färglösare - total upplösning

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Lazarus
Inlägg: 68
Blev medlem: 07 dec 2008, 12:57

Re: färglösare - total upplösning

Inlägg av Lazarus »

Kanske skall dela med mig av mitt sätt att färga av plast/metallmodeller nu.. Har precis kommit på det!

Min hemlighet är...

Bild

Kostar 15kr på Willys.

Jag slänger i figuren i ett bad med detta (använder en glasburk)
Låter figuren ligga i 1D6 timmar, man kommer snart se hur färgen helt släpper från figuren, släpper i stora kakor.
Plockar upp modellen och skrubbar lite lätt med en tandborste, all färg släpper utom kanske lite i små skarvar i vilket fall jag slänger i
figuren i badet igen 1D3 timmar och borstar sedan igen tills jag får ett bra resultat. :)

Medlet..
Dödar INTE plastmodeller eller baser(plockade upp en jumppack från ett bad efter 2 veckor och inget hade hänt den.);
Dödar/försvagar superlimfogar;
Dödar PVA/trälim så gammal basning försvinner i ett naffs;
Luktar KNAPPT;
Dunstar typ i samma hastighet som vatten = Går att ha i öppen glasburk;
Är INTE testat på RESIN;
Är extremt avfettande och jag rekommenderar därför plasthandskar.

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: färglösare - total upplösning

Inlägg av MITTZ »

paintner skrev:nej. konstruktionen är totalt idiotisk för rengöring.

antar det är säljknepet med för att folk inte ska kunna underhålla dem i alla evighet.

du har ett case en fjäder och en nål. så caset omsluter fjädern som omsluter nålen.

de bildar ett < där du kan få i vätska där bak men inte få in ngt annat iom att nålen sticker ut på andra sidan och är kilformad så den tar upp större delen av utrymmet.

enda sättet att få in ngt är i vätskeform.

skulle gå att dra på airbrushen och spola in lösningsmedel men det skulle gå åt en jäkla massa och ta tid.
vore trevligt att hitta en lösning som man kan dumpa skiten i och få det att lösa upp sne ev. blåsa ur det med tryckluft.
Kan du inte spruta ner i samma behållare som du suger från? Tejp runt avtryckaren och sen kan du surfa på livets stora våg under tiden den gör rent sig själv?

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: färglösare - total upplösning

Inlägg av paintner »

@mitz ... skulle kunna gå och jag har funderat på det. men behöver ngt som löser bättre än acetonet som sagt.

det tycks ha svårt med det som redan torkat ordentligt. man ska försöka mig på en sådan modell ... får köpa mig lite gummislang och göra en liten annordning =)
- black templars @ time of ending -

Skriv svar