Runes målarhörna

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Röde »

Röde approved,
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Gullberg_
Inlägg: 67
Blev medlem: 27 nov 2018, 13:21

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Gullberg_ »

Snyggt! Förväntningarna på Knekten är höga nu :L
Målade figurer / omålade figurer. 102/276

[950] måla upp 2K Astra Militarum
[ ] Måla upp minst 2K marines till Legion VI 30k
[ ] åka på minst 1 turnering
[ ] måla upp 1k till XIIIth 30k
[1] måla 3 Primarker/Karaktärer till 30k

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev:Arbetet fortsätter efter en fantastisk helg på Rauk and Rumble. :D
Hear Hear! :wub:

Spännande med den skånska gripen! Lycka till!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Då så, benen känns ganska färdiga nu. Där blir nog lite finlir efter modellen är färdigmonterad men det tar vi då.

Bild

Har påbörjat själva ovandelen nu men bara väldigt grundläggande. Tänkte hålla den omålade kanten ljusgrön (som benskydden) och förmodligen blir axelklaffarna också ljusgröna. Eller möjligen tvådelade om jag känner att Knight:en börjar bli för babygrön.

Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Då har jag fortsatt arbetet med själva toppen av knighten.

Bild
Face mask:en är monterad och klar, och det mesta övergripande jobbet med high lights och battle damage är färdigt. Det är förstås fullt möjligt att man snyggar till och så där efter slutmontering men för stunden känns det färdigt.

Bild
På ovansidan är där inte så många konstigheter. Körde några lager mörk ink på luckorna för att få någon form av händelse på ovansidan. Nu ska i.o.f.s. en missile pod på också men ändå.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

Snyggt!
Jag gillar färgvalen!
Två helt olika basfärger, men som harmoniserar med varandra. Gröngult och gulgrönt, typ - och en metall som bryter av helt och utgör en skön kontrast.
Behagligt att titta på!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Kaptenen skrev:Snyggt!
Jag gillar färgvalen!
Två helt olika basfärger, men som harmoniserar med varandra. Gröngult och gulgrönt, typ - och en metall som bryter av helt och utgör en skön kontrast.
Behagligt att titta på!

Tack! Jag måste säga att jag sitter och håller andan när jag målar för det är en själslig resan banne mig.
Plan Beta 0.8 var att ha den helgrön (den mörka AK5-gröna nyansen då) med vissa mindre detaljer i avvikande färger men redan vi grundmålningen insåg jag att det aldrig skulle funka.
Så Plan 1.0 var att ha mindre partier med den ljusgröna färgen (Ogryn Camo) och blanda det med mörkgröna partier. Här fanns också en liten tanke om att inte ha guld på modellen men det projektet övergav jag fort.
Nuvarande plan, version 1.3.1.0 är det vi ser. Jag våndas fortfarande lite om vilken färg axelklaffarna ska ha. Det är en stor yta och det kommer bli effektfullt. Att använda den ljusgröna färgen på klaffarna tror jag kan göra de för dominerande som i bemärkelsen att modellen uppfattas som babygrön. Och blir de AK5 gröna så blir det kanske för anonymt. Men jag är snart där med målningen så vi får väl se vart det landar. :)
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Well, arbetet har tuffat på så sakta. Vet inte om jag vågar säga det men har inte riktigt hittat inspirationen med den här modellen. Men så här långt har jag kommit.

Bild

Bild

Bild

Jag försökte sätta dekaler på axelklaffarna men de blev fan inte bra. Glansiga till tusen trots mattlack och vädring. Så nu är de "återställda". Tänker nog bara vädra de lite men annars lämna det som det är.

Kvar är missile pod:en på taket, vädring med pigment, allmän uppstädning av färgblobbar, ink och missar. Samt givetvis basen.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Gullberg_
Inlägg: 67
Blev medlem: 27 nov 2018, 13:21

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Gullberg_ »

Tycker det saknas något på axlarna sen om det skall vara weathering eller dekaler/forehand men nu ser de väldigt platta ut. Annars tycker jag knighten ser najs ut som tusan!
Målade figurer / omålade figurer. 102/276

[950] måla upp 2K Astra Militarum
[ ] Måla upp minst 2K marines till Legion VI 30k
[ ] åka på minst 1 turnering
[ ] måla upp 1k till XIIIth 30k
[1] måla 3 Primarker/Karaktärer till 30k

Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Laughing God »

Jag försökte sätta dekaler på axelklaffarna men de blev fan inte bra. Glansiga till tusen trots mattlack och vädring.
Själv upplevde jag samma problem som du trots 15 lager matt lack ovanpå diverse dekaler utan någon vidare förändring i glansigheten. Jag vet inte hur andra gör och tar gärna emot tips. Men efter lite experimenterande så kom jag fram till att det bästa var att lägga på ett hyfsat lager mattlack på ytan som dekalen skulle fastna på först och sedan direkt sätta dit dekalen på den otorkade mattlacken. Lite som att använda mattlacken som "klister". Sedan sist när allt har torkat så pensla dit ett lager med mattlack ovanpå. Märkte att detta ger en tydligt mattare dekal när det torkat, så förmodar att mycket av det glansiga resultatet har med båda sidorna av dekalen att göra.
Prova på något som du inte är rädd om och jämför resultatet.

//J
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Skriv svar