Spelbords bygge

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
wsgoldie
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 feb 2013, 18:04

Spelbords bygge

Inlägg av wsgoldie »

Hej!

Tänkte se vad för erfarenheter andra har utav det här! Ska precis ge mig på och bygga mitt första spelbord och behöver alla tips och idéer jag kan få!

Grund tanken är att det ska vara 1200*1800mm och att det ska vara uppdelat på något sätt så att jag kan stuva undan det lätt!

Any tips :D?

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Spelbords bygge

Inlägg av Röde »

Hänger ju lite på vilken typ av bordsyta du har att lägga fram den på och vilka möjligheter du har av stuva undan den.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Spelbords bygge

Inlägg av Mutt »

För enkel undanstuvning rekommenderar jag att du bygger det av 3 st frigolit plattor. De är lagom storlek och lätta att bära. Om man silvertejpar kanterna först slipper man kantstötning. Plattorna läggs sedan över lämpligt bord som även kan vara lite mindre än plattorna om man valt tillräckligt tjocka plattor.

wsgoldie
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 feb 2013, 18:04

Re: Spelbords bygge

Inlägg av wsgoldie »

Har bara ett skrivbord som mäter 1200*1200mm. Dock så är ena hörnet sneddat.
Funderar dock på att bygga något slags bord. Tänkte göra spelplanen först dock.

Undanstuvningen blir antingen i förrådet eller under sängen. Lite beroende på.
Har tillgång till vanliga friggolit plattor som mäter 1195*595mm. Hade egentligen velat ha markfriggolit som de så fint heter (den lila plattan). Då den är hållbarare.

Men tror ni att det funkar bra med vanlig frigg? Eller bör ja ge mig på jakt efter den lila varianten?

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Spelbords bygge

Inlägg av Mutt »

Vanlig duger bra till enkla saker som till exempel plattor eller kullar. Den med högre täthet som du kallar mark frigolit är att föredra när man skulpterar direkt i frigoliten.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Spelbords bygge

Inlägg av kelaino »

Ang. bord:en bekant till mig använder två bockar med två plankor emellan dem och sedan (tredelat) spelbord på plankorna. Riktigt smidigt att stuva undan och stabilt om man väljer bra bockar (ingen aning hur utbud och prisbild ser ut).

Förenignen Atlantis i uppsala har också (bl.a.) bockar dock med odelade spelbord (av tygklädd spånskiva).
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

wsgoldie
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 feb 2013, 18:04

Re: Spelbords bygge

Inlägg av wsgoldie »

Okey! Dåg vet jag vad jag ska använda för något till spelbrädet! Tack så mycket för hjälpen! :)

Det där med bockarna lät bra! Ska se ifall jag kan snida till något liknande!

Tusen tack för alla tips och trix! :D

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Spelbords bygge

Inlägg av Fenris »

Jag har ett 800x1200mm bord som bas och har snickrat ihop 4 playwood skivor 800x1050mm halvtum tjocka till 2x2st 36x24 tum stora bitar som är fogade i botten med restbitar och platthövdade skruvar.

De väger visserligen lite, men tar mindre plats än frigolit och flyttar inte så mkt på sig om man stöter till dem.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

wsgoldie
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 feb 2013, 18:04

Re: Spelbords bygge

Inlägg av wsgoldie »

Låter stabilt och bra!
Tror det är en egenskap som man får offra om man ska använda sig utan enkla friggskivor som man lägger på ett skrivbord. Tror det blir så att jag får bygga något ramliknande så att dom i alla fall inte glider isär så fort man nuddar bordet!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Spelbords bygge

Inlägg av Flogger »

Vi har byggt 9 spelbord senaste dagarna på föreningen (håller fortfarande på) och det bästa rent spelmässigt är en MDF skiva (200-300kr) som är 72x48 tum det bästa och stadigaste spelbordet. Sedan för att basa den och slippa skräp och sand gör du så att du kletar på ett ca 3mm tjockt laget fogmasssa/spackel, rollar detta med en fuktig roller (så inte fogmassan fastnar i rollern) så det får textur, låter det stelna 1-2 dygn och sedan är det bara att måla på den färg du vill ha. Vi experimenterade med olika sorters sand och sedan testade vi fogmassa och det var helt klart överlägset. Samt slipper man sand överallt.

Denna gången gjorde vi en mer budgetvariant med spånskivor istället, problemet med dem är att de kan warpa sig lite och böjas beroende på vad de ligger på för underlag.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar