadesignade blir svårare och svårare att måla ihopmonterade. Detta kan vara något att tänka på. Åtminstone jag kommer nog att montera framtida Raptors lite mindre "färdigt" innan jag sprayar dem.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
- speedfreek
Jag slutade helt med att måla i delar 1995.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Gamlingspeedfreek skrev:Jag slutade helt med att måla i delar 1995.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Huvud, kropp och ben samt ryggsäck. Armar och vapen efter att Det förstnämnda är färdigmålat.
Beror på vad jag målar. Håller modellen ett vapen i två händer så målas vapnet (och eventuellt armarna) alltid löst. Vissa fordon behöver även målas innan man limmar ihop dem.
Sen så är det inte helt ovanligt att jag grundmålar modellerna innan jag bygger ihop dem, vilket kanske inte är så jättevanligt.
Sen så är det inte helt ovanligt att jag grundmålar modellerna innan jag bygger ihop dem, vilket kanske inte är så jättevanligt.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den
Administrativt ansvarig för LBK
Administrativt ansvarig för LBK
Ihopsatt, mest för att jag är för lat att köpa häftmassa så jag sätter ihop dem i nån dynamisk pose direkt, sen tar det ca ett halvår tills modellen i fråga börjas att måla på, och ytterligare en månad eller så innan den är klar...
...jag har sååååå låg självdisciplin!
...jag har sååååå låg självdisciplin!
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Jag kör ihopsatt eftersom jag gillar zenital highlights.
speedfreek skrev:Jag slutade helt med att måla i delar 1995.
haha! samma här.
som en lackerare som jag känner sade: man ser ju bara en sida i taget...
min blogg http://swepaint.bloggaren.net